felújítás;hidak;Fővárosi Negyed;

2020-01-19 11:29:38

Vigyázó szemetek Petőfire vessétek!

A Lánchíd egyre sürgetőbb felújításával azért sem lehet túl sokáig várni, mert újabb „jelentkezők” állnak sorban: idővel a Petőfi- és a Gubacsi-híd rekonstrukciója is szükségessé válik. Az még kérdés, hogy a legrégebbi fővárosi Duna-hídnak milyen funkciót szánnak.

A Lánchíd (hivatalos nevén Széchenyi lánchíd), - melynek felújítása körüli hercehurcáról többször beszámoltunk a Fővárosi Negyedben - gyaloghíddá alakításáról kérdezné meg a budapestieket és Orbán Viktor miniszterelnököt Karácsony Gergely főpolgármester. A kormány véleménye szerint viszont "a főváros döntheti el, hogyan használja a Lánchidat." A gyalogoshíd elképzelés amúgy nem ördögtől való, elég csak arra gondolni, hogy Prágának - akárcsak Budapestnek a Lánchíd - szimbolikus jelképe az ugyancsak a város közepén található, a Moldva folyón átívelő, több évszázados Károly-híd, amelyen éppen 55 esztendeje csak gyalogosok haladhatnak át.

A kérdés azért került most elő, mert bár szép tervek készültek, és a Lánchíd felújítása halaszthatatlan, a pénz kevés – erről írt Facebook-oldalán Karácsony Gergely is. A mostani számítások szerint nagyjából 20 milliárd forint hiányzik a beruházáshoz. Amíg nincs meg a megoldás, a biztonság kedvéért kitiltották az 5 tonnánál nehezebb járműveket a hídról. A főpolgármester szerint a felújítás egyre sürgősebbé válik, a kormány viszont – ahogyan azt Orbán Viktor múlt heti sajtótájékoztatóján kijelentette – csak annyi pénzt ad a projekthez, amennyit Tarlós István főpolgármestersége idején adott volna. A miniszterelnök szerint "nem azért, mert nem akarnak többet adni, hanem azért, mert ennyi van." Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes az ATV-nek azt mondta: "alapvetően át kell gondolni a Lánchíd jelenlegi helyzetét", és a hídnak a budapestiek életében betöltött szerepét. Hozzátetette: mindezzel kapcsolatban már egyeztetnek a kormánnyal.

– A Széchenyi Lánchíd teljes lezárása esetén sem kellene káosztól tartani, hiszen ez - a Szabadság-híddal együtt - a legkisebb forgalmú, így közúti közlekedése gondok nélkül átterelhető az Erzsébet hídra – fogalmazott Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke. Ahogy annak idején a Margit-híd évekig tartó lezárása sem okozott fennakadást. A BKK-nak pedig kidolgozott terve van arra, milyen útvonalra tereljék a 16-os és a 105-ös autóbuszt.

A budapesti Duna-hidakért felelős BKK lapunk érdeklődésére azt közölte: legközelebb mindenképpen a Lánchíd felújításához látnak hozzá, beleértve a pesti Széchenyi István tér alatti villamos- és közúti aluljárót, továbbá a Várhegy alagutat is. (Ez utóbbi forrásainak megszerzéséért még küzd a főváros a kormánnyal - a szerk.) A Lánchíd felújításának kivitelezéséről szóló közbeszerzési eljárás jelenleg is folyamatban van, az eredményes lezárás feltétele, hogy meglegyen a szükséges pénz. Az eljárás lezárása után kötik meg a kivitelezői szerződést, maga a tényleges felújítás pedig nagyjából egy hónapos felkészülési idő után kezdődhet majd el.