BMW;járműipar;elektromos autók;

Illusztráció

- A BMW szerint a villanyautókban több a kockázat, mint a lehetőség

Van még 20-30 év a négy- és hathengeres motorokban a fejlesztési igazgató szerint, sőt, Európa nem is nagyon hajlik az elektromos átállásra.

Több kockázatot mint lehetőséget lát a teljesen elektromos járműtechnológiában a BMW, ezért továbbra is nagy hangsúlyt helyez a dízel- és benzinmotorok fejlesztésére, valamint a tetszés szerinti hajtáslánc beépítéséhez rugalmasan alakítható járműplatformokra - mondta Klaus Fröhlich, a konszern fejlesztési igazgatója az Automotive News Europe portálnak adott interjúban.

A teljesen elektromos járművek a fejlesztési igazgató szerint még hosszú ideig túl drágák lesznek, elsősorban az akkumulátorgyártáshoz szükséges nyersanyagok magas ára miatt. Az alapanyagárak a kereslet növekedése miatt később sem fognak csökkenni. Az elektromos autózás elterjedésének a magas ár mellett az újratöltés technikai kihívásai jelentik a legnagyobb akadályt. A gyorstöltés ugyanis jelentősen lecsökkenti az akkumulátorok élettartamát. "Annak pedig egyetlen autós sem fog örülni, ha két-három évente cseréltetnie kell a rendkívül drága akkumulátort" - mondta. Gyorstöltést ideális esetben legfeljebb minden huszadik alkalommal lehetne alkalmazni.

A belsőégésű motorok jövőjéről szólva Fröhlich arról beszélt, hogy a nagy motorok, mint például a V12-es gyártásával a BMW is felhagy, hosszú ideig biztosítva látja viszont még a kisebb motorok jövőjét. "A négy- és hathengeres motorok előtt még legalább húsz, a benzinmotorok előtt pedig még legalább harminc év áll" - fogalmazott.

A részben és teljesen elektromos járművek piaci részesedése Fröhlich szerint 2030-ra 20 és 30 százalék között lesz az új autók értékesítésében globálisan, de nagy regionális eltérésekkel, még országokon belül is. Az Egyesült Államokban például a keleti és nyugati partvidék nagyvárosaiban terjed majd el az elektromos autózás, míg az ország többi részében uralkodó marad a benzinmotor. Hasonló eloszlást vár Kínában is, ott szerinte elsősorban a keleti partvidék nagyvárosaiban vesznek majd e-autókat, a fejlett infrastruktúrának köszönhetően. Európában Fröhlich meglátása szerint nem nagyon hajlanak az autósok az elektromos átállásra, itt a hibridek mennek jól szerinte. Oroszországban, a Közel-Keleten és Afrikában pedig egyelőre nincs meg elektromos autók töltéséhez szükséges infrastruktúra.

Megismételt eljárásban összesen csaknem 50 millió forinttal emelték a büntetés összegét.