oktatás;Nemzeti Alaptanterv;

- Mégsem lesz nulladik osztály

A korábbi hírekkel ellentétben egyelőre nem tervezi a kormány fejlesztő évfolyamok bevezetését az óvoda és az általános iskola közé. A módosított Nemzeti alaptanterv e nélkül is éles kritikákat kap.

Nincs napirenden a nulladik évfolyam bevezetése – közölte megkeresésünkre az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi). Lapunk korábban úgy értesült, hogy az új, módosított Nemzeti alaptantervben (NAT) hangsúlyosabban jelenik majd meg az óvoda-iskola átmenet, és helyet kaphat benne egy, a nulladik évfolyamokról szóló rész is, ami az óvoda és az általános iskola közötti, szabadon választható felkészítő osztály létrehozására adott volna lehetőséget. Néhány hete a kormánypárti Magyar Nemzet is arról írt: miután az óvodai nevelés meghosszabbításával már csak egy „bonyolultabb eljárással” lehet élni, a szaktárca azt szeretné, ha alaposabb felkészítést kapnának a gyerekek, ezért az óvoda és az első osztály között megjelenik egy iskolai életre előkészítő szakasz.

Mindebből végül semmi nem lett. A múlt pénteken éjjel megjelent NAT szövege mindössze néhány mondatban tér ki az iskolakezdést megelőző óvodai fejlesztés fontosságára, valamint arra, hogy a „gyengéd” átmenet érdekében iskolakezdéskor fel kell mérni a nyelvi, mozgáskoordinációs és egyéb hátrányokat, szükség esetén pedig kompenzációs, fejlesztő gyakorlatokat kell beépíteni a tanórákba. Az Emmi szerint a fejlesztő évfolyamok bevezetéséről egyébként sem a NAT-nak kell rendelkeznie.

„A NAT egy magas szintű, általános érvényű tartalmi keret, amely Magyarország valamennyi köznevelési intézményében a mindenkire kötelezően érvényes nevelési célokat, oktatási tartalmakat és ezek egymáshoz való viszonyát és arányait határozza meg. A módosított NAT biztosítja az iskolai nevelés-oktatás tartalmi egységét” – írták, hozzátéve: a köznevelési intézményekben folyó pedagógiai munka szakaszait a köznevelési törvény szabályozza, amely elkülöníti az óvodai nevelést az iskolai nevelés-oktatástól. Előbbi feladata az utóbbira való felkészítés. A kormány ennek érdekében vezette be 2015-ben a kötelező óvodáztatást, amellyel a minisztérium szerint iskolakezdésre eredményesen csökkenthetők a gyermekek közti különbségek, különösen a szociális hátrányos helyzetű kisgyermekeknél.

Ercse Kriszta oktatáskutató szerint az új, módosított NAT-nak nem sok pozitívuma van, ám az, hogy az opcionális nulladik évfolyamok kimaradtak belőle, ide sorolható. Hangsúlyozta: a fejlesztő osztályokkal nem jött volna létre az elmúlt években többször emlegetett kilenc évfolyamos általános iskola, hiszen a választhatóság miatt nem minden gyermek vett volna részt benne, így nem vált volna az alapfokú oktatás szerves részévé. A szakértő szerint a nulladik osztály egy valamire lett volna „jó”: arra, hogy tovább növelje az oktatás szelektivitását, széttagoltságát, az iskolai szegregációt. Szerinte nem kellett volna sok idő ahhoz, hogy a felzárkóztató osztályokban a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű roma gyerekek kerüljenek többségbe. 

Csak a készítői dicsérik a NAT-otEddig csak azok nyilatkoztak pozitívan az új, módosított Nemzeti alaptantervről, akik részt vettek az elkészítésében. Kásler Miklós humánminiszter szerint az új NAT biztos alapot nyújt majd „az élet bármely területén”. Takaró Mihály irodalomtörténész – aki a tanterv „hazafiasításában” vett részt – szerint az irodalom- és történelemoktatást „modern módszerek” jellemzik. Dicsérte a NAT-ot a Kárpát-medencei Magyartanárok Kulturális Egyesülete is – amelynek alapítója: Takaró Mihály. Rajtuk kívül valamennyi mérvadó szakmai szervezet lesújtó kritikát fogalmazott meg, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete tiltakozó akciót is indított a módosított NAT bevezetése ellen.

Bár a kormány tagadja, hogy tudatosan szellőztette meg a minimálbérrendszer átalakításának a tervét, elemzők nem tartják kizártnak, hogy ha idén nem is, de a közeli jövőben lép valamit a kabinet. Most még a V4-országok közt is az utolsók vagyunk.