szobrok;Habsburgok;emlékezetpolitika;

- Lejárt hősök a szoborraktárban

Egyszer volt, hol nem volt, a Rákos-patakon túl, de Sashalmon még éppen innen, volt egyszer egy FÖRI-telep. Azon a telepen, a Pálya utca 27. alatt a fővárosi rendészet akciócsoportjának és különféle szolgálatainak autói álltak. No meg öt bronzszobor és négy bronz dombormű. Egyebek között őcsászári fensége, I. Ferenc József császár és király kissé horpadt, karját vesztett emlékműve.

Ezek a millenniumi emlékmű Habsburgjai, nem? – mutatta a fotójukat lapunk külpolitikai rovatvezetője, aki kutyasétáltatás közben figyelt fel a rákosszentmihályi kertváros különös szoborgalériájára. Bizony igaza volt, vannak ott száműzött Habsburgok is. A csoport azonban még ennél is érdekesebb.

1951-ben kezdődött el a Hősök terén a súlyosan megsérült kolonnád rendbehozása és a központi szoborcsoport – Árpád és a hét vezér – kijavítása, két évre rá pedig sor kerülhetett a királygalériára is. 1953. május 21-én adta hírül a Magyar Nemzet, hogy a Habsburgokat nem teszik vissza az oszlopok közötti helyükre, hanem magyar uralkodókkal váltják fel őket: nem kerül vissza Mária Terézia, II. Li­pót és I. Ferenc József szobra, „ez a három szobor a háború alatt különben is elpusztult (…), eltávolítják még I. Ferdinánd és III. Károly szobrait”. Így is lett, az 1958-ra elkészült emlékművön a Köröndről idehozott Bocskai István és Bethlen Gábor, valamint az újonnan megmintázott Thököly Imre, II. Rákóczi Ferenc és Kossuth Lajos váltotta a Habsburgokat.  

Mégsem pusztultak el

A Köröndön azonban ma már csak egy szobor van meg az eredeti négy közül, Zrínyi Miklósé. Bethlen helyére Vak Bottyán került, Bocskaiéra Szondy György. Gróf Pálffy János, Magyarország egykori nádora, Habsburg-hű hadfi helyén – noha ő egyenesen Ferenc József megrendelésére kapott szobrot Budapesten – Balassi Bálint áll. De hová lett Pálffy? Jól gondolják: ott áll a FÖRI-telepen, ő az a parókás, mentés alak, baljában papírtekerccsel. (Peches szoboralak volt ez már a kezdet kezdetén is, első kijelölt alkotója, Szárnovszky Ferenc belehalt a tervét fogadó fanyalgásba, a hadvezért végül Senyei Károly mintázta meg.)

A rákosszentmihályi szoborgalériában áll még mellette három Habsburg: a világháborút ép bőrrel meg­úszó I. Ferdinánd (későreneszánsz ruhában) és III. Károly (parókában, palásttal), valamint az „elpusztult” Ferenc József. Csak II. Lipót alakja volt ugyanis valóban menthetetlen az ostrom után. Mária Terézia súlyosan sérült ugyan, de még 2002-ben – a frissen felállt baloldali kormány döntése nyomán – felújították, 2011-ben pedig, a Barokk Év apropóján elkerült Gödöllőre. Ferenc József sorsa ennél is kacifántosabb: első, huszáregyenruhás változatát (Füredi Richárd alkotását) 1919-ben összetörte az istenadta nép, a tíz évre rá felállított, immár Szent István-rendi díszöltözetet viselő alakot (Zala György művét) pedig a légnyomás állította fejre, így csúszott be a koponyája a vállai közé.  

A rejtélyes ötödik

Van tehát három Habsburgunk, hozzájuk viszont négy bronz domborművünk a millenniumi emlékműről. II. Lipótnak nemcsak a figurája, láthatóan a táblája is elveszett – ezen azt a jelenetet kellene látnunk, amikor 1790-ben a magyar korona visszakerül Budára –, I. Ferdinándé pedig, amely Eger ostromát ábrázolja, már régóta Egerben van. A „vitam et sanguinem”-dombormű Mária Teréziához tartozik, a zentai csata III. Károlyhoz, a koronázás pedig, Erzsébet királynéval a háttérben, Ferenc Józsefhez. És a kakukktojás? Nos, ez minden bizonnyal a Dalmácia meghódítása, Könyves Kálmán eredeti domborműve – az ötvenes években kívánatosnak tetszhetett lecserélni arra a jelenetre, amikor a király épp megtiltja a boszorkány­égetést.

Az ötödik szoboralakról viszont még nem ejtettünk szót: jámborhivatalnok-kinézetével erősen ki is lóg a sorból. Elég azonban belelapozni Liber Endre fővárosi szoborkataszterébe, hogy felismerjük: nem más ő, mint Bartha Miklós, erdélyi születésű, függetlenségi párti országgyűlési képviselő, konzervatív ellenzéki publicista, akinek halála után egy évtizeddel, 1914-ben közadakozásból állítottak szobrot – Istók János művét – a Városligetben. A bronzalak a háborút szinte sértetlenül megúszta, Bartha kérlelhetetlen antiszemitizmusa, sovinizmusa és munkásmozgalom-ellenessége indokolta az 1949 óta tartó raktári létet.

Jöhet a vissza-negyvennégyesítés?

A főváros különféle intézményeinél, majd a Budapest Galéria sülysápi raktárában töltötték ugyanis ezek a szobrok a huszadik század második felét (Lásd képünkön balra). Csak 2005-ben kerültek elő onnan, amikor felszámolták a létesítményt. Akkor az állomány egy részét Kiscellbe vitték, másokat Óbudára, ezeket a műveket pedig a Szabó öntészet telepére. Tavaly kellett nekik új helyet találni – tudtuk meg dr. Szerdahelyi Márktól, a Budapest Galéria köztéri műalkotásokkal foglalkozó osztályvezetőjétől –, mégpedig olyat, ahol nem kell fizetni a tárolásért, viszont biztonságban vannak. A Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság mindkét kritériumnak megfelel.

Más kérdés, hogy hogyan tovább. Ezek a köztérre szánt bronzok évtizedekig elállnak még a szentmihályi napon, de vajon a puszta raktározáson kívül lehet-e, kell-e tenni velük valamit? Amikor a ’44-es állapot mint viszonyítási alappont alkotmányba vésett szabály és városrendezési alapelv, fölmerülhet-e az ezredévi emlékmű vissza-negyvennégyesítése? Technikai akadálya aligha lenne a változtatásnak – Mária Teréziának is hiányzott nagyjából a fele, azóta pedig a semmiből alkották újjá az Andrássy-szobrot –, de támadhat-e igény a magyar államférfiak Habsburgra cserélésére, pusztán a „hitelesség” jegyében”? És ha már itt tartunk: lehet, hogy Bartha Miklósról eddig csupán megfeledkeztek?

Ünnepi szobordöntés„Mi nem vagyunk hívei a szobordöntéseknek, de valahogy úgy éreztük, hogy a fasiszta könyvégetések és az európai műemlékek barbár lerombolása után feleltek ezek a fiatalok a reakció bálványimádóinak” – így magyarázta a Szabad Nép cikkírója 1945. április elsején a Kossuth téri Tisza-szobor ledöntését. Ami egyébként nem ment könnyen: az V. kerületi Madisz-tagságnak kötelet kellett kötnie a bronzalak nyakára, és úgy lerángatni a földre. Végül táblát tűztek a romokra: „Ez a reakció sorsa”. Az akció nem volt példa nélküli, hiszen a déli Klotild-palota előtt álló Werbőczy-szobor már március végén megkapta a maga tábláját a madiszosoktól – „úgy-e mostan lóg az orrod, meghozták a földreformot” –, aztán május elsején a vonulásban fellelkesült tömeg le is rombolta, újabb táblán ajánlva a tettet „Dózsa György emlékének”. Pár hónapra rá a kommün áldozatairól megemlékező Vértanú-emléket is ledöntötték. Prohászka Ottokár szobra viszont egészen 1947 áprilisáig megmaradt a Károlyi-kertben, mígnem a katolikus egyház – halála huszadik évfordulóján – nagyszabású ünnepséggel kívánt emlékezni a püspökre. Ám fiatal radikálisok – köztük Faludy György – egy rapid szobordöntéssel beelőztek. Végül 1949-ben kapott hivatalos jelleget a szoborrevízió. Márciusban a Kis Újságnak adott interjút Pogány Ö. Gábor fővárosi múzeumigazgató, jelezve, hogy „elsősorban a politikailag kirívó, ellenforradalmi és egyéb reakciós szellemet hordozó” emlékeket fogják eltávolítani. Így a Duna-parti Erzsébet királynét, a Fővám téri honvédemlékművet, illetve a „Habsburg-lakáj” Pálffyt.

Tizenkét négyzetméteren több mint 500, télen-nyáron föld nélkül cseperedő, hétköznapi és különleges növénypalánta vegyesen. Erre képesek hazánk első komplex, újrahasznosítható műanyagból készült hidropóniás berendezései, amiket egy apa-lánya vállalkozás fejlesztett. Az eszközök forradalmasíthatják a növénytermesztést. A változásra szükség is lenne nem csak a bolygó, de az egészségünk érdekében is.