Drákói szigor a terv az éjfél utáni bulinegyedben

Publikálás dátuma
2020.03.04. 07:00

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
Elfogadták a belső-erzsébetvárosi döntés-előkészítő munkacsoport tagjai azt a javaslatcsomagot, amelyet több hónapos tárgyalássorozat után dolgoztak ki a kerület bulinegyedében kialakult állapotok rendezésére.
Ujvári-Kövér Mónika alpolgármester – aki a munkacsoport vezetője is – lapunknak elmondta: a főszabály mindenképp az éjféli záróra lesz, ez alól csak azok a vendéglátóhelyek kaphatnak mentességet, amelyek teljesítik a szigorú kritériumrendszer feltételeit. Ezek közé tartozik egyebek mellett, hogy a szórakozóhelyek este tíz és reggel nyolc óra között nem végezhetnek göngyölegmozgatást, áruszállítást, éjfél után pedig – ha nyitva tartanak – mindenki számára hozzáférhetővé kell tenniük mellékhelyiségeiket. A WC-használati lehetőségre a vendégek, turisták figyelmét is fel kell hívni egységesített, jól láthatóan elhelyezett piktogramokkal.
A közterületi alkoholfogyasztás visszaszorítása érdekében összehangolt ellenőrzéseket vezetnek be, a szórakozóhelyeknek pedig erre vonatkozó intézkedési tervet is ki kell dolgozniuk.

Ezen felül kötelező lesz legalább egy embert felvenni, akinek az lesz a feladata, hogy megakadályozza, hogy a vendégek az utcán fogyasszák el a megvásárolt alkoholt. A zajterhelés visszaszorítása érdekében egy csúcslimiternek nevezett zajmérő eszköz felszerelését is kötelezővé teszik, sőt, a vendéglátóhelyeknek egy akusztikai szakértő igazolását is be kell majd mutatniuk. Teraszokon, nyílt nyílászárók mellett éjszaka az eddigi szabályok szerint sem lehetett volna zajongani, ennek betartására is fokozottabban ügyelnek majd. Mindemellett egy forgalomszámláló berendezést is fel kell szerelniük a vendéglátóhelyeknek, s egyszerre csak annyi vendég tartózkodhat majd egy adott térben, amennyi a katasztrófavédelem előírásainak megfelel. A takarításra is jobban oda kell majd figyelniük a kocsmáknak, naponta legalább egyszer – lehetőleg a kora reggeli órákban – magasnyomású takarítóeszközzel kell megtisztítaniuk az előttük lévő járdaszakaszt, és a kommunális hulladék elszállításáról is gondoskodniuk kell. Ezzel összefüggésben – a környezetvédelem érdekében – éjfél után megtiltják a műanyagpoharak használatát. A tájékoztatás érdekében hamarosan egy plakátpályázatot is hirdet az önkormányzat, amire elsősorban művészek, grafikusok jelentkezését várják. Több témát – például vandalizmus, szemetelés – kell majd feldolgozni, s ha a pályázat sikeres lesz, nemcsak a köztereken, hanem a vendéglátóhelyeken belül is kihelyezik majd a plakátokat. Azok a vendéglátóhelyek, amelyek megfelelnek az előírásoknak, egy évre kaphatnak engedélyt az éjfél utáni nyitva tartásra, vagyis az engedélyt évente meg kell újítaniuk. A szankcióknál a fokozatosság elve érvényesül: ha valamelyik szórakozóhely megsérti a kritériumrendszer előírásait, először figyelmeztetik, másodszor pénzbüntetést kap, harmadik lépésként hétvégi időszakra, minimum három napra azonnali bezárásra kötelezik, legvégső esetben pedig visszavonják az éjfél utáni nyitva tartásra jogosító engedélyét.
Ujvári-Kövér Mónika lapunknak azt mondta, hogy az önkormányzat, a lakosság, a civil szervezetek és az érintett vendéglátósok képviselőiből álló döntés-előkészítő munkacsoport mintegy 99 százalékos egyetértéssel szavazta meg a szórakozóhelyek éjszakai nyitva tartását szabályozó kritériumrendszert. Az Élhető Erzsébetváros Egyesület képviselője, Szikszai Sándor úgy véli: ha mindezt sikerül betartatni, az jelent majd igazi előrelépést. A témában hamarosan lakossági fórumot is tarthatnak.

Razziázott a rendőrség

Múlt héten a rendőrség már el is kezdte a fokozottabb ellenőrzést, péntekről szombatra virradó éjszaka razziáztak a bulinegyedben. A police.hu tájékoztatása szerint a járőrök és a nyomozók 317 embert igazoltattak, és hetet fogtak el, egyebek mellett kábítószer birtoklása, kifosztás, garázdaság miatt, és egy körözött személyt is elfogtak. Taxisokat is ellenőriztek, egyiküket információs rendszer felhasználásával elkövetett csalás, vagyis órapörgetés gyanúja miatt vették őrizetbe.

Szerző

Felszínre tart az alagút – Teljesen újratervezik a belváros szívét

Publikálás dátuma
2020.03.04. 06:00

Fotó: Béres Marton
Meghökkentő ötlet született a Lánchíd felújítási költségének lefaragására: elhagynák a pesti hídfő villamos-alagútjának drága felújítását és a felszínre vinnék a pályát.
Az eredeti elképzelések szerint a Lánchíd felújításával egyidőben végezték volna el a Váralagút és a kapcsolódó közterületek, a Clark Ádám tér és a Széchenyi tér, valamint a 2-es villamos pesti hídfő alatt átvezető alagútjának rekonstrukcióját is. Csakhogy a felújításra még az előző városvezetés által kiírt tenderre beérkező ajánlatok messze meghaladták a főváros rendelkezésére álló keretet, így a közbeszerzést eredménytelennek nyilvánították. Karácsony Gergely főpolgármester megpróbált plusz forrásokat kisajtolni a kormánytól, de Orbán Viktor kabinetje nem volt hajlandó kipótolni a büdzsét. Így nem maradt más, mint a költségek csökkentése. Elsőként a Váralagút rekonstrukcióját törölték, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) legutóbbi ülésén pedig felmerült a pesti hídfő alatti villamosátjáró megszüntetése. A 2-es villamos pályáját a Kossuth tér mintájára felvinnék a Széchenyi István térre. Ezzel egyes számítások szerint sokat spórolhatnának, mert megúszhatnák a mostani villamos-alagút sokba kerülő átalakítását, felújítását.
A vágányok az első elképzelések szerint az Eötvös tér után a kanyarodnának fel a Belügyminisztérium elé, majd a Gresham palota és az egykori spenótházból lett luxusirodaház előtt elhaladva a Magyar Tudományos Akadémia tömbjéhez kanyarodva csatlakozna a korábbi pályához. A villamos alagutat betemetnék vagy átengednék a gyalogosoknak. A közúti alagutat egyelőre nem érintené a változás, de később a rakpartok sétálóvá alakításakor az is megszűnhetne. Az Akadémia előtti parkoló felszámolása már a korábbi tervekben is szerepelt. Az viszont nem túl szerencsés, hogy a Széchenyi térre kanyarodó villamospálya keresztezné a Lánchídról lehajtó autókat, még inkább lelassítva az átkelő forgalmát. Mindez persze nem lenne gond, ha a hidat a városvezetés felvetése szerint gyalogosátkelővé alakítanák. A kormány közvetlen gyalogos kapcsolatot szeretne Kossuth a Széchenyi tér között. Balogh Samu, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke a Népszavának megerősítette, hogy az FKT ülésén tárgyaltak a 2-es villamos felszíni elvezetéséről. Egyelőre csak arról döntöttek, hogy megvizsgálják az elképzelést. Ha kivitelezhető és valóban jelentős összeg takarítható meg az alagút elhagyásával, akkor Balogh Samu szerint ez támogatható, hiszen illeszkedik a forgalomcsillapított, gyalogosbarát városvízióba, amit a városvezetés követ. Nagy kérdés, hogy a téren kialakított villamospálya valóban olcsóbban kihozható-a az alagút felújításánál, amelynek összegét korábban 8-10 milliárd forintra becsülték. A helyzetet bonyolítja, hogy a Széchenyi tér alatt húzódik egy nagy nyomású vízvezeték, amelyet a híd és az alagút átépítésekor át akartak helyezni a rakpartra, hogy legyen hely a szálló mélygarázsának bővítésére. A vezeték áthelyezésének költsége az eredeti elképzelések szerint a hídfelújítás büdzséjét terhelte volna, de most ez is kikerülhetne belőle. A kormány eredetileg 7 milliárd forintot adott a rekonstrukcióra, de a Lánchíd járdaszélesítésének elmaradása miatt tavaly tavasszal egymilliárddal csökkentette a projekt támogatását. Gulyás Gergely kancelláriaminiszter és Tarlós István akkori főpolgármester nem sokkal később bejelentette, hogy a pénzt a híd körüli közterekre költenék. Szeptemberben ki is jött egy új kormányhatározat, amelybe a Clark Ádám, és a Széchenyi teret, valamint a József Attila utca felújítsa mellé bekerült a Vigadó tér előtti alsó rakpart feletti terasz kialakítása. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) meg is rendelt egy szakértői vizsgálatot a teraszra, majd nyáron kiírt egy tendert közterek rekonstrukciójára. A 236 millió forintos megbízást a Főmterv-Korzó Tervezési Stúdió nyerte. A szerződést idén februárban írták alá. Mindkét építésziroda dolgozott már a területre vonatkozó terveken. A Főmtervnek érvényes 237 millió forintos szerződése van a 2-es villamosvonal Lánchíd pesti aluljáró, viadukt, Haller utcai deltavágány szakaszainak tervezésére, a Korzó pedig megnyerte a pesti Duna-part rendezésére öt évvel ezelőtt kiírt Rak-Park pályázatot.

Tiborcz a közelben

A Lánchíd körüli fejlesztések nyertese lehet egy Tiborcz-érdekeltség is. A híd felújítási költségéből "lecsípett" egymilliárdból juthat arra, hogy egy turistákat vonzó, víz fölé nyúló teraszt, pódiumot alakítsanak ki a Vigadó térnél. Az erről is szóló kormányhatározat megjelenése előtt kapott zöld utat a Vigadó melletti – az egykori Mahart-székházat, illetve két másik épületet, köztük a Futura-házat magába foglaló – tömb átépítése. Ez a tömb a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó BDPST Group tulajdona. Az épület szinte teljes kibelezésével ötcsillagos dizájnszállodává és prémium lakóépületté alkítják a műemléki védettséget is élvező – ám azt egy kormányrendelettel a külső homlokzatra redukáló – szecessziós házat. A beruházást az após-miniszterelnök vezette kormány „nemzetgazdasági szempontból ki­emelt beruházássá” nyilvánította.  

Szerző
Frissítve: 2020.03.04. 06:12

Vidéki utak miatt kell a luxusautó

Publikálás dátuma
2020.03.03. 19:22

Fotó: Markoszov Szergej / Népszava
Elárulta a Petőfi Irodalmi Múzeum, hogy miért jár Demeter Szilárd főigazgató egy nagy értékű terepjáróval.
„Két tagintézményünk több mint 300 km-re található Budapesttől, továbbá több vándor- és állandó kiállításunk nyílik Kárpát-medence szerte. Irodalmi emlékházakat felügyelünk és számtalan vidéki tárgyalást folytatunk a Kárpát-medencei irodalmi infrastruktúra kiépítése érdekében” – ezzel indokolta a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM), hogy miért jár Demeter Szilárd főigazgató egy nagy értékű terepjáróval. Hétfőn a Magyar Hang írta meg, hogy a PIM vezetője egy olyan Volkswagen Touareg R-line típusú városi terepjárót használ, amelynek ára minden extrával együtt akár a 28 millió forintot is elérheti. Az autó csomagtartóján az a felirat olvasható, hogy „A Volkswagen a Petőfi Irodalmi Múzeum kiemelt támogatója”. A Népszava megkeresésére a PIM azt közölte, „2019-ben a Múzeum megnövekedett feladatai” miatt kellett kiegészíteni az „elavult és szűkös” gépjárműparkot. A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóságon keresztül azonban nem volt arra lehetőség, hogy autót béreljenek, így a Volkswagen magyarországi importőrével, a Porsche Hungáriával állapodtak meg. A cégtől öt Volkswagen típusú járművet bérelnek határozott idejű szerződéssel. Megjegyezték: a flotta bérleti díját „szinte teljes egészében ki tudja fizetni a múzeum plusz állami ráfordítás nélkül”. A Porsche Hungária kapta egyébként tavaly a legnagyobb, több mint 54 milliárd forintos megbízást azon az állami tenderen, amelyen keresztül összesen 82,5 milliárd forintot költenek gépjárművekre.