vasút;MÁV;Rail Cargo;teherforgalom;

- Veszélyben több ezer vasutasállás

A szakszervezetek szerint az elmaradt kormányzati támogatás miatt rövidesen megszűnhet az egyes kocsis árufuvarozás és több ezer munkahely.

Több ezer munkahely szűnhet meg rövidesen, ha a kormány nem teljesíti a tavaly őszi ígéretét és nem támogatja a vasúti árufuvarozás egyik legfontosabb ágát, a szakmai nyelven „egyes kocsis” (vagy „szórt kocsis”) árufuvarozásnak nevezett tevékenységet - figyelmeztetett két vasutas szakszervezet. Becslések szerint a hazai vasúti áruforgalom negyedét adó „egyes kocsis” fuvarozásról akkor beszélünk, amikor a szállító nem egy teljes szerelvényt, hanem egy-egy vagonnyi árut ad fel a vasúton. Ilyenkor a rendező pályaudvarokra előzetesen beszállított kocsikból állítanak össze egy szerelvényt, majd azt továbbítják a célállomásra. A Magyarországon ezt tevékenységet egyedül ellátó Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél (RCH) jelen lévő két szakszervezet, a Vasutasok Szakszervezete és a VDSZSZ Szolidaritás közös közleményükben arra figyelmeztetnek, hogy az RCH tulajdonosa, az osztrák államvasutak (ÖBB) magyar kormányzati támogatás nélkül rövidesen felhagyhat ezzel a tevékenységgel. Ebben az esetben Magyarországon megszűnik ez a fajta áruszállítás, pedig a forgalmi adatokból jól látszik, hogy igény van rá.

Zlati Róbert, a Vasutasok Szakszervezetének alelnöke a várható következményekről lapunknak azt mondta: ha megszűnik az effajta tevékenység, az RCH munkavállalóinak fele – mintegy ezer ember – veszítheti el a megélhetését, de rendező pályaudvarokat is be kellene zárni. A vasúti forgalom csökkenésével összesen akár kétezer ember - tolatásvezetők, kocsirendezők, járműkarbantartók –  is munkanélkülivé válhatnak. Ráadásul az eddig vasúton, "egyes kocsikban" szállított 10-12 millió tonnányi árut – benne 2-3 millió tonna veszélyes jelölésűt –, a közutakon kellene majd eljuttatni rendeltetési helyére, ami jelentősen megterhelné az úthálózatot, és ráadásul a klímavédelmi célokat is veszélyeztetné. Csak a veszélyes áru mozgatásához 60-80 ezer tartályos kamionfuvar lenne szükséges.

A probléma veleje, hogy a kisebb teheráru-tételek beszállítása és összerendezése igencsak munka- és költségigényes, így az egyes kocsis áruszállítás piaci alapon csak jelentős ráfizetéssel üzemeltethető. Zlati Róbert szerint a szakma úgy kalkulálja, hogy évi 4-5 milliárd forintos céltámogatásra lenne szükség, hogy gazdaságosan működjön az ágazat. Azonban az RCH-t még 2009-ben megvásárló osztrák vasutak éveken át saját zsebből – illetve a többi árufuvarozási tevékenységéből - finanszírozta a veszteséges egyes kocsis áruszállítást. Az utóbbi években a cég már nem tudta kigazdálkodni ezt a tételt, és veszteséggel zárta 2017-et és 2018-at is, illetve a hírek szerint a tavalyi év sem sikeredett rózsásabbra. Először már tavaly májusban figyelmeztetett az ágazat – akkor a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülettel közösen -, hogy magyar kormánytámogatás nélkül rövidesen ellehetetlenülhet az egyes kocsi fuvarozás. A szakmai jelzések is hozzájárultak, hogy tavaly szeptemberben stratégiai megegyezés született a Rail Cargo Group és a kormány nevében eljáró, a területért felelős, Palkovics László vezette Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) között. Szakmai forrásaink szerint az RCH tulajdonosa őszig vár, majd ha nem történik előrelépés az ügyben, úgy meghozza a döntést arról, hogy beszünteti-e ezt a tevékenységét.  

Elakadt az előterjesztésAz RCH és az ITM között köttetett megállapodásban az innovációs tárca vállalta, hogy megvizsgálja az egyedi kocsirakományú forgalom céltámogatásának lehetőségét, illetve amennyiben ez adott, úgy megszerzi ehhez az EU jóváhagyását is. Azonban szakmai forrásaink szerint a történet itt meg is állt: bár készült előzetes munkaanyag a támogatás mikéntjéről, ám úgy hírlik, hogy a kormány elé azóta sem jutott el semmilyen javaslat az ITM-től. Más forrás szerint nem a szaktárca, hanem a Pénzügyminisztérium nem adott zöld jelzést a céltámogatásra. Az ITM érdeklődésünkre úgy fogalmazott, hogy „a megállapodásban foglalt intézkedések részeként egyebek mellett egyeztetések zajlanak az egyedi kocsirakományú forgalom céltámogatásával kapcsolatban is.” Azt ugyanakkor a tárca nem részletezte, hogy milyen szinten áll ez az egyeztetés. Ugyanakkor a tárca elismerte, hogy az RCH jelenléte közvetve ezres nagyságrendben teszi lehetővé további magyar munkahelyek fenntartását az ágazatban. Az ügyben kerestük a Pénzügyminisztériumot is, ám választ egyelőre nem kaptunk.  

A helyi iparűzési adó szabályainak átalakítását javasolja a Nemzeti Versenyképességi Tanács a kormánynak - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a testület ülését követő sajtótájékoztatóján (amelyre a Népszavát ismételten elfelejtették meghívni).