Előfizetés

Illés Zoltán: Áder csak megmondóember, nem környezetpolitikus

Népszava
Publikálás dátuma
2020.01.22. 13:35
Áder János
Fotó: Kisebnedek Attila / AFP
A klímakatasztrófa kihirdetését támogatja Illés Zoltán egykori környezetvédelmi államtitkár.
A főváros és több kerület is helyesen hirdetett klímakatasztrófát, mert ezzel azt deklarálták, hogy valóban akarnak ezzel a problémával foglalkozni – jelentette ki a XVIII. kerületi önkormányzat lapjának adott interjújában Illés Zoltán. A jelenleg is Fidesz-tag politikus, aki 2014-ig környezetvédelmi államtitkár volt, a cikkben kifogásolja, hogy a kormány nem működtet önálló környezetvédelmi tárcát, mert – mint mondja – a „XXI. század elején, a klímaváltozás, a hulladékkal összefüggő problémák, a levegőszennyezési ügyek kellős közepén igenis kell, hogy legyen egy integratív államigazgatási egység” ezen a területen, mert a politikában nem létezik az a kérdéskör, amelynek nincs minisztériumi szintű intézményes központja. Környezetpolitikusként lesújtó véleményt fogalmaz meg a cikkben Áder János, Schmidt Mária és Hoppál Péter ezen a területen elhangzó megnyilvánulásairól, mondván „a felsorolt személyek egyike-másika nem üti meg a politikus kategóriát”, csak megmondóember. Illés Zoltán szerint nincs baloldali vagy jobboldali klímaügy, a kérdés az, mire van politikai szándék, s szavaiból az derül ki: ebből a szempontból Magyarország nem áll jól. „Ha Kenyában be lehetett tiltani az egyszer használatos műanyag zacskókat, akkor nálunk miért nem lehet” – teszi fel a kérdést a kormánynak címezve. Hozzáteszi azt is, hogy a klímakatasztrófa kihirdetése szimbolikus üzenet a közvéleménynek is, hogy mindenkiben tudatosuljon a kérdés fontossága. Hátha eljutunk oda, hogy a munkahelyi főnökök arra kérik a területükön dolgozókat, gondolják végig egyenként, mit lehet tenni a környezetünkért. Egy pizzériában például azt – hangzik a hétköznapokban tetten érhető válasz –, hogy holnaptól papírzacskót adnak a tésztaszelethez és nem műanyagot.  

Bűnbakokkal akarják elvitetni a balhét a Pillangó utcai baleset ügyében, állítja a Metróért Egyesület

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.01.22. 13:27
Képünk illusztráció
Fotó: Népszava
A Közlekedő Tömeg szerint szégyenteljes a vádemelés.
A 2016. decemberi Pillangó utcai tömegszerencsétlenségnek minősülő metróbaleset ügyében a vádhatóság letöltendő börtönbüntetést és eltiltást kért a felelősökre. Szerdán azonban a Metróért Egyesület közleményt adott ki, szerintük megdöbbentő, hogy a két, végrehajtó szolgálatban dolgozó ellen emeltek vádat. A Metróért Egyesület véleménye szerint a valódi felelősség megállapítása helyett az Ügyészség két bűnbakkal akarja elvitetni a tömegszerencsétlenség következményét. Megjegyzik, hogy az eseményt a Közlekedés Biztonsági Szervezet vizsgálta, annak megállapításai helytállóak, "még ha minden felmerült körülményből nem is vont le következtetéseket" a szervezet. 

Tömegszerencsétlenség, vádemelés

Az ütközés következtében öt utas súlyos, további tizenhat személy könnyebb sérülést szenvedett. A baleset miatt a forgalom a metró egy szakaszán a délután végéig szünetelt, negyvenöt pótlóbusz biztosította a közlekedést, közel két millió forint plusz költséget okozva - áll az ügyészség közleményében. Erről szóló cikkünket itt olvashatják teljes terjedelmében.

Érvelésük szerint az adott vonalon a világ legkorszerűbbnek tartott vonatbefolyásoló berendezése üzemel, amit a motorkocsivezető nem kapcsolt ki. "A vonat 57 Km/h sebességről 350m fékút után még kb. 18-20 km/ sebességgel ütközött az előtte forgalmi okból álló szerelvénynek. Ez a fékút több mint háromszorosa az adott sebességhez tartozó normál fékútnak. Az Alstom A5M2 típusú szerelvény elpörgés és csúszásvédelemmel rendelkező jármű, melynek hatásosságában bíznia kellett a járműveztetőnek" - írták. Mint ismert, a baleset előtt három nappal "le kellett a forgalmat állítani a vonal felszíni szakaszán, mert a balesethez kísértetiesen hasonló időjárási körülmények között a szerelvények csökkentett (15-20 km/h) sebességről is kicsúsztak a Pillangó utcai állomásról". A szervezet közleményében kérdezi, hogy milyen vezetői intézkedések történtek a két esemény között; milyen utasítást kapott a forgalom irányítását végző megvádolt munkatárs; és miért nem a pályaszakasz sajátosságainak megfelelő szoftver alkalmazásával működött a berendezés.
"Az Alstom-szerelvények forgalomba állítása első perceitől ismert volt, hogy annak csúszásvédelme gyenge hatékonyságú. Mit tett az üzemeltető és mit tett a gyártó a probléma megoldása érdekében?"

- kérdezte a Metró Egyesület a közlemény végén.

2016. december 5-én, hétfőn reggel a 2-es metró Pillangó utcai nyílt, földfelszíni megállójában álló szerelvénybe hátulról belefutott egy másik szerelvény. Az ütközés 20 km/órával történhetett, a vészfékezés nem volt hatékony a csúszós, nyálkás sínek miatt. Tizenhatan megsérültek, a BKV a 2-es metró nyílt szakaszára az Örs vezér téri végállomásig 30 km/órás sebességkorlátozást vezetett be, a rendőrség tömegszerencsétlenség miatt nyomozást indított.
A Közlekedő Tömeg szintén közleményt adott ki. Facebookon azt írják, a vádemelés szégyenteljes, és szerintük az ügyészség szemet hunyt a tényleges felelősség fölött. "A vonatok és a biztonsági berendezések gyártója, üzemeltetője és az azokat engedélyező közlekedési hatóság felelősségének figyelmen kívül hagyása alapvetően megkérdőjelezi a büntetőeljárás komolyságát" - áll a közleményben. Hozzátették: "tény, hogy a vád alá helyezett motorkocsi-vezető és menetirányító hibázott, ezért a jogszabályok alapján felelősségre vonásuk megalapozottan merül fel, ha nem is feltétlen büntetőjogi, de hatósági, vagy vállalati fegyelmi szinten, azonban ennél több és nagyobb hatású, összességében rendszerszintű problémát jelentő hiányosságok állnak a balesethez vezető események mögött, amelyekről az ügyészség vádemelésről szóló közleménye szót sem ejt".  

Szujó Zoltán az M4 Sporton kért bocsánatot az a csatornától, ahol szerinte magas szintű munka folyik

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.01.22. 13:22
Szujó Zoltán Jenson Buttonnal készít interjút
Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI
Fél évvel ezelőtt még azt mondta, folyamatosan leépítik a Forma-1-et.
A közmédiától, illetve az M4 Sporttól májusban távozott sportkommentátor, Szujó Zoltán elnézést kért azoktól, akiket megbántott - írja az MTI. Szujó Zoltán a 2019-es szezon ötödik futamán, a Spanyol Nagydíjon május közepén Barcelonából a helyszínről közvetített volna Wéber Gáborral, ám egy hanghiba miatt haza kellett jönniük. A szombati, harmadik szabadedzésen pedig már nem ő közvetített. Emlékezetes, Szujó a szakmai munkát hiányolta a csatornánál, és azt mondta, folyamatosan leépítik a Forma-1-et. Szerda reggelre, úgy tűnik, mindez helyreállt. A bocsánatkérés oka valószínűleg inkább az, amiről az M4 Sport Sporthíradó című műsorában Szujó beszélt is: az innovációért és technológiáért felelős miniszter, Palkovics László felkérésére annak a csapatnak lett a tagja, amely megalkotja a magyarországi autó és motorsport fejlesztési stratégiáját, és ahhoz, hogy ez a stratégia megvalósuljon, valamint jó irányba menjen, összefogásra van szükség. Közölte: nagyon sok szereplője van ennek a területnek, a létesítmények képviselőitől kezdve a versenyzőkön át a szövetségekig. Ezért arra a következtetésre jutott, hogy nem lenne hiteles, ha összefogásra szólítana fel, vagy arra kérné a szereplőket, miközben az ő szakmai életében is vannak elvarratlan szálak, kibeszéletlen konfliktusok. "Volt időszak, amikor nem voltam alkalmas egy ilyen párbeszédre, úgyhogy most szeretném megragadni az alkalmat, hogyha bárkit megbántottam itt az M4 Sportnál, a közmédiánál, amelyet ugye Székely Dávid csatornaigazgató vezet, akkor azért most elnézést kérek ennek a jegyében" - nyilatkozta. Hozzátette: van egy ügy, ami személy szerint számára is nagyon fontos, és nem szeretné, ha ő bármiféle akadálya lenne annak, hogy az eljusson a nyilvánossághoz. Kiemelte: az M4 Sport rendkívül fontos abban, hogy az autó és motorsport világának híreit az érdeklődők elé tárja.