Előfizetés

Kifarolt a kormány a buszbeszerzésből: jönnek az öreg járművek a 3-as metró pótlására

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2020.02.10. 06:00

Fotó: Béres Márton / Népszava
Állami támogatás híján a BKV negyven darab használt jármű megvásárlására tesz javaslatot a mai igazgatósági ülésen – értesült lapunk.
Minden megállapodás érvényben marad, amit Tarlós Istvánnal kötött a kormány – jelentette ki Orbán Viktor Miniszterelnök az önkormányzati választások után néhány nappal a Parlamentben. Úgy tűnik, ez a kormányhatározatokra nem igaz. A kormány ugyanis tavaly júliusban a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa javaslata alapján úgy döntött, hogy támogatja a fővárosi közösségi közlekedés autóbusz-járműparkjának cseréjét. A programra 3,2 milliárd forintot biztosított és felhívta a Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy kössön támogatási szerződést a projekt „tényleges megvalósítójával”, a BKV Zrt.-vel. Gulyás Gergely azonban mind a mai napig nem tett eleget ennek, sőt a BKV sürgető levelére sem válaszolt. Busz nélkül azonban a hármas metró felújítása sem folytatódhat. A tervek szerint idén tavasztól megkezdődik a vonal középső, Lehel tértől a Nagyvárad térig terjedő részén lévő állomások rekonstrukciója. A kieső részt az északi és déli szakaszhoz hasonlóan buszokkal pótolja a BKV, feltéve, hogy lesz elég járműve. Egyelőre nincs.
A cégnek legkevesebb 20-30 új járműre lenne szükség azon a 40 darabon felül, amit az Inter Traction Electrics szállít. Opciókkal összesen 100 plusz 100 jármű vásárlására van lehetőség, csak éppen hiányzik a forrás. Ha őszig nem jönnek új buszok, akkor a főváros közlekedési cége nem tud mit forgalomba állítani, hogy elvigye a legzsúfoltabb belvárosi részen az utasokat. Márpedig a hármas metró Tarlós István korábbi főpolgármester közlése szerint munkanapokon 520-540 ezer utast szállít, csupán a Nyugati-pályaudvaron például 130 ezernél is több ember fordul meg egyetlen napon. Ehhez a meglévő járműpark kevés. A BKV éppen ezért 35-40 busz vásárlását tervezte a kormány által tavaly ígért támogatásból. Mivel a pénz nem érkezett meg a határozatban rögzített január végi határidőre, a cég a járműgyártók szállítási határidőinek ismeretében úgy véli, hogy erre már nincs is idő őszig. A pótláshoz szükséges buszokat máshonnan kell előteremteni. A BKV tavaly decemberben azt javasolta az igazgatóságnak, hogy vegyenek kiszuperált nyugat-európai buszokat, de az igazgatóság akkor úgy vélte, hogy ez szembe menne az új városvezetés klímavédelmi céljaival és környezetvédelmi programjával, ezért nem szavazta meg az előterjesztést. A BKV a mai igazgatósági ülésre újabb javaslatot készített: 40 darab Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású buszt vásárolnának nagyságrendileg 20 millió forint egységáron. Mint írják, a piacon hamarosan elérhetővé válik egy ilyen nagyságrendű flotta, amelynek járművei nem térnek el a BKV meglévő buszaitól, ami nem olyan nagy kihívás, hiszen jelenleg 39 különböző típusú busz közlekedik Budapest utcáin. A beszerzés helyét nem árulták el, de sok jóra azért nem számíthatunk, hiszen az új, korszerű technológiával készült, klimatizált, alacsonypadlós járművek alapára 80 -115 millió forint attól függően, hogy szóló vagy csuklós buszról van szó. Az alacsony beszerzési árra még rárakódik a szállítási és az annál lényegesen nagyobb honosítási költség, amely buszonként akár 15-20 millió forint is lehet. Ebbe a különféle vizsgadíjakon felül többek között a járművek BKV színűre fényezése, a kárpitok és a padlóburkolat cseréje, a jegyautomaták és a Futár beszerelése tartozik. Ráadásul a járműveket várhatóan 5 év múlva fel kell újítani, ami 35-40 millió forintot is elvihet darabonként. S ezzel lassan elérjük az új járművek árát. Igaz, a használtak esetében nem egyszerre, hanem részletekben lehet fizetni. A BKV most azonnali intézkedést sürget, lévén a használt buszok szükséges átalakítása is sok időt vesz igénybe, november elején pedig lezárnák a metró Nyugatitól a Klinikákig terjedő szakaszát. 

Gyorsan viszi a pénzt a metró

A hármas metró középső szakasza állomásainak felújításáról szóló nettó 90, 9 milliárd forintos szerződést tavaly novemberben írták alá a Swietelsky Építő Kft-vel. A munka befejezésének határideje 2022 vége. Az északi szakasz hat, a déli szakasz öt állomásának felújítását csaknem 50 milliárdért végzi a Strabag Építőipari Zrt., a vágányépítési és alagúti munkákat, a biztosítóberendezés, valamint vasúti távközlési és központi diszpécser rendszerek korszerűsítését a teljes vonalon a Swietelsky Vasúttechnika Kft. csinálja 47,8 milliárdért.

Utcára tették a családot, akik a szikszói gyilkosság gyanúsítottjától béreltek lakást

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.02.09. 20:46
Képünk illusztráció
Fotó: Népszava
A főbérlőt egy idős szikszói házasság halála miatt tartják rácsok mögött. Házát – melyben albérlői is éltek – elárverezte a bank.
Fogalmuk sem volt arról, hogy a főbérlőjük gyilkosság gyanúsítottja. Emiatt lakoltattak ki egy szikszói család, tudta meg RTL Klub Híradója. A gyanú szerint az egykor polgárőrként is dolgozó férfi 9 éve megölt egy idős helyi házaspárt; a férfit ugyanakkor csak 2018 decemberében fogták el a rendőrök. Mivel nem törlesztette a kiadott ingatlanra felvett hitelt, így a házát a bank elárverezte, a bérlőknek pedig mindössze négy órája maradt, hogy elköltözzenek.
Most egy rossz állapotú, szívességi alapon kölcsön kapott házban laknak, és az épület kifűtése is napi problémát jelent számukra. A családot jelenleg egy civil egyesület segíti - derül ki a riportból.

Kicsavart fák, letépett tetők: dühöngve érkezik meg Magyarországra Ciara

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.02.09. 19:47
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Több mint 90 kilométer/órás széllökések kísérik a viharciklont, a katasztrófavédelem közleményben készít fel a várható veszélyekre.
Angliában repülőgépeket dobált, utcákat árasztott el és darut hajlított félbe, de térségünkben is jelentős károkat okozhat a Ciarának becézett viharciklus, ami némileg legyengülve, vasárnap este éri el Magyarországot.
Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) a Facebookon számol be a viharral járó kockázatokról, és azt is leírják, mit kell tenni a veszélyes helyzetekben.
Közleményükben idézik az Országos Meteorológiai Szolgálat jelentését, mely szerint aCiara hétfőre virradó éjjel csak a dunántúli megyékben tombolhat, hétfőn és kedden azonban már országszerte lehet számítani akár 90 km/órás sebességet is meghaladó, rendkívül erős széllökésekre. A hidegfront mentén a Dunántúlon egy-egy zivatar is kialakulhat.
A Ciara fákat csavarhat ki a földből, vezetékeket szakíthat le, megrongálhatja a házak tetőszerkezetét, közlekedési zavarokat és akadályokat idézhet elő, ezért fontos, hogy készüljünk fel és tudatosan védekezzünk az erős széllökések ellen:
  • zárjuk be a nyílászárókat,
  • vigyünk be a házba minden olyan tárgyat, amelyet a szél felkaphat,
  • , áramtalanítsuk az elektromos berendezéseket,
  • készüljünk fel egy esetleges áramszünetre,
  • ne hagyjuk felügyelet nélkül a gyerekeket és a betegeket,
  • ha tehetjük, ne menjünk ki a szabadba.

Ne maradjunk az autóban, ne közelítsünk riadt állatokhoz

Ha mégis a szabad ég alatt ér minket a szélvihar, viselkedjünk nyugodtan és körültekintően: keressünk védett, stabil helyet (épületeket és aluljárókat), kerüljük a fákat, védjük a szemünket, az erős széllökések ellen pedig oszlopba vagy kerítésbe kapaszkodjunk. A kisgyerekeket fokozottan védjük a széltől. Hagyjuk el járművünket, mert bentről csak korlátozottan érzékelhetők a fenyegető veszélyek (például egy fa dőlése). Ne közelítsük meg se a leszakadt vezetékeket, se az állatokat, mert a viharban viselkedésük kiszámíthatatlanná válhat – figyelmeztet az OKF.