Előfizetés

Ajándékcsapda: egy poszt a Facebookra, és máris jöhet az adóhatóság

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.12.25. 15:02

Fotó: Shutterstock
Az a helyzet, hogy a 150 ezer forint feletti ajándék vagyongyarapodás, és mint ilyen adóköteles, bizonyos eseteket kivéve.
Sokan nem tudják, hogy adózási szempontból a jövedelmükön kívül is keletkezhet bevételük, például ha egy közös családi wellness hétvégét kapunk az anyóstól karácsonyra, vagy a kedvesünk páros fesztiválbérlettel lep meg minket, írja a penzcentrum.hu. Fontos, hogy az ilyen meghívások, szolgáltatások ajándékozása adómentes. Ellenben ha az ajándék tárgyi, vagy ingatlant érintő, akkor illetéket kell fizetni, és ezzel nem árt tisztában lenni karácsony tájékán.  Pedig az ajándékozás útján szerzett vagyon ajándékozási illetékköteles. Az illetékekről szóló törvény szerint fizetnünk kell: ingatlan ajándékozása, ingó ajándékozása, és vagyoni értékű jog ingyenes alapítása stb. szerint, mégpedig akkor, ha az ajándékozásról okiratot állítottak ki, vagy ha nem történt okirat kiállítás, de az ingó forgalmi értéke a 150 ezer forintot meghaladja. Tehát egy ajándékba kapott nagy értékű Herendi porcelán étkészlettel, hűtőszekrénnyel, kanapéval, vagy autóval, esetleg ingatlannal, illetve 150 ezer forintot meghaladó pénzajándékkal (utalással vagy készpénzben is) el kell számolnunk a NAV felé. A törvény számos mentességi okot határoz meg az ajándékozási illetékre vonatkozóan, ezek közül a leggyakrabban előforduló eset a családon belüli ajándékozás. Többek között mentes az illeték alól ha az ajándékozó az ajándékozott egyensági rokona - nagyszülő, szülő, gyermek, unoka (örökbefogadáson alapuló rokonság esetén is) - vagy házastársa (illetve bejegyzett élettársa). Ezekben az esetekben bejelentési kötelezettsége sincs annak, aki az ajándékot kapja. Gyakran elfelejtjük, hogy a (nem bejegyzett) élettárstól, a testvérektől, nagybácsiktól, nagynéniktől, távolabbi rokonoktól, vagy keresztszülőktől kapott ajándékok már nem esnek az illetékmentes kategóriába. És például a leendő házasoknál nincs kibúvó: karácsony tájékán gyakran megszaporodnak az eljegyzések, sokan találhatnak idén is gyűrűt a fa alatt. Viszont hogyha a gyűrű értéke a 150 ezer forintot meghaladja, és nem említjük meg a bevallásunkban, elvileg a NAV bírságot szabhat ki. Egy boldog, jegygyűrűvel pózolós szelfi, és már kész is a baj!

Amikor a söripart is eléri a klímakatasztrófa, akkor eltűnik 21 millió liter

MTI
Publikálás dátuma
2019.12.25. 11:39

A hűvös május és a hiányzó hosszú hőség bizony visszavette a sörfogyasztást.
Az idén akár 3 százalékkal 6,55 millió hektoliterre is csökkenhet az öt legnagyobb magyar sörgyártó (Borsodi, Dreher, Heineken, Carlsberg és Pécsi) belföldi forgalma, a hazai termelés 5 százalékkal, mintegy 5,8 millió hektoliterre mérséklődhet, ugyanakkor a prémium szegmens további növekedésének köszönhetően az árbevétel várhatóan egy százalékkal nő tavalyhoz képest a Magyar Sörgyártók Szövetségének (MSSz) igazgatója szerint. Kántor Sándor az MTI érdeklődésére elmondta, hogy tavaly meghaladta a 6,76 millió hektolitert az öt legnagyobb magyar sörgyártó forgalma, amelyből a belföldi termelés közel 6,1 millió hektolitert tett ki. Az idei várható csökkenést azzal magyarázta, hogy a sörfogyasztás szempontjából legerősebb hónapokból a májusi időjárás kifejezetten hűvösebb volt a megszokottnál, emellett a többi hónapban is hiányoztak a tartósan megmaradó, kimagaslóan forró napok. Kitért arra, hogy a magyar sör exportpiacain a verseny erősödése tapasztalható, emiatt az export 9 százalékkal esett vissza az első három negyedév adatai szerint. Az öt vállalat általános forgalmi adó (áfa) befizetései tavaly elérték a 30,5 milliárd forintot, jövedéki adó befizetéseik meghaladták a 42,6 milliárd forintot. Ezzel a vezető magyar sörgyárak 2018-ban is növekvő mértékben vették ki a részüket a közteherviselésből, összes adó- és járulékbefizetéseik meghaladták a 80 milliárd forintot, ezt a mértékű költségvetési befizetést a csökkenő forgalom ellenére várhatóan idén is teljesítik majd - mondta Kántor Sándor.         A Magyar Sörgyártók Szövetségét, a vezető hazai sörgyártók érdekképviseleti szervezetét 1992-ben alapították. A szervezet tagja a brüsszeli székhelyű Európai Sörgyártók Szövetségének (Brewers of Europe).

Kacagás vagy halálsikoly egyre megy - milliárdokat ropogtatnak el a magyarok

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.12.25. 10:10

Fotó: Shutterstock
A filmvetítés lassanként a büféztetés fedőtevékenysége a hazai mozikban.
Meglepően részletesen számolnak be üzleti tevékenységükről éves jelentésükben a legnagyobb hazai moziláncok, írja a g7.hu. Hosszú hanyatlást követően a most végződő évtized közepe táján emelkedni kezdett a hazai mozilátogatások száma. Miközben 2005 és 2014 között jellemzően 10 és 12 millió között mozgott ez az éves szám, tavaly átlépte a 15 milliót. Miközben négyszeresére drágultak a jegyek, az átlagos fogyasztói árindex alapján ugyanis a 2001-es 403 forintról 1560-ra ugrott az ár. Így a mozik üzletileg egyre jobban teljesítenek. Például a tizennégy városban közel másfél tucat Cinema City (CC) mozit üzemeltető I.T. Magyar Cinema Kft. árbevétele például az elmúlt öt évben 13,5 milliárd forintról 20 milliárd fölé nőtt, a nyereség pedig néhány százmillióról közel 5 milliárdra ugrott. Bár a Corvint és öt fővárosi művész mozit fenntartó Budapest Film Zrt. számai nem ilyen szépek, a forgalom náluk is folyamatosan emelkedik, és az előző két évben a korábbi évek vesztesége is nyereségbe fordult. A bővülés azonban csak kisebb részben köszönhető maguknak a filmeknek, a vetítésekből származó bevétel részesedése ugyanis a Cinema Citynél elég látványosan, a Budapest Film Zrt-nél pedig csak kisebb mértékben, de folyamatosan csökken az árbevételen belül. Ezzel párhuzamosan pedig a büfék egyre nagyobb részét hozzák a pénznek. A Cinema City láncnál például már a bevétel több harmada származik innen, miközben ugyanez az arány öt éve 27 százalék volt. A Budapest Filmnél ugyanebben az időszakban 13-ról 20 százalékra nőtt a büfébevétel aránya. A CC például úgy csinált tavaly közel 7 milliárdos forgalmat a büféiben, hogy az eladott áruk beszerzési értéke csak 2,1 milliárd forint volt. A Budapest Film Zrt-nek pedig 255 milliót hoztak büfék, miközben árukra és anyagokra csak 100 milliót szántak.    Nem csak a pattogatott-kukoricára és nachosra tesznek brutális árrést a mozik, az egyéb kiegészítőkön is jól keresnek.    A 3D-s szemüvegekért például tavaly 208 millió forintot fizettek a Cinema City mozikban a látogatók, miközben a beszerzési értékük 64 millió volt.