Egyre idősebbek a pedagógusok, a pályakezdő tanárok aránya rendkívül alacsony

Publikálás dátuma
2020.01.13. 15:17
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
A tanári kar öregedése minden intézményfenntartónál megfigyelhető, de az állami iskolákban dolgoznak a legkisebb arányban fiatal pedagógusok.
A 2008 és 2018 közötti időszakban átlagosan egyre idősebb pedagógusokat foglalkoztatott a közoktatási rendszer. Az 50-59 éves tanárok aránya jelentősen, 27-ről 35 százalékra nőtt, a 60 évesnél idősebb pedagógusoké pedig 2-ről 9 százalékra – olvasható a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) „A közoktatás indikátorrendszere 2019” című, frissen publikált tanulmányában. A 30 évesnél fiatalabb tanárok aránya viszont nagy mértékben csökkent, 9-ről 6 százalékra. Jelentősen csökkent a 30-39 éves korcsoport aránya is a tanárok körében, 27 százalékról 18-ra. A jelentés szerint a tanári kar öregedése minden intézményfenntartónál megfigyelhető, de az állami intézményekben dolgoznak a legkisebb arányban fiatal, 20-29 éves és 30-39 éves pedagógusok, a legnagyobb arányban pedig az alapítványi és egyéb fenntartású intézményekben. A 29 évesnél fiatalabb és a 30-39 éves pedagógusok aránya is az óvodákban volt a legnagyobb 2018-ban. A 40 év alatti pedagógusok aránya a szakközépiskolákban volt a legkisebb, 20 százalék, de a gimnáziumokban és a szakgimnáziumokban is alig haladta meg ezt az értéket, az általános iskolában pedig 24 százalék volt. A tanulmány a belépő tanárok arányának alakulását is vizsgálta (ebbe a kategóriába nemcsak a pályakezdők, hanem azok is beletartoznak, akik korábban is tanárként dolgoztak másik intézményben vagy munkakörben). 2016 után jelentősen megnőtt a tanári munkaerő-forgalom a közoktatási intézményekben (a 2016-ban megfigyelhető 2-4 százalékról 6 százaléknál is nagyobb szintre), ám a növekedés ott volt a legnagyobb (szakközépiskola, óvoda), ahol korábban viszonylag kisebb volt a belépő tanárok aránya. Ugyanakkor 2018-ra már alig voltak különbségek a belépő tanárok arányában a különböző iskolatípusok között. Az intézményfenntartók szempontjából vizsgálva elmondható, hogy az alapítványi iskolák esetében nőtt a leggyorsabban a belépők aránya 2016-2018 között, az állami iskoláknál a legkevésbé. A belépők között a jelentés külön figyelmet szentel a pályakezdőknek. A belépők arányának növekedésével szemben a pályakezdők aránya az óvodákat leszámítva nem nőtt az utolsó években, és valamennyi intézménytípusban rendkívül alacsony, 0,5-1,5 százaléknyi volt az értéke. Az intézményfenntartók szempontjából 2016-ban nem volt különbség a pályakezdők arányában, ám ezt követően az „egyéb” - például alapítványi – intézményeknél nőni kezdett, 2018-ban 2 százalék volt. A legnagyobb arányban a fővárosban dolgoznak pályakezdő pedagógusok.

Nőtt a szegregáció

Az MTA kiadványa a szegregációs index – ami az iskolai szegregáció egyik széles körben használt mutatója - változásáról is beszámolt. Kiderült: 2008-2018 között több mint tíz százalékkal nőtt a hátrányos helyzetű (hh) és a halmozottan hátrányos helyzetű (hhh), többségében roma gyerekek elkülönített iskolai oktatásának mértéke. A hh-s gyerekek esetében 27,7-ről 40-re, a hhh-s gyerekek esetében 26,6-ról 37,1-re emelkedett. Minél magasabb az index értéke, annál nagyobb iskolai elkülönítést jelez. 

Szerző
Témák
tanár Oktatás MTA

Tiborcz és Mészáros behajózott a balatonfüredi kikötőbe is

Publikálás dátuma
2020.01.13. 14:50

Fotó: Népszava illusztráció
Orbán Viktor veje és barátja újabb balatoni érdekeltséget szerzett, közös cégük, az Appenin révén.
A Budapesti Értéktőzsde honlapján jelentette be az Appeninn Nyrt., hogy január 9-én megvásárolta a Solum-Invest Ingatlanfejlesztő és Üzemeltető Kft. 76 százalékos üzletrészét. Ez a cég üzemelteti a Balatonfüredi Nemzetközi Vitorlásközpontot – írja a 24.hu. Az Appeninn Nyrt. Balázs Attilával, az építőipari- és ingatlanfejlesztési piacon működő Bayer Construct Zrt. részvényesével együtt vásárolta meg a céget, Balázs ezzel egyidejűleg 24 százalékos mértékű üzletrész tulajdonjogát szerezte meg.
Az Appeninn közleménye szerint
a kikötő magas színvonalú üzemeltetésével és a partnerével közösen tervezett jövőbeni fejlesztésekkel új, magas minőségű termékkel jelenik meg a balatoni turisztikai piacon.

 Az Appeninn ingatlankezelőbe még 2017-ben vásárolta be magát a Mészáros Lőrinc-féle Konzum-csoport egy tőkealapja, hogy aztán egy évvel később megjelenjen a cégben Tiborcz István érdekeltsége. A Népszava is beszámolt róla, hogy A Tiborcz István tulajdonában lévő BDPST Zrt. stratégiai befektetőként megvásárolta a Konzum PE Magántőkealap 20,59 százalékos részvénycsomagját az Appeninn Holdingban. Így az Orbán bizalmas barátjának számító Mészáros Lőrinc és az Orbán-vej Tiborcz István dönthet a balatonfüredi vitorláskikötő sorsáról. A páros régóta terjeszkedik a Balaton partján; az Appeninn tavaly megszerezte az Club Aligát is, és szinte első lépésként sorompóval zárták le a strandhoz vezető utat, ami óriási felháborodást váltott ki a helyi lakosok között.
Szerző
Frissítve: 2020.01.13. 15:23

Torlódás van a magyar-szlovák határátkelőknél a szlovák fuvarozók sztrájkja miatt

Publikálás dátuma
2020.01.13. 13:58
Képünk illusztráció
Fotó: Shutterstock
A közlekedés főként az M15-ös gyorsforgalmi úton lassult le, ott a teljes szakaszon állnak a teherautók.
A szlovák Közúti Fuvarozók Egyesülete (UNAS) figyelemfelhívó közúti demonstrációja és blokádja során csak időszakosan engedik át a 3,5 tonnánál nehezebb járműveket a magyar-szlovák határszakaszon, Szlovákia irányába – írja az MTI. Emiatt az érintett átkelőknél jelentősebb torlódások alakultak ki, az M15-ös gyorsforgalmi úton 15 kilométeren állnak a teherautók a hétfő déli jelentések alapján. A tájékoztatás szerint az M15-ös autóúton a teherautók a leállósávot foglalják el, így személyautóval is fokozott óvatossággal kell közlekedniük az arra haladóknak. A feltorlódott nehézgépjárművek már hatással vannak az M1-es autópálya forgalmára is, a Szlovákiába tartó kamionokat a szakemberek az M1-es autópálya leállósávján próbálják leállítani, míg a Hegyeshalom felé tartók továbbra is a külső sávon érhetik el az osztrák határt, egyelőre korlátozás nélkül. Ugyanakkor a magyar-szlovák határátkelőkön tapasztalható blokád miatt a szokásosnál jóval nagyobb a teherforgalom Hegyeshalom kilépő oldalán, ahol időnként egy-két kilométer hosszan torlódnak a tehergépkocsik. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. felhívja a figyelmet, hogy a nehézgépjárművel közlekedőknek is érdemes még indulás előtt tájékozódniuk az aktuális korlátozásokról a zrt. Útinform szolgálatánál a 06-1-336-2400-s telefonszámon, vagy a www.utinform.hu oldalon, illetve a rendőrség www.police.hu weboldalán. Az M1-es és az M15-ös gyorsforgalmi úton a 125-ös és a 163-as kilométerszelvénynél lévő út feletti digitális információs táblák adnak tájékoztatást a szlovákiai határzárról.
Szerző