Ezt a falut megszállta a gonosz – Bemutatták Szabó István új filmjét, a Zárójelentést

Publikálás dátuma
2020.02.27. 08:35
Brandauer és Eperjes egyaránt testre szabott szerepet kapott
Fotó: Novák Emil
Összetett, sűrű szövésű mestermunka Szabó István mozija, a Zárójelentés, elképesztően erős színészi alakításokkal. A rendező múltjának szégyenfoltját zenével, szimbólumokkal, dialógusokkal is megmutatja.
„Megnézném, hogy ezek a mai nagypofájúak mi mindent írnának alá, ha két akkora pofont kapnának, hogy csak úgy spriccelne az orrukból a vér?!” A Zárójelentés egyik kulcsjelenetében S doktor (Klaus Maria Brandauer), a kényszernyugdíjazása után falusi körorvosnak állt kardiológus professzor üvöltését csak a tó, az erdő, és egy pap-barát, Kristóf atya (Eperjes Károly) hallja. Mikor az 1956-os forradalom után harmadmagával letartóztatták, az akkor még tizennyolc éves Stephanust éjjel-nappal kihallgatták. Ismételgették a kérdést: tudja-e, miért tartóztatták le? Állandóan aláírattak vele valamit, majd elengedték. Még három-négy évig hívogatták vissza. „Ez most önfelmentés vagy túlélési stratégia?” – kérdi Kristóf atya. Lehet itt túlélni? Isten mit mond erre? Isten tényleg megmutatja magát a világban? Esetleg ott van bennünk, csak meg kellene keresni? Ez nem csak Stephanus professzor dilemmája.
Plácido Domingo a minap közleményben kért bocsánatot azoktól a nőktől, akik zaklatással vádolták meg. „Valóban sajnálom, hogy fájdalmat okoztam, és teljes felelősséget vállalok cselekedeteimért” – írta a spanyol sztártenor. Sokan hasonló, egyértelműen megfogalmazott mondatokat vártak el Szabó Istvántól, amikor 2006-ban kiderült, filmfőiskolásként évekig jelentett a művésztársairól. A filmjeit ismerők azonban ráeszméltek: Szabó életművének egy része akár egyfajta bocsánatkérésként is felfogható. Talán jelentősebb, tanulságosabb is, mint néhány mondat. Az Oscar-díjas Mephisto, a Redl ezredes, a Hanussen, vagy a Szembesítés visszatérő erkölcsi dilemmái – a hatalom előtt meghajoló, megtörő, azzal megalkuvó, túlélő és elbukó hősökkel – személyes önvallomás is. S ha már a Szembesítés felvetődött: annak főhőse, a sokak által náci kollaboránsnak tartott kiváló karmester, Wilhelm Furtwängler okán e filmek sorába illeszthető a Találkozás Vénusszal is. Annak idején leköthette figyelmünket a karmester és a díva románca, ám a Zárójelentés megerősíti: akkor is több oka volt a rendezőnek, hogy Furtwängler kedvenc zeneszerzője, Wagner Tannhäuserének színpadra állítását választotta a történet ürügyéül. Keresni a bűnbocsánatot.
Stephanus professzor zenebolond. Operaénekes feleségével (Udvaros Dorottya) csak megerősítette a zenével kötött frigyét. Mindent tud a nagy énekesekről, a klasszikus muzsikáról, hogy Bach sem csak egyszerű zene: magasztos, nemes valóság, az ideák hallható világa. A nyitójelenetben megtudhatjuk: Stephanus mindent tud a szívkamrák titkairól is. Monitoron feledkezik bele szépségükbe, ám a harmóniát telefonhang vágja ketté: Azucena szívrohamot kapott! Az orvost csak jelmezben engedik fel a színpadra. Énekelj! Énekelj! – parancsol rá a felesége, és ő belekezd Manrico áriájába Verdi rejtélyes operájából, A trubadúrból, de már a második strófánál elcsuklik a hangja. Kifújolják – és ő felriad a rémálomból.
Énekerzsi szerepében Kerekes Éva időnként megríkatja a nézőt
Fotó: Novák Emil
Ám ébren is lidércnyomássá válhat az élet. Stephanus, miután kórházát bezárták – majd utána szétlopták, szétverték, még ha szelídebben is, mint Tarr Béla filmjében, a Werckmeister harmóniákban – visszaköltözik a szülőfalujába zsémbes édesanyjához (Csomós Mari). Asszisztense Marika, a gyermekkori szerelme (Szirtes Ági), partnere a zenében Énekerzsi (Kerekes Éva), az iskola zenetanára. A falu akaratos, nagy terveket szövő polgármestere (Stohl András) tisztelettel fogadja az orvost, akinek apja is a festői falu orvosa volt – épp utcát neveznek el róla –, ám hogy a pletykák, intrikák, majd a szándékos gonoszság miként betegíti meg a falut, azt talán csak a padon ülő, sokáig csak hümmögő öregember (az utánozhatatlan arcjátékú Andorai Péter) tudja. Sokáig nem sejthetjük, kicsoda – vagy kinek a képviselője – lehet ő valójában, amíg meg nem szólal madáchi szellemben: Ne add fel! – biztatja Énekerzsit, mikor ő a teljes összeomlás szélére kerül. Illene írni még a film sok apró, finom részletéről, hogy a mellékszereplők is miért főszereplők valójában, a színészek magával ragadó alakításáról, Bachról, ám egy profetikus momentumról, a film és a valóság egységéről mindenképp szükséges. Mikor a Zárójelentés forgott, Szabó nem tudhatta, hogy a Terror Háza Múzeum igazgatója, Schmidt Mária azzal vádolja meg, hogy a rendező a besúgói múltnak köszönheti sikereit, és nem érdemli meg a Magyar Filmakadémia életműdíját. (Szabó tegnap bejelentette: nem veszi át a díjat.) Stephanus hasonló vádakra válaszol a filmben: lehet, hogy fiatalon lett főorvos, de semmi sem esett az ölébe, mindenért meg kellett küzdenie. Hátszéllel persze sok mindent lehet elérni, csak az értelem és a tehetség nem, és kevés a valódi (művészi) teljesítményhez... Stephanus kórházi névtáblája a film elején összetörik, a végén az utcatáblát szereli le Kristóf atya. Csomagtartóba teszik, együtt hagyják el a lélekben rohadó falut – csak hagyják őket énekelni. A doktort legközelebb már csak a színpadon látjuk a Tannhäuser zarándokai között, ahogy Rómába indulnak bűnbocsánatért. De talán ez is csak egy álomkép, egy hosszú álomé.
A Zárójelentés díszvetítése előtt
Fotó: Pavel Bogolepov / Népszava

Infó:

Zárójelentés Írta és rendezte: Szabó István Operatőr: Koltai Lajos Producer: Sándor Pál Forgalmazó: InterCom

Bán Teodóra: A megszavazott kettős ügyvezetést nem tudom elfogadni

Publikálás dátuma
2020.02.26. 20:12

Fotó: Népszava
Amennyiben két önálló cég irányítaná a Margitszigeti Szabadtéri Színpadot és Városmajori Szabadtéri Színpadot, akkor a margitszigeti helyszín irányítását vállalom – jelentette ki.
A közgyűlés által megszavazott kettős ügyvezetést nem tudom elfogadni – mondta lapunknak Bán Teodóra, a Szabad Tér Színház eddigi ügyvezetője. Amennyiben két önálló cég irányítaná a Margitszigeti Szabadtéri Színpadot és Városmajori Szabadtéri Színpadot, akkor a margitszigeti helyszín irányítását vállalom – tette hozzá. Tovább szeretné, ha hat hónappal meghosszabbítanák a március elsején lejáró mandátumát, hogy a mostani nyári szezont, amit előkészített, még az eredeti tervek szerint le tudja bonyolítani. Bán Teodóra kiemelte: mindezt nem ultimátumnak, hanem logikus és gyakorlatban működő konstrukciós javaslatnak szánja. Mint megírtuk, a Fővárosi Közgyűlés zárt ülésen döntött a Szabad Tér Színház vezetői pályázatáról. Karácsony Gergely főpolgármester azt javasolta, hogy a fővárosi önkormányzat fenntartásában lévő, a Margitszigeti és a Városmajori Szabadtéri Színpadot működtető cégnek megosztott vezetése legyen. A képviselők elfogadták a javaslatot. Ez alapján kettős vezetése lesz a Szabad Tér Színháznak: a Margitszigeti Szabadtéri Színpadot Bán Teodóra, a Városmajori Szabadtéri Színpadot Benkő Nóra irányítja a jövőben a Fővárosi Közgyűlés szerdai döntése szerint.
Szerző
Frissítve: 2020.02.27. 11:16

Döntött a Fővárosi Közgyűlés: kettős vezetése lesz a Szabad Tér Színháznak

Publikálás dátuma
2020.02.26. 18:31

Fotó: Mohai Balázs / MTI
A Margitszigeti Szabadtéri Színpadot a jövőben Bán Teodóra, a Városmajori Szabadtéri Színpadot Benkő Nóra irányítja.
Kettős vezetése lesz a Szabad Tér Színháznak: a Margitszigeti Szabadtéri Színpadot Bán Teodóra, a Városmajori Szabadtéri Színpadot Benkő Nóra irányítja a jövőben a Fővárosi Közgyűlés szerdai döntése szerint. A képviselők határoztak arról is, hogy hét színház állammal közös üzemeltetését kezdeményezik. A Fővárosi Közgyűlés zárt ülésen döntött a Szabad Tér Színház vezetői pályázatáról. Karácsony Gergely főpolgármester azt javasolta, hogy a fővárosi önkormányzat fenntartásában lévő, a Margitszigeti és a Városmajori Szabadtéri Színpadot működtető cégnek megosztott vezetése legyen. A képviselők elfogadták a javaslatot. Mint megírtuk, Láng Zsolt fideszes frakcióvezető szerint ez a Demokratikus Koalíció diktátuma, amely a főváros saját szakmai grémiumának döntésével is szembe megy, hiszen a grémium szerint Benkő Nóra adta be a leggyengébb pályázatot. Karácsony Gergely korábban közölte, ugyan volt olyan tárgyalási forduló, amikor úgy tűnt, hogy meg tudnak állapodni a kormánnyal, de egyelőre nem sikerült közös nevezőre jutni. A Szabad Tér Színház körüli vita sokat árt annak, hogy érdemi egyeztetést folytathassanak. A főpolgármester kiemelte: nem értenek egyet azzal a törvénymódosítással, amely ezt a helyzetet előidézte. Fontosnak tartják a kulturális sokszínűség megőrzését a fővárosban, ezért öt színház – Örkény, Radnóti, Katona, Szabad Tér színház és a Trafó finanszírozását magukra vállalják. Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes ezt azzal egészítette ki, hogy a Centrál Színházat is sorolják a saját finanszírozású játszóhelyek közé. A Budapesti Bábszínház, a József Attila Színház, a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház, a Madách Színház, a Thália Színház, az Új Színház és a Vígszínház esetében közös működtetésre tesznek javaslatot. A főpolgármester-helyettes nettó zsarolásnak nevezte Gulyás Gergely kancelláriaminiszter és Láng Zsolt fővárosi képviselő tegnapi sajtótájékoztatóján elhangzottakat, miszerint, ha nem Bán Teodóra lesz a Szabad Tér Színház vezetője, akkor az összes fővárosi színház működését a fővárosnak kell finanszíroznia. Láng Zsolt egyébként a közgyűlési vitában feleslegnek tartotta az egész szavazást, hiszen a fővárosi költségvetésben 2,2 milliárdot jelöltek meg erre a feladatra, a kormánnyal pedig nincs megállapodás. Karácsony örömmel behozott volna egy kész megállapodás-tervezetet, de sajnos egyelőre nincs ilyen. Pokorni Zoltán XII. kerületi polgármester szerint az elmúlt 9 évben egy színes színházi élet jött létre.
Szerző
Frissítve: 2020.02.26. 20:11