közlekedés;dugók;Fővárosi Negyed;

2020-01-25 18:54:46

Nyakig ülünk a dugóban

A magyar főváros romló statisztikáit magyarázhatja, hogy egyre többen költöznek az agglomerációba, akiknek egy jó része különböző okokból nem használja a tömegközlekedést, vagyis autóval jár Budapestre.

Majdnem egy hetet, egészen pontosan 162 órát töltött forgalmi dugóban 2018-ban egy átlagos budapesti közlekedő. Ezzel az adattal Budapest a 30. helyen áll a több mint kétszáz világvárost tartalmazó listán. A helyzet sokat romlott az előző évhez képest, ugyanis 2017-hez viszonyítva 11 százalékkal nőtt a dugóban eltöltött idő a fővárosban – derült ki az Inrix kutatóintézet jelentése alapján.

Az adatok szerint az európai lista első helyén Róma áll, az ott közlekedők átlagosan 272 órát várakoztak a forgalom feltorlódása miatt, ami a korábbi évhez képest 16 százalékos emelkedés. Európa nagyvárosai közül Dublinban 246, Párizsban 237, Londonban 227 óra volt a dugóban eltöltött órák száma. A világranglista élére a kolumbiai Bogotá került, ahol egy évből 11,5 nap volt ez az adat. Egy évvel korábban még Moszkva állt az élen, de 2018-ban az orosz főváros visszacsúszott a 10. helyre.

A magyar főváros romló statisztikáit magyarázhatja, hogy egyre többen költöznek az agglomerációba, akiknek egy jó része különböző okokból nem használja a tömegközlekedést, vagyis autóval jár Budapestre. (Nem elhanyagolható szempont, hogy az elszabadult fővárosi lakásárak kifelé tolják a belvárosi kerületekből az otthont keresőket). A legutóbbi, 2018-as összesítés szerint Pest megye népessége egy Budakeszi méretű kisváros lakosságával, majdnem 15 ezer fővel nőtt egy év alatt. A KSH adatai szerint a többi között Szigetszentmiklós, Érd és Csömör is népszerű célpont. Eközben Budapesten majdnem hatezer fővel laktak kevesebben tavalyelőtt, mint egy évvel korábban. Mindez azt is jelenti, hogy a kiköltözőknél is többen érkeztek Pest megyébe az ország más tájairól.

Felmérések szerint a fővároson belüli személygépkocsi-közlekedés csaknem felét a Budapesten kívül lakók autói adják. A fővárosba naponta körülbelül 330 000 személygépkocsi lép be, és mintegy százezer indul befelé a külső kerületekből. Ráadásul hat év alatt, 2012 és 2018 között Budapesten is nagyjából 94 ezerrel nőtt a személyautók száma, ami szintén jelentősen megdobja a dugóban töltött órák számát.