Megkezdődött a közúti forgalomban részt vevő elektromos rollerek szabályozásának előkészítése – közölte a múlt héten a jobbikos Farkas Gergely írásbeli kérdésére Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára. Az előkészítés során az ITM egyeztet az érintett szakmai és társadalmi szervezetekkel – teszi hozzá az államtitkár.
Az elmúlt hónapokban az elektromos rollerek megjelenésével kapcsolatban komoly szabályozási kérdések és hiányosságok merültek fel – fogalmazott az ellenzéki képviselő. Az új közlekedési eszköz sok vitát szül a járókelők közötti cikázással, a leparkolt járművek rossz elhelyezésével, vagy épp a gépjárműforgalomban. A jelenleg érvényes közlekedési jogszabályok nem tartalmazzák a rollerek, elektromos rollerek és más elektromos eszközök használatát – teszi hozzá. Milyen fázisban tart jelenleg a szabályozás előkészítése és pontosan milyen formában egyeztetnek? – tudakolta Farkas Gergely. Megjegyzendő: Schanda Tamás nem jelölte meg sem a határidőt, sem a társadalmi egyeztetés pontos formáját.
Valóban épp ideje rendezni a leginkább a fővárosban működő Lime elnevezésű rollerbérlő szolgáltatás okozta komoly feszültségeket. Miután tavaly júliusban az V. kerületi önkormányzat tiltotta meg, hogy a Belvárosban parkolják le a járműveket, novemberben pedig a Kossuth teret nyilvánították tiltott övezetnek, január végén a VII., majd a VI. kerület is lépett a szanaszét hagyott járművek miatt. Erzsébetváros önkormányzata először bejelentette, hogy az e-rollereket talált tárgyként kezelik és begyűjtik. Egy bő hétre rá pedig Terézváros képviselő-testülete kötötte közterület-használati engedélyhez a járművek utcai tárolását. Az új KRESZ-szabályozás iránya nem ismert, de Pintér Sándor belügyminiszter tavaly novemberi parlamenti válaszában segédmotoros kerékpárként sorolta be az e-rollereket. Révész Máriusz, a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős kormánybiztos januárban a köztévének abbéli reményének adott hangot, hogy a kormány még idén tárgyalhatja a csomagot.
A Lime 200 eszközzel tavaly májusban indította szolgáltatását. Augusztusban néhány tucat járművel elindult a konkurens Breezy is, de honlapjuk közleménye szerint azóta „átmenetileg” bevonták rollereiket.