Galvani híd: kétszázmilliárd felett lehet a végső számla

Publikálás dátuma
2020.03.07. 07:00

Fotó: Béres Márton / Népszava
Ha a kormány és a főváros az év végéig nem tud megegyezni az új Duna-hídról levezető utakról, akkor ez is a semmibe vezethet, ahogy kezdetben a Rákóczi híd.
A BAH csomóponttól és a Rákóczi út – Kerepesi út tengelytől délre teljesen átrendezi a forgalmat a Galvani híd. A forgalmi modellezések szerint az új átkelő megépítésével az Erzsébet hídról a Petőfi és a Rákóczi hídra, onnan a Galvanira tolódik ki a forgalom. Jelenleg Pest belvárosát a Buda felől érkező autósok zöme az Erzsébet hídon keresztül közelíti meg, mert ez most a leggyorsabb útvonal, de a Galvani híd kiszívja majd ennek jelentős részét – magyarázza Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. Az új híd és a hozzá csatlakozó körút ugyanis a belváros elkerülésével köti majd össze a városba nyugatról és délkeletről befutó sugárirányú főútvonalakat és autópálya-bevezető szakaszokat. Az új kapcsolat tehermentesíti a túlzsúfolt a Könyves Kálmán körút - Rákóczi híd útvonalat. Még látványosabb lesz a hatás, ha a fővárosi önkormányzat forgalomcsillapítási intézkedésekkel egészíti ki. Gyalogos átkelővé válhat a Lánchíd, megvalósulhat a Budapesti Közlekedési Központ évekkel ezelőtt elkészített koncepciója a Kossuth Lajos utca- Rákóczi út átfogó rekonstrukciójára, amelynek célja egy kétszer egysávos út kialakítása, középen buszsávval, szélein díszburkolatos járdákkal és fasorral. Az új híd a kormányzati várakozás szerint minimum 37 ezer, de különféle forgalomcsillapítási intézkedésekkel akár 50 ezernél is több autóval csökkentheti a belváros napi autóforgalmát. Ez levegőminőség-javítási és klímavédelmi szempontból is fontos - hangsúlyozza Vitézy Dávid a Népszavának. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) múlt heti ülésén döntött az új déli Duna-híd megépítéséről. A fővárosi önkormányzat némi meglepetést keltve a korábban általuk preferált Albertalvai híd helyett a Galvanit támogatta. Balogh Samu kabinetvezető szerint egyszerűen azért, mert a kormány értésükre adta, hogy kizárólag ezt a hidat hajlandó megépíteni. Márpedig a fővárosnak fontos, hogy épüljön még egy dunai átkelő. Azt viszont fontos eredménynek tartotta, hogy a kormány elfogadta: a levezető utak nyomvonalát csak a kormány, a főváros és a kerületi önkormányzatok egyetértésével lehet kijelölni.  Az elkövetkező hónapokban hat változatot vizsgálnak meg részletesen, ezek közül kell kiválasztani a véglegeset az év végéig. Ha nem sikerül, akkor a hídról levezető út a Soroksári útnál véget ér. Nem ez lenne az első eset, hogy úgy épül budapesti híd, hogy semmibe vezet, hiszen az Andor utca környéken élők tiltakozása miatt a Rákóczi hídról levezető tehermentesítő utat 17 év után sikerült átadni. Balogh Samu azonban úgy véli, hogy a zsákutcás híd még mindig jobb, mintha egy rossz nyomvonalon vezetik el a forgalmat. A rossz út a Határ út melletti kiserdőn keresztül vezetne. A terv ellen már 2017-ben heves lakossági tiltakozás bontakozott ki, ami akkor meghátrálásra kényszerítette a kormányt. A most tárgyalandó változatból se maradt ki teljesen a kiserdő, csak éppen az erre vezető utat nyitott vagy zárt alagútban vezetnék el. A korábbi, felszínen, a parkon át vezetett megoldást a kormány teljesen elvetette. Az Illatos út - Határ út tengelyen a fenti két változat mellett vizsgálják azt is, ha az erdő érintése nélkül, a meglévő Határ úti közlekedési sáv alatt kéregalagútban vezetnék el az átmenő forgalmat, illetve a Határ utat osztanák fel újra, úgy hogy a XIX. kerületi oldalon forgalomcsillapított szervízút és kerékpárút épüljön. A főváros javaslatára bekerült az alternatívák közé két olyan nyomvonal is, amely a hídról lejövő forgalmat az Ecseri út vonalán vezetné el az Üllői útig a Ferencvárosi rendező pályaudvar vágányait föld alatt vagy egy új hídon keresztezve. Ez a terület háborús lőszerektől és az azóta a földbe ivódott veszélyes anyagoktól való mentesítése miatt az első, közelítő becslések szerint 60-70 milliárd forint pluszt jelentene a projekt költségvetésében. De a Határ út melletti alagutak is több tízmilliárddal dobnák meg a költségeket. A kormány erősen prüszköl emiatt. Végleges nyomvonal híján a híd és a hozzátartozó úthálózat bekerülési költségéről legfeljebb találgatni lehet, de az bizonyos, hogy az átkelő maga 100 milliárdnál is többe kerülhet és minél több az alagút és az extra költség a kapcsolódó utak kiépítésénél, annál drágább lesz. A végső számla elérheti, vagy akár meg is haladhatja a 200 milliárd forintot. De az Orbán-kabinet egyelőre elszántnak tűnik a megvalósításban. A Galvani híd építése évtizedek óta szerepelt a fővárosi tervekben, de a beruházás előkészítésének az olimpiai pályázat adott lökést. A pályázatot ugyan az egyre élesebbé váló lakossági tiltakozás hatására lefújta a kormány, de a hídról nem tett le. Nemzetközi tervpályázatot írtak ki, melyet a holland UNStúdio és a Buro Happold Engineering nyert meg. A hídra vonatkozó tervek és engedélyek 2021 augusztusára készülhetnek el, a levezető úthálózatra vonatkozóak 2022 nyarára. A megvalósításról így már a következő kormánynak kell döntenie. 

Már most tiltakoznak

A Galvani híd építése miatt már most több civil szervezet is kifejezte aggályát. A Levegő Munkacsoport és a Magyar Kerékpárosklub attól tart, hogy a híd új forgalmat generál, főként ha nem történik meg a forgalomcsillapítás a belvárosban. Az FKT ülésén mindkét fél egyetértett ennek szükségességében, első lépésként az Üllői úton a metrópótlás miatt kialakított buszsávokat nem adnák vissza a közúti forgalomnak. Az új Galvani körút “autópálya-jellege” miatt is aggódnak, de Vitézy Dávid szerint sem ezt akarják: az új körút 21. századi városi főútként épül szintbeli csomópontokkal, fasorral, végig kerékpársávokkal. Nem csupán közlekedési folyosó lesz, hanem a környező városrészek fejlődését, a kiterjedt rozsdaövezetek átalakulását szolgáló tengely kerékpárutakkal, járdákat szegélyező fasorokkal. 

Szerző
Frissítve: 2020.03.07. 08:56

Eltűnt a menekülttábor, mire felkelt a nap

Publikálás dátuma
2020.03.07. 06:30

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
Alighogy sátrat vertek, el is szállítottak több száz Európába vágyó embert a török-görög határnál lévő Edirne közeléből. Azokkal a buszokkal vitték, amikkel hozták őket.
Épp csak elhagyjuk a Görögországtól hat kilométerre fekvő török Edirnét péntek hajnali öt órakor, amikor a határsávhoz vezető úton rendőrségi torlasz miatt kell fékezni. Felfegyverzett rendőr közli ellentmondást nem tűrő hangon: nem mehetünk tovább. Nem segít, hogy elmondjuk, újságírók vagyunk, és ahogy az elmúlt napokban, úgy most is a pár kilométerre lévő Pazarkule határátkelőhöz tartunk. – No! No! No! – ismétli meg háromszor is a rendőr, aztán nagy mozdulatokkal mutatja, hogy menjünk vissza, ahonnan jöttünk. Megfordulunk. Pár száz méterre viszont találunk egy mellékutat, ahol kicsit tovább tudunk jutni. Onnan már rálátunk a Marica nevű határfolyó partjára – arra a részre, ahol csütörtökön néhány óra alatt átmeneti tábor nőtt ki a semmiből, ahogy újabb menekültek érkeztek. A felkelő napban azonban már csak a tábor hűlt helyét látjuk. Ez pedig rögtön megmagyarázza a hirtelen jött rendőrségi szigort. A török hatóságok, amelyek eddig meg sem próbálták távol tartani a menekülteket – néhány órával csütörtök esti Putyin-Erdogan tűzszüneti megállapodás után – az éjszaka közepén elkezdték elszállítani a menekülteket.  
Mire hajnali fél hat körül a helyszínre érünk, épp látjuk még, ahogy a rendőrök fehér buszok felé terelik a még itt maradt néhány menekültet a Marica partjáról. A buszok pont úgy néznek ki, mint azok, amikkel idehozták őket. A jelek szerint a török rendőrség sokaknak még csomagolásra sem hagyott időt: a folyó partján levetett cipőket, ruhadarabokat látunk. Egy táborhely előtt még ott a csütörtök esti segélycsomagból osztott gyerekpelenka, és egy játék, egy kék színű kis repülőgép. Ahogy lassan az utolsó menekültek is eltűnnek, szinte rögtön megjelennek az errefelé százszámra élő kóbor kutyák, aztán köztisztasági munkások jönnek, és látunk fosztogatókat is, akik még a nincstelenekből is hasznot húznak, a menekültek hátrahagyott holmijaiból válogatnak.
A török hatóságok fellépése annyiban nem váratlan, hogy ezen a határszakaszon az elmúlt napokban történtek sokszor feltűnően nagy összhangban voltak a világpolitikai eseményekkel. Korábban több kommentár is úgy vélekedett: Erdogan török elnök az EU-ra és az oroszokra akart nyomást gyakorolni azzal, hogy a menekülteket „ráengedte” a görög határra. Ezrek özönlötték el a térséget miután Törökország bejelentette, hogy megnyitja kapuit a menekültek előtt. Folyamatosan érkeztek a menekültek, pedig a görög határőrök mindvégig ellenálltak a nyomásnak. Csütörtök este aztán szíriai tűzszünetről állapodott meg az orosz és a török elnök. Ez pedig szakértők szerint jelentősen csökkenti a Törökországra nehezedő migrációs nyomást. Feltűnő módon a török hatóságok épp ezután, néhány órával a megállapodást követően elégelték meg – legalábbis Edirne térségében –, hogy újabb és újabb menekültek verjenek tábort. Ugyanakkor a hírek szerint továbbra is ezrek vannak még azon a frontzónának nevezett területen, amelyet egyik oldalon a görög határ zár le, másik oldalon a török rendőrség. Csütörtök még úgy tűnt, ebben a zónában lényegében csapdába estek a menekültek, se előre, se vissza nem mozdulhatnak. Többek szerint azért nem, mert a török hatóságok így akarták fenntartani a feszültséget és a világ figyelmét. Pénteken viszont már ebben is változás volt érzékelhető. Több olyan menekülttel is találkozunk, aki a frontzónából tér vissza, vagyis a jelek szerint feloldották a zárlatot. Az iraki férfi azt mondja, négy napot töltött „bent”, éhezve a hidegben, ám végül feladta és a feleségével visszamennek Isztambulba. A Fallah néven bemutatkozó férfi szerint a török rendőrség emberséges, nem bántja őket. Ő már inkább Európára haragszik: „Számukra mi nem vagyunk emberi lények!”
Frissítve: 2020.03.09. 12:52

Fővárosi Vízművek: Életbe lépett a rendkívüli helyzetekre kidolgozott biztonsági terv

Publikálás dátuma
2020.03.06. 21:06

Fotó: Fővárosi Vízművek / Facebook
A társaság lezárta ivóvízbázisainak védőterületét.
A Fővárosi Vízművek a koronavírus magyarországi megjelenésére tekintettel életbe léptette a rendkívüli helyzetekre kidolgozott üzemmenet-folytonossági biztonsági tervét - közölte a vállalat pénteken a Facebook-oldalán.
A cég azt írta, további intézkedésig a társaság lezárja ivóvízbázisainak védőterületét, ezekre a területekre a korábban kibocsátott belépési engedéllyel rendelkezők sem mehetnek be. Egyúttal felfüggesztik a további belépési engedélyek kibocsátását.

Közölték azt is, hogy elmarad a víz világnapja alkalmából meghirdetett nyílt nap programsorozata. A korábban már regisztrált érdeklődők számára e-mailben jelezik az esemény lemondását, a további regisztrációs lehetőséget és a rendezvény meghirdetését pedig törölték a honlapon. Kitértek arra is, hogy személyes ügyfélszolgálati munkatársaik a megszokott munkarendben fogadják az ügyfeleket. Arra kérnek azonban mindenkit, hogy a többi ügyfél és ügyintézőik fertőzésveszélyének kiküszöbölése érdekében lázas, beteg állapotban lévő ügyfelek a személyes ügyfélszolgálati iroda helyett telefonos vagy a https://www.vizmuvek.hu/hu/fovarosi-vizmuvek honlapon elérhető online ügyfélszolgálatukat keressék fel.
Szerző