TASZ;veszélyhelyzet;koronavírus;

- Jogvédő szervezetek szerint nem a korlátlan hatalom az orvosság a járványra

A civilek szerint biztosítani kell, hogy az államhatalom normálistól eltérő gyakorlása ne tegye lehetővé a kizárólagos hatalomgyakorlást.

Az elmúlt évtizedben megtapasztalhattuk, hogy a kormány nem tűri a hatalomgyakorlás alkotmányos korlátait. A koronavírus elleni védekezésről szóló törvényjavaslat (T/9790) is erről árulkodik - hívta fel a figyelmet az Amnesty International Magyarország, az Eötvös Károly Intézet, a Magyar Helsinki Bizottság, és a Társaság a Szabadságjogokért a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közös közleményében. 

A jogvédők szerint a törvényjavaslat a benyújtott változatában nem felel meg a különleges jogrenddel szemben támasztott demokratikus és az Alaptörvényből is következő követelményeknek.  Olyan törvény elfogadását tartják szükségesnek, amely megfelel az alábbi szempontoknak:

  • A különleges jogrendként bevezetett veszélyhelyzet nem alkotmányon kívüli helyzet, és nem is szabad hagyni, hogy azzá váljon.

  • A különleges jogrend nem tarthat örökké, csak előre meghatározott időre szólhat, amely szükség esetén meghosszabbítható akkor, ha a veszély továbbra is fennáll.

  • A jogállami működés alapvető szabályai nem írhatók felül járványügyi vészhelyzetben sem.

  • Az alapvető jogok a veszélyhelyzetben is megilletik a polgárokat. Azok csak a veszély elhárítása érdekében korlátozhatók.

A négy szervezet ezért az alábbi javaslatokat tette:

  • Az Országgyűlés csak meghatározott időre adjon különleges jogrendi felhatalmazást a kormánynak.

  • Átmenetileg szélesítsék azok körét, akik az Alkotmánybíróság eljárását kezdeményezhetik, az érintettségtől független normakontrollt bármely országgyűlési képviselő vagy legalább frakcióvezető indítványozhasson.

  • Rövid, például háromnapos határidőt állapítsanak meg az Alkotmánybíróság számára a különleges jogrenddel, különleges jogrendi intézkedésekkel összefüggő indítványok érdemi eldöntésére.

Hangsúlyozták, hogy az Alaptörvény által meghatározott veszélyhelyzetben a kormánynak különleges jogosítványai vannak, de a veszélyhelyzet a magyar jogrendszerben ismert különleges jogrend, amely nem teszi jogon kívülivé vagy alkotmányon kívülivé a kormányzati cselekvést.

„Éppen ezért, az Alaptörvény helyes értelmezése szerint nem is szabad hagyni, hogy a veszélyhelyzet egy alkotmányon kívüli helyzetté váljon, amelyben kontroll nélkül bármit megtehet a kormány”- jegyezték meg.

Hozzátették, hogy a törvényjavaslat alapján a kormány nyíltvégű felhatalmazást kapna a veszélyhelyzet fenntartására. Leszögezték, hogy a koronavírus-járvány okozta állapot azonban nem fog örökké tartani, így a rendkívüli jogrend is csak addig maradhat fenn egy jogállamban, ameddig az elrendelésére okot adó veszély fennáll.

Felhívták a figyelmet arra is, hogy a különleges jogrendet az különbözteti meg a diktatúrától, hogy érvényesülnek benne az alkotmányos garanciák. Ezért biztosítani kell, hogy az államhatalom normálistól eltérő gyakorlása ne tegye lehetővé a kizárólagos hatalomgyakorlást.

  

A veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 40/2020. (III. 11.) kormányrendelet alapján 2020. március 11. 15.00 órától Magyarországon veszélyhelyzet van. Varga Judit igazságügyi miniszter ezután benyújtotta a rendkívüli jogrendről szóló törvényjavaslatot, ami pénteken került fel a parlament honlapjára. Ez a járványra való hivatkozással különleges felhatalmazást ad a kormánynak.

18 pontos akciótervet nyújtottak be a koronavírus-járvány miatt.