Molnár Zsolt;közös lista;

- Molnár Zsolt: Lesz közös lista

A társelnöki rendszer terve nem független a Párbeszéd és a szocialisták esetleges fúziójától – derül ki Molnár Zsolt, az MSZP pártigazgatója szavaiból.

Pártigazgatóként ön felel a 2022-es választást megelőző együttműködések koordinálásáért. Meglepte, hogy Gyurcsány Ferenc hirtelenjében teljes összefogást követel 2022-ben?

Nem ért váratlanul a DK-elnök véleménye.

És örül vagy aggódik?

Egyetértek Gyurcsány Ferenccel, pontosabban ő ért egyet az MSZP-vel – mi ugyanis hosszú évek óta mondjuk: nincs más kormányváltó megoldás, csak a közös lista és egyetlen, változásért küzdő miniszterelnök-jelölt. Így hadd kérdezzek vissza: miért aggódnék?

A 2018-as választásokon az MSZP és a Demokratikus Koalíció közös egyéni képviselőjelölteket indított, és a feleakkora DK elvitte a választókerületek felét. Nem tart attól, miképp érvényesíti érdekét most, a legerősebb ellenzéki pártként?

Nem tartok. Az önkormányzati választáson korrekt egyezséget kötöttünk a DK-val, illetve az egyéni képviselőjelöltekről reményeim szerint sok esetben nem az ellenzéki pártvezetők döntenek majd, hanem az emberek – előválasztáson. Azt nem vitatom, hogy a legutóbbi trendek a DK-nak és a Momentumnak kedveznek, de a Népszavában nemrég megjelent kutatás is azt üzeni: a négy, ellenzéki párt támogatottsága nagyságrendileg hasonló, és együtt van esélyük legyőzni a mai hatalmat.

Azt mondja „sok esetben előválasztás”. Minden választókerületben szeretne ellenzéki meccset?

Nem az a kérdés, hogy én mit szeretnék, hanem az, mi a realitás. Az előválasztás nem csodafegyver, de két ok miatt hasznos: sikeresen mozgósít és generál médiafigyelmet, valamint hatékonyan kezeli a kialakult konfliktusokat. Ahol az érdekeltek értelemszerű megállapodásra jutnak, ott nincs szükség előválasztásra. Ahol viszont több az ambíció, mint a lehetőség, azaz több valós támogatottsággal bíró jelölt verseng, ott ez a legjobb megoldás. Természetesen ez nem csak a képviselőjelöltekre vonatkozik, igaz lehet akár a miniszterelnök-jelölt kiválasztására is.

Mit tippel, lesz közös lista?

Igen. Ha az MSZP-n, a Párbeszéden vagy a DK-n múlik, mindenképp. Várjuk az LMP és a Jobbik véleményét, ők korábban a „különutasságot” preferálták, de az önkormányzati választásokon végül részt vettek az együttműködésben. A Momentumnak is döntenie kell, mi a prioritása: a kormányváltás, vagy a párt saját identitása. Ezek persze nem egymást kizáró, de versengő szempontok. Bárhogy dönt a Momentum, tiszteletben tartjuk.

Éles helyzetben, ősszel, beállt a többi formáció mellé a Momentum. Most miért kételkedik?

Nem kételkedem, ám a sajtóban ellentmondásos véleményeket fogalmazott meg a Momentum. Fontos kiemelni, fenntartásaim nem abból adódnak, hogy a XIII. kerületi önkormányzati időközi választáson önálló emberrel készül a Momentum, bár logikusabbnak tűnt, hogy a kerületet 25 éve mintaértékűen vezető Tóth József és csapata állíthasson jelöltet.

Egyrészt a Momentum szerint eredetileg, az őszi választás idején az övé volt az érintett körzet, másrészt minden pártnak szíve joga, hogy kiderítse, mit ér.

Eszem ágában sincs a versengés jogát elvitatni, és kezeljük is helyén a kérdést. Az XIII. kerületben a Fidesznek nincs esélye a győzelemre: októberben 75 százalékkal nyert a közös jelölt. 2020 elején ez a verseny belefér – feltéve, hogy a két fél tiszteletben tartja egymást. A magunk részéről fokozottan figyelünk rá, hogy a XIII. kerületiek bizalmát ne negatív kampánnyal, hanem pozitív üzenetekkel, az emberek problémáira adott válaszokkal nyerjük meg.

Azt mondja „most belefér”. De hisz a választásig még két és fél év van.

Naptár szerint. De szerintem az igazán fontos kérdéseket 2021 őszére le kell zárni, különös tekintettel a közös miniszterelnök-jelöltre.

Spoilerezne: van már név a fejében?

Semmi meglepőt nem tudok mondani. Egy sikeres önkormányzati vezető, például Budapest főpolgármestere, egy széleskörű elismertséggel rendelkező európai parlamenti képviselő, a köztársasági pártok elnökei ebbe a halmazba tartoznak...

… Karácsony Gergely, Dobrev Klára és …

… Ne is folytassa, konkrét neveket nem mondok. Azt azonban hangsúlyozom, hogy nem csak a pártpolitika világából érkezhet miniszterelnök-jelölt, jöhet a civil szférából is, ha sikerrel tudja megszólítani a különböző pártok szavazóit.

Amikor a közös indulás a kérdés, mindenki az őszi választással példálózik, miközben az országgyűlési sokkal szimbolikusabb: nem helyben ismert arcokra, ügyekre voksolnak az emberek. A Jobbikban például ódzkodnak egy Gyurcsány Ferenccel közös listától, a Momentum elnöke korábban arról beszélt, hogy a Párbeszéddel, az LMP-vel és a Jobbikkal szívesen közösködne, az MSZP-ből és a DK-ból nem kért.

A listán szereplő neveknek sokkal kisebb a jelentőségük, mint ezt sokan gondolják. A választás akkor nyerhető, ha az ellenzék nem csak azt üzeni, hogy le kell váltani a NER-t, hanem azt is meg tudja mondani, mit tesz majd kormányon, miként fordíthatja jobbra sok millió ember sorsát. Egyetlen személy, így Gyurcsány Ferenc közös listás szereplése sem lehet akadálya a kormányváltásnak, azt pedig egyértelmű, hogy a DK nélkül nincs kormányváltás.

Minden cikk a nevekkel fog kezdődni.

…nem vitatom a médiaüzenetek fontosságát, de az emberek fejében a legfontosabb az együttműködés, és az azt megtestesítő miniszterelnök-jelölt és programja. Márpedig ezt a kettőt – illetve a kormányzóképességet – nehéz két listával vagy két jelölttel hitelesíteni. E mellett pedig lehet számos olyan helyben beágyazott közéleti szereplő, aki remek jelölt lehetne, de csak akkor vállalja az indulást, ha a köztársasági pártok közössége áll a neve mögött.

A Párbeszéd támogatását automatikusnak tekinti?

Az elmúlt egy év, az előválasztások és az önkormányzati választás során a korábbinál is erősebbé vált a szövetségünk.

Akkor helytálló a pletyka, miszerint az MSZP a márciusi kongresszuson azért áll át társelnöki rendszerre, hogy előkészítse a Párbeszéddel való, új pártot építő fúzióját?

Az MSZP-nek meg kell találnia a módját, hogy a megváltozott ellenzéki közösségben a leghatékonyabban képviselhesse céljait és választóit. A társelnöki rendszer esetleges bevezetése sok más megoldás mellett ezt a célt szolgálhatja. Erről a kongresszus dönt. Az sem kérdés véleményem szerint, hogy a Párbeszéddel közös az utunk. Azonban az, hogy a jövőre nézve ez mit jelent, még nem eldöntött. A legfontosabb, hogy az MSZP – bármely formában is működik együtt a Párbeszéddel – hogyan tud a legtöbbet hozzátenni a 2022-es kormányváltáshoz.

A magyar vitapontA kormányváltás kiemelt tétje, miképp alakul a Kárpát-medencei magyarság sorsa. A rezsim megbuktatására elsősorban a határon belül élők érdeke, mert az utóbbi tíz évben úgy tűnik, hogy Orbán Viktor nem 15 millió magyar miniszterelnöke, sokkal inkább a határon túl, a szomszédos országokban élőké. Ezen úgy kell változtatni, hogy az Erdélyben, a Felvidéken, a Vajdaságban élő magyarok érdekei ne sérüljenek, és megmaradhassanak szülőföldjükön – igaz, a konkrét lépésekről eltér a köztársasági pártok véleménye. Az MSZP tiszteletben tartja a kettős állampolgárságot és az ezzel járó szavazati jogot, azt viszont javasolja, hogy a határon túli magyarok ne pártlistára szavazzanak, hanem maguk közül válasszanak képviselőket. Nem csökkentené a jelenlegi pályázati összegeket sem, de transzparensebbé tenné elosztásukat – például úgy, hogy a címzett pénzek helyett nyílt, a határon túli magyarokat is bevonva döntene a pályázatokról. (Molnár Zsolt az Országgyűlés tagjaként Nemzeti összetartozás bizottságának alelnöke)

Saját szolgálati felszereléssel, terepjáróval, éjjellátó készülékkel, hőkamerával, intézkedési jogkörrel mennek.