felújítás;hidak;Fővárosi Negyed;

- Vigyázó szemetek Petőfire vessétek!

A Lánchíd egyre sürgetőbb felújításával azért sem lehet túl sokáig várni, mert újabb „jelentkezők” állnak sorban: idővel a Petőfi- és a Gubacsi-híd rekonstrukciója is szükségessé válik. Az még kérdés, hogy a legrégebbi fővárosi Duna-hídnak milyen funkciót szánnak.

A Lánchíd (hivatalos nevén Széchenyi lánchíd), - melynek felújítása körüli hercehurcáról többször beszámoltunk a Fővárosi Negyedben - gyaloghíddá alakításáról kérdezné meg a budapestieket és Orbán Viktor miniszterelnököt Karácsony Gergely főpolgármester. A kormány véleménye szerint viszont "a főváros döntheti el, hogyan használja a Lánchidat." A gyalogoshíd elképzelés amúgy nem ördögtől való, elég csak arra gondolni, hogy Prágának - akárcsak Budapestnek a Lánchíd - szimbolikus jelképe az ugyancsak a város közepén található, a Moldva folyón átívelő, több évszázados Károly-híd, amelyen éppen 55 esztendeje csak gyalogosok haladhatnak át.

A kérdés azért került most elő, mert bár szép tervek készültek, és a Lánchíd felújítása halaszthatatlan, a pénz kevés – erről írt Facebook-oldalán Karácsony Gergely is. A mostani számítások szerint nagyjából 20 milliárd forint hiányzik a beruházáshoz. Amíg nincs meg a megoldás, a biztonság kedvéért kitiltották az 5 tonnánál nehezebb járműveket a hídról. A főpolgármester szerint a felújítás egyre sürgősebbé válik, a kormány viszont – ahogyan azt Orbán Viktor múlt heti sajtótájékoztatóján kijelentette – csak annyi pénzt ad a projekthez, amennyit Tarlós István főpolgármestersége idején adott volna. A miniszterelnök szerint "nem azért, mert nem akarnak többet adni, hanem azért, mert ennyi van." Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes az ATV-nek azt mondta: "alapvetően át kell gondolni a Lánchíd jelenlegi helyzetét", és a hídnak a budapestiek életében betöltött szerepét. Hozzátetette: mindezzel kapcsolatban már egyeztetnek a kormánnyal.

– A Széchenyi Lánchíd teljes lezárása esetén sem kellene káosztól tartani, hiszen ez - a Szabadság-híddal együtt - a legkisebb forgalmú, így közúti közlekedése gondok nélkül átterelhető az Erzsébet hídra – fogalmazott Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke. Ahogy annak idején a Margit-híd évekig tartó lezárása sem okozott fennakadást. A BKK-nak pedig kidolgozott terve van arra, milyen útvonalra tereljék a 16-os és a 105-ös autóbuszt.

A budapesti Duna-hidakért felelős BKK lapunk érdeklődésére azt közölte: legközelebb mindenképpen a Lánchíd felújításához látnak hozzá, beleértve a pesti Széchenyi István tér alatti villamos- és közúti aluljárót, továbbá a Várhegy alagutat is. (Ez utóbbi forrásainak megszerzéséért még küzd a főváros a kormánnyal - a szerk.) A Lánchíd felújításának kivitelezéséről szóló közbeszerzési eljárás jelenleg is folyamatban van, az eredményes lezárás feltétele, hogy meglegyen a szükséges pénz. Az eljárás lezárása után kötik meg a kivitelezői szerződést, maga a tényleges felújítás pedig nagyjából egy hónapos felkészülési idő után kezdődhet majd el.

Nincs megállásMegkérdeztük a többi budapesti Duna-híd állapotáról is a BKK-t, és mint kiderült, több esetben időszerű lenne a rekonstrukció. – Az Óbudát és a Hajógyári-szigetet összekötő K-hídon az építés óta nem végeztek jelentős munkálatokat. (Ez az az átkelőhely, amely a Sziget Fesztivál időszakában alapos leterheltségnek van kitéve.) A híd műszaki állapota leromlott, felújítása indokolt, de ez nem jelenti azt, hogy nem alkalmas a közlekedés biztonságos lebonyolítására - írta a BKK. Tervek készültek a felújításra, és amint megvan a szükséges pénz, a kivitelezési közbeszerzés akár már idén elindítható. – A nagyobb felújítási munkákon utoljára az 1980-as években átesett Árpád híd rekonstrukciója várhatóan a Petőfi híd felújítása után történhet meg. A híd jelenlegi középső, a villamos által használt részét 1980-1984 között, a híd szélesítésekor újították fel. – A Margit hídon nem túl régen, 2009 és 2011 között végeztek felújítást. – Az Erzsébet híd állapota jelenleg nem indokol rekonstrukciós munkákat, teljes felújítását – két ütemben – 1999 és 2004 között végezték el, míg a pesti felhajtót 2014-ben újították fel. – A Szabadság híd esetében az M4-es metró Fővám téri állomásának építésével egy időben végezték el a felújítást, 2007 és 2009 között. – A Lánchíd rekonstrukciója után a Petőfi híd teljes körű felújítása következik. A híd és környezetének közlekedésfejlesztési tanulmányterve a BKK megbízásából már készül. (Eredetileg 2019 végére ígérték) Ennek alapján az engedélyezési tervek már a híd felújítási terveit is tartalmazni fogják. A híd budai oldalán két éve adták át az új le- és felhajtóágakat. A híd pályalemeze feletti részeket viszont utoljára 1996-ban újították fel. – A Pesterzsébetet és Csepelt összekötő Gubacsi-hídról szintén írtunk már. Erről is készül egy döntés-előkészítő tanulmányterv, ami után az engedélyezési és kivitelezési tervek készítik majd el. – Ami a jövőben épülő dunai átkelőket illeti: az új aquincumi híd részletes megvalósíthatósági tanulmányára a BKK 2020 első félévében folytat majd le közbeszerzést, a tanulmányterv 2021-re készülhet el. A Galvani útnál tervezett új Csepel-Újbuda Duna-híd engedélyezési tervezése folyamatban van.

Pedig a tervezet ellen tiltakozott az Európai Unió Bíróságának elnöke, a Bírói Tanácsok Európai Hálózata, az Európa Tanács emberi jogi biztosa is, a szombati varsói tüntetésre pedig 22 európai országból érkeztek bírák.