Előfizetés

Ilyen se volt még: nem tartják meg a cannes-i filmfesztivált

MTI
Publikálás dátuma
2020.03.19. 21:57
Papíron erős a mezőny
Hétfőn még tagadták, hogy veszélybe került volna, ma bejelentették: elmarad a világ első számú filmfesztiválja.
Elmarad a koronavírus-járvány miatt májusban a cannes-i filmfesztivál, amelyet talán egy későbbi időpontban tartanak meg - jelentették be a szervezők csütörtök este. A világ első számú nemzetközi filmfesztiválját idén május 12. és 23. között rendezték volna meg. A franciaországi járványügyi helyzet miatt azonban a tervezett időpontban nem tartják meg a rendezvényt - közölték a szervezők. Hozzátették: minden lehetőséget megvizsgálnak annak érdekében, hogy ne maradjon el idén a nagy hagyományú, rangos esemény, de végleges döntést később, a járványügyi helyzet alakulásától függően hoznak az állammal, a cannes-i polgármesterrel és a filmszakma képviselőivel egyeztetve. Az egyik lehetőség, hogy június végén vagy július elején rendezik meg a seregszemlét. A szervezők hétfőn még cáfolták, hogy a koronavírus miatt veszélybe került volna a 73. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál. Ha a fesztivált egy későbbi időpontban sem sikerül megtartani, 73 éves történetében először marad el. Eddig csak egyszer fordult elő, 1968-ban, hogy a diáklázadás és általános sztrájk miatt félbeszakadt a mustra. Az idei cannes-i fesztivál volt az egyik utolsó nagy közelgő nemzetközi rendezvény, amelynek megtartásáról vagy lefújásáról mindeddig nem döntöttek a járványveszély közepette.

Lemond a Vígszínház éléről és igazgatói pályázatát is visszavonja Eszenyi Enikő

Balogh Gyula
Publikálás dátuma
2020.03.19. 16:48

Fotó: Molnár Ádám / Népszava
Eszenyi Enikő visszavonta a Vígszínház vezetésére beadott pályázatát és ahogy fogalmazott befejezte munkáját a teátrumban, ami gyakorlatilag lemondásként értelmezhető. Úgy tudjuk, hogy hamarosan döntés születhet a megbízott vezető személyéről.
„Arra az elhatározásra jutottam, hogy a magam és mások méltóságának megőrzése érdekében a Vígszínház vezetésére beadott pályázatomat – annak ellenére, hogy a szakmai bizottság azt találta a legjobbnak – visszavonom, vígszínházi munkámat befejezem” - áll abban a bejegyzésben, amit szerda délután tett közzé a Vígszínház Facebook oldalán Eszenyi Enikő, a teátrum igazgatója. Tudomásunk szerint döntéséről értesítette Karácsony Gergely főpolgármestert is. Eszenyi döntését azzal indokolja, hogy „az elmúlt napokban életem legnehezebb pillanatait éltem meg. Sokat tapasztaltam ez alatt a néhány nap alatt: támogatást, gyűlöletet, együttérzést és kiközösítést.(…) Ahogy 39 évvel ezelőtt, most is úgy látom, egyesek nem tudnak megbékélni a személyemmel. Mindent elkövetve igyekeznek a Vígszínház társulatát megosztani, a művészetbe vetett hitüket megtörni.” Továbbá úgy fogalmaz: "egy érzékeny világ érzékeny történéseit igyekszem megérteni, független művészként középen állva, rendíthetetlenül, sok ezer nézőért. Már nem vagyok fiatal – és bár tapasztalataink különbözősége nehezen engedi az érvényes igazságok kinyilatkoztatását – azt bátran kijelenthetem, hogy a Vígszínház az elmúlt tíz évben megújult.” Eszenyi Enikő döntését megelőzte, hogy a Vígszínház társulatából több mint 240-en írták alá azt a levelet, amelyben azt kérik a fővárosól, hogy szakértők – pszichológus, mediátor - bevonásával vizsgálják ki, mi történt a teátrumban az elmúlt években – értesült a Népszava. Az Index birtokába került az a Karácsony Gergelynek és Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettesnek elküldött levél, amelyben többek között az áll: „hiszünk abban, hogy mindenkit megillet az ártatlanság vélelme. Ugyanakkor hiszünk abban is, hogy a színházi kollektívát megilleti az a jog, hogy a fenntartó alapos vizsgálattal tárja fel az igazságot a megjelent beszámolókkal kapcsolatban. (….) Tisztelettel kérjük a Fenntartót és a Vígszínház Felügyelőbizottságát, hogy a vizsgálatot olyan független szakemberek bevonásával végezzék el, akik megfelelő kompetenciákkal és tapasztalattal bírnak a munkahelyi visszaélések, abúzusok feltárásában, kivizsgálásában. Kérjük, hogy a vizsgálatba olyan szakembereket vonjanak be, akik nemcsak a színház jogi, gazdasági működését látják át, hanem tisztában vannak a színházi alkotófolyamat sajátos belső törvényszerűségeivel, ennek pszichológiai, érzelmi sajátosságaival is, értik továbbá az alkotófolyamat során szükségszerűen kialakuló alá-felé rendeltségi helyzeteket is.” A fővárostól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a petíciót megkapták és továbbították a Vígszínház felügyelőbizottságának. A főváros több mint egy hete arra kérte a Vígszínház felügyelőbizottságát, hogy vizsgálja ki az igazgató, Eszenyi Enikő ellen felvetődött vádakat, megállapításokat. Rényi Ádám sajtófőnök megerősítette, hogy a vizsgálat Eszenyi visszalépését követően sem áll le, de a járvány nehezíti a lefolytatását. Az elmúlt hetekben több Vígszínházból elszerződött és jelenlegi társulati tag beszélt arról, hogy Eszenyi Enikő viselkedése több esetben elérte a verbális erőszak kategóriáját, illetve visszaélve hatalmával toxikus légkört teremtett a színházban. A direktor akkor még azzal védekezett, hogy lejárató kampányt indítottak ellene. A színház igazgatói pályázatán Eszenyi Enikő mellett Rudolf Péter és Csányi János indult, a társulat nagy többségben Rudolf Pétert támogatta, a szakmai bizottság viszont Eszenyi Enikőt. Korábban arról volt szó, hogy a Főváros március 25-i Közgyűlésen dönt a pályázatról. Eszenyi mandátuma június végén járt volna le, úgy tudjuk, hogy a mostani járványhelyzet miatt a közgyűlés megtartása is kétséges. Nagy valószínűséggel új pályázat kiírása várható, illetve hamarosan döntés születhet a megbízott vezető személyéről.

Összezárt sorsok az Első Magyar Karanténszínházban

Balogh Gyula
Publikálás dátuma
2020.03.19. 11:20

Fotó: Balogh Zoltán / MTI
Magács László nem sokáig hezitált, az általa vezetett Trip hajón létrehozta az Első Magyar Karanténszínházat.
Ennek keretében a Triphez köthető csapattal a járvány ideje alatt rendszeresen élőben közvetít az interneten két-háromszereplős produkciókat. Először a Merlin Színházban 2008-ban korábban már játszott After the end című kétszereplős darab felolvasó színházi változatát láthatták az érdeklődők két egymást követő estére szabva. A műválasztás nem véletlen. Denis Kelly darabja két fiatalról szól, akiket egy atombiztos pincében egy időre összezárt az élet. A cselekmény persze nem ilyen egyszerű, erős benne a krimi szál, vagyis egy ponton kiderül, hogy a véletlenen túl más is szerepet játszott ebben az összezártságban. A történet fokozatosan bomlik ki. A kedves, bizalommal teli társalgás egyre drámaibbá válik. A fiú (Rába Roland) és a lány (Láng Annamária) az elején még bízik egymásban. Úgy tűnik az egész, hogy csak ketten éltek túl egy atomkatasztrófát. Sok a halott, ők maradtak életben, ezért egymásra utaltak. Beszélgetnek, később szerepjátékokat játszanak. Próbálják valamilyen módon „otthon maradva”, bezárva elütni az időt. Később nő a feszültség, az kerül helyzetbe, aki képes sakkban tartani a másikat. Görgey Gábor Komámasszony, hol a stukker? című drámájának is ez a kulcsa. Rába Roland és Láng Annamária még így ebben a felolvasószínházi formában (valamennyire azért emlékeznek is a korábban már játszott szövegre) mesterien képesek megmutatni hogyan nő a fiúban és a lányban a rémület, miként válnak egyre agresszívabbá, illetve hogyan lesz belőlük áldozat. Olyan az egész, mint ha mérleghintán ülnének, a súly hol ide, hol oda billen. Az előadás két remek színész jutalomjátékává válik, mire jó a karanténszínház? Az utolsó jelenet már nem a pincében, hanem egy börtönben játszódik, mert kiderül a fiú nem megmentette, hanem elrabolta a lányt, aki meglátogatja a bezárt fiút. A viszonyok változtak, a rablóból fogoly lett, az áldozatból pedig gesztust tevő, mégis valamilyen módon függővé vált személy. Kettejük sorsa most már örökre összefonódott. Infó: Denis Kelly: After the end Trip Facebook oldala Első Magyar Karantén-színház Rendező: Magács László