Nyilvánosan is elismerte a trükközést a BKV

Publikálás dátuma
2020.01.22. 19:43

Fotó: Jani Martin
A BKV üzemigazgatója igazolta a Népszava korábbi állítását: az orosz Metrowagonmash nem felújította, hanem újonnan gyártotta a hármas metró kocsiszekrényeit.
A BKV nem tudja mennyi ideig tart a hármas metró rozsdásodó kocsijainak javítása, mikor állhatnak vissza a forgalomba, mennyibe kerül a javításuk, illetve mekkora kötbért számláznak majd a gyártó orosz Metrowagonmash-nak – ismerte el szerdán Héri József, a BKV metró üzemigazgatója, az M3-as metró Kőér utcai telephelyén tartott tájékoztatón, amelyet elsősorban a vonalon közlekedő szerelvények állapotának bemutatása miatt tartottak. A metrókocsik legautentikusabb ismerőjeként bemutatott igazgató azzal kezdte, hogy a metró elsőként leszállított prototípusát különféle terheléses próbáknak tették ki, később ennek tudták be, hogy az üzemeltetés során a padló felpúposodott. Ezt tavaly december elején jelezték a gyártónak. A feltárás után kiderült, hogy a padlóban található 2 milliméteres acéllemezek annyira elrozsdásodtak, hogy azonnali beavatkozást igényelnek. December közepén kezdődött meg a vonat helyreállítása. Ezt érdemes szó szerint érteni. A feltáráshoz és javításhoz ki kell szedni a székeket, a kapaszkodókat, fel kell szedni a padló kopórétegét, az alatta lévő rétegelt lemezt és csak ezután jutnak el a fentebb említett acéllemezig.

Ezt az acéllemezt kell a rozsdával érintett területen kivágni és a helyére újat hegeszteni, majd visszaburkolni a többi réteget, végül pedig újra be kell rendezni a szerelvényt. Az első prototípus szerelvény hat kocsiból áll, s mivel három ilyen prototípus készült, első körben 18 kocsit szednek szét és vizsgálnak meg. Az üzemigazgató nem tudta megmondani, hogy mikorra fejezik a be a munkát az oroszok, lévén a javítást garanciában ők végzik, mint ahogy arra a kérdésre sem tudott válaszolni, hogy pontosan mennyi kárátalányt számláznak ki a Metrowagonmash-nak. Egy napra egyébként 23 ezer euró jár a szerződés szerint, de az oroszok a BKV korábbi kötbérkövetelését sem fizették ki, ezért indított pert a cég ellen az BKV.
Héri József a Népszava kérdésére, miszerint a BKV korábban miért tagadta le a rozsdásodást, azt válaszolta, hogy ezzel a problémával csak most szembesült a cég. Ennek ellentmond Takács Péter vasúti üzemeltetési vezérigazgató-helyettes decemberi igazgatósági ülésen tett kijelentése, miszerint a kocsiszekrények szokatlan mértékű korróziójára már néhány hónappal a kocsik érkezése után felfigyeltek. Az ajtóküszöbnél megjelent rozsdafoltokat először 2017 májusában, az első 15 kocsi beérkezése után jelezték az orosz gyártónak. Ezt egyébként a tájékoztatón Héri is elismerte, hozzátéve, hogy az orosz gyártó az első három szerelvény legyártása után írásban jelezte, hogy a régiek javítása helyett új kocsiszekrényeket gyártanak. S ezzel gyakorlatilag igazolta a Népszava korábbi állítását, miszerint az M3-as vonalra leszállított kocsik nem felújítottak, hanem újak. A járművek más fontos elemeiről – hajtás, fékrendszer, elektromos csatlás, stb. – ugyanis már korábban közölte a főváros közlekedési cége, hogy újak. A vonatirányítási rendszert pedig eleve Budapesten szerelték le és fel. Héri József mindezek ellenére nem kívánt állást foglalni az újak vagy felújítottak kérdéskörben, mondván ezt a BKV felügyelőbizottsága által indított vizsgálat hivatott kideríteni, ami minden bizonnyal hónapokig is elhúzódhat. A csalás gyanúja egyébként már a tender kiírása előtt feltámadt. A kocsik gyártási dokumentációja ugyanis csak az orosz gyártónak volt meg, a BKV csupán a karbantartáshoz szükséges leírásokat kapta meg a vásárláskor. A többi cég ezzel behozhatatlan hátrányba került. A Metrowagonmash gyakorlatilag versenytárs nélkül indulhatott. Csakhogy a főváros korábban éppen ezt szorgalmazta. 2011-ben, amikor az Árpád hídi állomásánál teljesen kiégett egy metrókocsi, Várszegi Gyula, a BKV akkori megbízott vezérigazgatója megkereste az orosz gyártót, amely válaszában selejtérettnek minősítette a kocsikat és egyúttal felajánlotta, hogy jutányos áron szállít újakat. A Metrowagonmash útját a BKV korábbi – később az energetikai szektoros kalandját börtönnel záró – vezérigazgatója, a kiváló orosz kapcsolatokkal bíró Kocsis István is egyengette, de sokak szerint a megrendelésnek köze volt a Paks II. atomalkujához is. Nem tudni ki és mit árult el a háttérjátszmákból Tarlós István akkori főpolgármesternek, de a városvezető a kedvezőtlen tapasztalatokra hivatkozva a közbeszerzési pályázat meghirdetése előtt egy évvel kezdeményezte, hogy a parlament illetékes bizottsága járuljon hozzá a tender nélküli eljáráshoz, de a kormány ezt nem engedte meg. A 2014-ben indított közbeszerzési eljárás eredményét 2015. július 8-án tették közzé. A BKV az általa egyetlen érvényes ajánlattevőként számon tartott orosz Metrowagonmasht jelölte meg győztesként. A pályázaton eredetileg hét cég indult, a műszaki és gazdasági alkalmassági feltételeknek öt cég felelt meg, de csak az észt Skinest Rail adott be végül ajánlatot, őket viszont kizárták. A cég alaptalannak tartotta a kizárást, azt állítva: ajánlatuk mindenben jobb volt az oroszokénál. Alig írták alá a szerződést, a felek azonnal tárgyalásokba kezdtek a módosításáról. A változtatás a műszaki paraméterek széles körét érintette, így például a fékrendszert, a kerekeket, az alvázat, a motort és a padlómagasság beállítását is. Később az orosz fél kérésére előre hozták a szállítási határidőt, amivel a BKV nem sokat nyert, mivel a pálya rekonstrukciója még ma sincs kész, így az új kocsikat a régi pályára engedték rá, ami majd érv lehet a tavaly elindított kártérítési perben. A szállítási tempó gyorsítása is az új szerelvények gyanúját erősítette, hiszen a 222 selejtérett metrókocsi elemeire bontása, az alkatrészek javítása és egyenként történő visszaépítése hosszadalmas tevékenység. Az oroszok viszont még az önkormányzati választások előtt zsebükbe kapták a teljes 69 milliárdot. De kár volt aggódniuk: Tarlós akkor még maradt. A szerződés körülményeit pedig senki sem firtatta. Egészen mostanáig.
Szerző
Témák
3-as metró BKV

Terjed a kínai koronavírus - Magyarország sem érezheti biztonságban magát

Publikálás dátuma
2020.01.22. 19:19

Fotó: HANDOUT / AFP
Kijutott Kínából a súlyos tüdőgyulladást okozó koronavírus, az általa megbetegítettek száma naponta megduplázódik.
Az utóbbi egy napban 17-re emelkedett, vagyis majdnem megduplázódott Kínában a tüdőgyulladást okozó új koronavírusban elhunytak, valamint 470-re nőtt a fertőzöttek száma - közölték Hupej tartomány tisztségviselői szerdán. A járvány forrása még nem ismert, de valószínűsítik, hogy az eredeti vírus állatról terjed át az emberre, és most már emberről emberre is. Tavaly év végén jelezték a kínai hatóságok a WHO, hogy Hubei tartományában, Vuhan városában eddig ismeretlen eredetű, de fertőző tüdőgyulladást észleltek. A kórokozót január 7-én azonosították is, eszerint a betegségeket egy mindeddig ismeretlen koronavírus (2019-nCoV) okozta.  Magyarországon még nem találtak ilyen beteget – mondta a Népszavának Falus Ferenc egykori tiszti főorvos -, de Amerikában, Ausztráliában, Japánban, Dél-Koreában, Thaiföldön már igen. Wuhan 11 milliós város, ahonnan a napokban, a kínai holdújév alkalmából 2100 repülőjárat indul el a világ minden részére. S az utasok között igen sok vírushordozó is lehet, mert sokan tünet mentesek, vagy csak nagyon enyhe influenzára jellemző jeleket tapasztalnak magukon. Azaz a betegség terjedését nagyon nehéz lesz korlátozni. Az egykori tiszti főorvos szerint már jó néhány reptéren felállították a thermo kamerákat (ezek az extrém testhőmérsékletet érzékelik), az így kiszűrt lázas betegeket izolálják, és alaposan megvizsgálják. Volt olyan utazó, akinél a repülő út alatt jelentkeztek a tünetek, vagyis elvben egészségesen ült fel a gépre, de már betegen szállt le onnan. Megnehezíti a járványügyi hatóságok munkáját, hogy egyelőre túl sok mindent nem tudni az új vírusról, még azt sem, hogy milyen hosszú a lappangási ideje. A kórokozótól legtöbben lázasak lesznek, köhögnek, és a betegek egy részénél súlyos tüdőgyulladás alakul ki. S ugyan vannak gyógyult esetek is, ám szerda reggelig 17 ember belehalt a fertőzésbe. Falus Ferenc szerint aggasztó jel, hogy az igazolt megbetegedettek száma naponta duplázódik, miközben nem lehet tudni, hogyan terjed, a koronavírus. Mint ahogyan azt sem, mi van, ha mutálódik és a jelenleginél is nagyobbá válik a fertőzőképessége. Hozzátette: úgy tudja, a vírus vizsgálata több ország biztonsági laboratóriumában már zajlik, éppen annak érdekében, hogy mielőbb megtalálják a megfelelő védőoltást. Arra a kérdésre, hogy ha ő lenne a tiszti főorvos, milyen megelőző lépeseket vezetne be, Falus Ferenc azt mondta: utánajárna, van-e elég laborkapacitása az országnak, egy esetleges járvány idején szükséges vizsgálatok elvégzéséhez. Valamint arra kérné a repülőtéri egészségügyi szolgálatot, hogy fokozottan figyeljenek a Kínából, illetve a távol-keleti országokból vagy azokon keresztül érkező lázas vagy egyéb panaszokkal jelentkező utasokra. Az egyes embereknek pedig azt tanácsolja, hogy kerüljék a zsúfolt helyeket, ha utcán jártak, vagy közösségi közlekedési eszközt használtak mossanak gyakrabban kezet. Köhögéskor, tüsszentéskor tartsanak az arcuk elé zsebkendőt. A WHO Vészhelyzeti Bizottsága cikkünk megjelenése idején is ülésezett, a testület egyebek mellett arról is értekezik, hogy milyen óvintézkedéseket javasolnak a világ országainak.  A nemzetközi tapasztalatok alapján a WHO jelenleg nem javasolja a többi ország számára a beutazók egészségügyi szűrését, mivel az jelentős anyagi ráfordítást és humán erőforrást igényel, nagy fennakadást okozhat az utasforgalomban, hatékonysága viszont nagyon alacsony - tudtuk meg a Nemzeti Népegészségügyi Központtól. A Kínába utazók számára jelenleg a heveny légúti megbetegedések megelőzésére szolgáló higiénés rendszabályok betartása a legfontosabb. Az országban jelenleg a szezonális influenzavírusok cirkulációjával is számolni kell, ezért az oda utazóknak javasoljuk az influenza elleni védőoltást. Az új koronavírus által okozott tüdőgyulladással járó megbetegedések megelőzésére nincs oltóanyag. Ha az utazónál légúti tünetek jelentkeznek az utazás előtt, alatt, vagy azt követően, fontos, hogy orvoshoz forduljon, és jelezze, hogy hol járt.
Szerző
Frissítve: 2020.01.22. 19:52

Hárman szálltak ringbe az MTA elnöki székéért

Publikálás dátuma
2020.01.22. 18:24
"Menet a tudományért" elnevezésű demonstráció Budapesten 2019. március 21-én
Fotó: Népszava
A Magyar Tudományos Akadémia májusban választja meg új vezetőjét.
Freund Tamás neurobiológus, Pléh Csaba kognitív tudós vagy Szathmáry Eörs evolúcióbiológus lehet a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) következő elnöke – derült ki az Akadémia szerdán közzétett jelöltlistájából. Új elnök megválasztására azért van szükség, mert az MTA jelenlegi vezetőjének, Lovász Lászlónak májusban lejár a megbízatása. A tisztújításra az Akadémia május 4-5-ei közgyűlésén kerül sor, ahol az elnök mellett főtitkárt, főtitkár-helyettest és három új alelnököt is választanak. Az akadémiai szabályozás szerint a vezető tisztségekre a jelölteket három évre lehet megválasztani, majd legfeljebb egyszer további három évre újraválasztani. A jelenlegi vezetés öt tagja először 2014-ben, majd 2017-ben nyerte el mandátumát. Akadémiai körökben Freund Tamást, az MTA jelenlegi alelnökét tartják a legesélyesebb jelöltnek, aki korábban maga is ellenezte az MTA-t megcsonkító kormányzati intézkedéseket, a jobboldali-konzervatív értékrendű tudósokat tömörítő Professzorok Batthyány Köréből is kilépett. Bár Freundot a hazai tudományos élet egyik legmeghatározóbb – és legbefolyásosabb – szereplőjeként tartják számon, ő sem tudta megakadályozni, hogy a kormány végig vigye tervét, ami az akadémiai kutatóintézetek elcsatolásával végződött. A kutatóhálózat tavaly szeptembertől az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) irányítása alatt működik. Az ELKH vezetését Maróth Miklósra, az Orbán Viktor kormányfővel jó viszonyt ápoló orientalista klasszika-filológusra bízták. A Freund Tamás iránti bizalom meginogni látszott, amikor tavaly októberben nyilvánosságra kerültek egyik levelének részletei, amit a miniszterelnöknek címzett. Freund ebben egyebek mellett „gyengén teljesítő”, kormánykritikus társadalomtudományi kutatócsoportok munkatársairól írt, akik a fiatalságot „mételyezik”, és akiktől „szerettek volna megszabadulni”. A levél megosztotta a tudósközösséget, majd Freund bocsánatot kért. Azt pedig határozottan cáfolta, hogy ki akarná rúgatni kormánykritikus kollégáit. Az MTA jelölőbizottsága február 19-én ülésezik legközelebb, ekkor tárgyalják meg a jelöltek koncepcióit. A jelölési szakaszt a bizottság március 11-i ülésén zárják le. 
Szerző
Témák
MTA elnök