Tanácsokat adott a karantén elviseléséhez a NASA űrhajósa

Publikálás dátuma
2020.03.24. 12:55

Fotó: BILL INGALLS / AFP
A koronavírus-járvány terjedésének megakadályozása érdekében jobb otthon maradni, az izoláció elviselésében segíthetnek az amerikai Scott Kelly tanácsai, aki 340 napot töltött a világűrben.
Az egyik legfontosabb dolog, amit a koronavírus-járvány megfékezése érdekében tehetünk, hogy otthon maradunk. Az önkéntes karantént elviselni azonban nem olyan könnyű, mint amilyennek elsőre hangzik, ezért érdemes minden olyan tanácsot megfogadni, ami könnyíthet a helyzetünkön. Az amerikai űrhajós Scott Kelly, aki 340 napot töltött a világűrben a Nemzetközi Űrállomás fedélzetén, a The New York Timesban jelentetett meg egy cikket, amelyben néhány praktikus tanáccsal igyekszik segíteni átvészelni a következő időszakot – írta a hvg.hu.    

Menetrend

Kelly beszámolójából kiderül, hogy az, hogy a NASA lényegében minden percét beosztotta, sokat segített neki az izoláció elviselésében. Oda kellett azonban arra is figyelnie, hogy ne essen át a ló túloldalára: a munka mellett szórakozzon is. A Nemzetközi Űrállomáson erre ugyan korlátozottak a lehetőségek, de a filmnézés és a többiekkel való beszélgetés mindig belefért. Mint írta, az egyik legfontosabb az, hogy az alvási ciklus ne boruljon fel, vagyis a lefekvés és a felkelés ideje is legyen megtervezve és betartva.

Kimozdulás

Önkéntes karantén esetén is szükség van arra, hogy egy kis időt a szabadban töltsünk. Ez szintén nem a világűrben a legkönnyebb megvalósítani, ezért Kelly virágokkal folytatott kísérleteket, a kollégái pedig a természet hangjait játszották le az űrállomáson.

Hobbi

Kelly a szabadidejében sokat olvasott, ami bevallása szerint sokat segített neki. Nekünk van más lehetőségünk is, egy hangszer vagy akár valamilyen alkotás is lefoglalhat, egy darabig.

Naplóírás

Mivel a NASA évtizedek óta kutatja a világűr emberekre gyakorolt hatását, Kelly is naplót vezetett, amibe küldetése szinte minden napján írt valamit. Az űrhajós azt tanácsolja, inkább az érzéseinket, állapotunkat rögzítsük, és ne azt, hogy milyen teendőket végeztünk el éppen. Később érdekes lesz majd látni, miként változott a hangulatunk a bezártság alatt, ráadásul kordokumentumnak sem lesz utolsó a sok feljegyzés.

Beszélgetés

Szerencsére a magányunkban sem vagyunk egyedül, az önkéntes karantén idején is lehet akár videócsevegést is folytatni az ismerőseinkkel, barátainkkal. Kelly szerint lelkileg neki is komoly támaszt nyújtott, hogy beszélhetett a családjával.

Szakértők

Kelly szerint a világűrben az egyik legfontosabb, hogy hallgatni kell a szakemberekre, tudósokra, az ő tanácsaikkal lehet ugyanis életben maradni. A koronavírus-járvány idején is hasonló a helyzet, ezért fontos, hogy csak megbízható forrásból tájékozódjunk, és hallgassunk az orvosokra, járványügyi szakemberekre.
Szerző

Ételekkel és fűszerekkel is erősíthető az immunrendszer

Publikálás dátuma
2020.03.23. 15:15

Fotó: Ikuhiro Yoneda/The Yomiuri Shimbun / AFP
Vannak, ha nem is mindenható, de erős vírusgátló hatású növények, amelyek fogyasztásával mindenféle kórokozóval szemben sikeresebben veszi fel a szervezet a harcot.
Ahogy minden vírus, az új koronavírus is kifejezetten szereti azokat a területeket, ahol pangás, gyulladás, oxigénhiány van, ezeken a területeken sokkal gyorsabban osztódik Ezért a nagy dózisú C- és D-vitaminon, az olyan immunerősítőkön, mint a macskakarom, homoktövis, echinacea és vírusgátlókon - L-lysine, macskakarom, szárzeller, propolisz, illóolajak: citromfű és oregánó - túl minden olyan terápia segíthet megelőzni a fertőzést, ami javítja az oxigenizációt. Ilyen például a zöldturmix, a benne lévő klorofill miatt, a ganoderma lucidum, a szerves germánium tartalma miatt, a safe lézer nevű orrkezelés, a mágnesterápia, a keringés javítása, a mozgás és a friss levegő is. Fontos, hogy igyunk sok vizet, tartsuk folyamatosan nedvesen a nyálkahártyákat – mondta Csomai Zita belgyógyász, természetgyógyász a Népszavának.
A vírusok és a láz- és fájdalomcsillapító gyógyszerek külön-külön, de együtt is csökkentik a szervezet védekezőképességét biztosító fehérvérsejteket. Ha vírusfertőzés esetén ilyen szereket szedünk, bár tűnhet úgy, használnak, mert jobban leszünk: lemegy a láz, de a vírussal nem nem tud megküzdeni az immunrendszer, így a betegség elhúzódóvá, súlyosabbá válik. Ezért célszerűbb inkább természetes szerekkel – levendula illóolajjal, speciális masszázzsal vagy hűtőfürdővel - csökkenteni a lázat, hogy az immunrendszer is dolgozhasson. Ha azonban a beteg elesett, vagy akkor, ha kisgyereknél, idős embernél a lázat hányás, hasmenés is kíséri, kötelező csillapítani a lázat – figyelmeztetett a szakember. 

Ételekkel, fűszerekkel a vírusok ellen

Rengeteg olyan étel és fűszer van, amelyek erősítik az immunrendszert vagy gátolják a vírusok szaporodását. Ilyen a shitakee gomba, amelyről azt tartják, a hosszú élet elixírje. Erősíti az immunrendszert, klinikai kutatásokkal igazolták, hogy már 30 nap után mérhető az immunrendszer aktivitásának a növekedése, a járvány tetőzéséig még van idő, érdemes elkezdeni enni – jegyezte meg Csomai Zita. Shitakee gombát vehetünk friss vagy szárított formában, de őrleményként is, amelyet ételek ízesítésére is használhatunk, ilyenkor a főzés utolsó 10 percében tegyük az edénybe.
Az utóbbi időben egyre népszerűbb zeller és a szárzeller gátolja a vírusok szaporodását. A szárzeller leve igazi bomba a kórokozók ellen, elkészíthetjük belőle például a fent említett zöldturmixot, divatos nevén smoothie-t. A zeller élő vizet tartalmaz, a benne lévő sók segítségével rendbe teszi a szervezet víztereit, gátolja a száraz területek kialakulását, ahol a vírusok könnyen szaporodnának.
A gyömbér köztudottan gátolja a vírusok szaporodását és erősíti az immunrendszert, ételekbe főzve vagy teának elkészítve is nagyon hatásos. A vörös- és lilahagyma, valamint a már a pestis idején is alkalmazott fokhagyma, nyersen, illetve ételekbe főzve is pusztítja a kórokozókat. 

Gyömbér és fokhagyma

A gyömbér izomlazító és görcsoldó hatással rendelkezik, ezért nagyon hasznos lehet például köhögés esetén. Serkenti az immunrendszert. Influenza és megfázás esetén készíthetünk belőle teát, a hatást fokozza, ha egy csipet fahéjat, egy pár csepp frissen facsart citromlevet és mézet is adunk hozzá. A természetes antibiotikumnak tartott fokhagyma serkenti is az immunrendszer működését, de hatásos a felsőlégúti fertőzések kezelésében – olvasható a Gyógyszer nélkül című oldalon.

Fűszerekkel is érdemes kísérletezgetni – ajánlja a szakember. Erős vírus- és baktériumgátló hatással rendelkezik a kurkuma, amelynek szép sárga színe fel is dobja az ételeket. A fahéj, a szerecsendió, a szegfűszeg, a zsálya, a rozmaring, a kakukkfű és az oregánó is erős vírus- és baktériumgátló hatású. Az illóolaj tartalmuk gyorsan elillan, így ezeket is a főzés végén adjuk az ételhez.

Oregánó, fahéj, szerecsendió és kakukkfű

Az oregánó csillapítja a köhögést is. Influenza esetén naponta kétcsészényi, ha szükséges, mézzel ízesített oregánótea jelentősen enyhíti a tüneteket. A fahéj melegítő hatása jót tesz a vérerek működésének, csökkenti a vércukorszintet, javítja az inzulinérzékenységet. Ételek ízesítése mellett naponta két csésze teát is ihatunk belőle. A szerecsendióban lévő triptofán nevű vegyület a könnyebb alvást is elősegíti. A kakukkfű egy antimikrobiális „orvosság” lehet, mivel timolt és tanninokat tartalmaz, amelyek nagyon hatásosak köhögés esetén, de az emésztéssel is csodát művel – írta a Gyógyszer nélkül.

Mit ne fogyasszunk?

A cukrot célszerű kerülni, mert nagyon terheli a mellékvesét, pedig annak egészsége a vírusok elleni védelem egyik alappillére, ha meggyengül, az immunrendszer sem tud megfelelően működni. És ez fordítva is igaz: a vírusok is gyengítik a mellékvesét. A szakember nem ajánlja a tej és tejtermékek fogyasztását sem, mert erős gyulladásképzők, terhelik az immunrendszert és remek táptalajt képeznek a vírusoknak. Ne fogyasszunk sok tojást sem, mert a legtöbb vírus gyorsan szaporodik rajta. Csökkentsük a gluténtartalmú ételek fogyasztását is, mert ezek is gyulladáskeltők és terhelik a mellékvesét, az immunrendszert – hangsúlyozta Csomai Zita.
Szerző

Járvány idején is segíthet a mozgás

Publikálás dátuma
2020.03.21. 14:14

Fotó: Michal Fludra/NurPhoto / AFP
A napi rendszeres mozgásról még a koronavírus-fertőzés által fokozott veszélynek kitett légúti és tüdőbetegségben szenvedőknek sem kell lemondaniuk.
A tüdő- és légúti betegségekben, például COPD-ben, krónikus obstruktív légúti betegségben szenvedők esetében fokozott óvatosságra van szükség, mert az alapbetegségük miatt a koronavírus-fertőzés rizikócsoportjaiba tartoznak, de a napi rendszeres mozgásról nekik sem célszerű lemondani, mert inaktív életmód esetén az állapotuk rosszabbodhat – figyelmeztetett Hidvégi Edit tüdőgyógyász, a Tüdőközpont orvosa.
Ahogyan azt korábban, a Respiratology folyóiratban közölt kutatás is megerősítette, a mérséklet fizikai aktivitás javíthat a COPD-sek állapotán. A légzési izmok és a vázizmok izomfunkciójának javítása a betegek terhelhetőségét, aktivitását fokozza, ezáltal a beteg életminősége javul fizikailag és pszichésen is. A kedvező eredmények eléréséhez napi rendszerességgel, 3-8 kilométernyit kellene sétálni. 
A szakorvos azonban hangsúlyozta, hogy a betegek terhelhetősége egyéni, ezért a fizikai aktivitás mértékét személyre szabottan kell meghatározni. Fontos, hogy csak jól beállított kezelés mellett kezdjenek mozogni, az első lépés tehát a tüdőgyógyásszal történő konzultáció. Erre a mostani helyzetben a személyes találkozó nélküli, online konzultáció alkalmas. A járvány időszakában egyébként is fontos az orvossal való kapcsolattartás, mert sok kérdés felmerülhet, és elegendő mennyiségű gyógyszerre és oxigénre is szükség lehet.
Ne akarjunk azonnal sokat gyalogolni, a terhelés fokozatos emelése nagyon fontos – mondta a tüdőgyógyász. Kerüljük a tömeget és a zárt helyeket. Ha van lehetőségünk otthon mozogni – például elliptikus tréner, futópad vagy szobakerékpár segítségével – akkor érdemes azt választani. Jó időben lehetünk a friss levegőn, ha meg tudjuk oldani, hogy elkerüljük a tömeget, és erdőben teszünk egy sétát. Gyógytornásszal konzultálva is kérhetünk személyre szabott tornagyakorlatokat, amelyek nem túl megterhelőek, de átmozgatják az egész testet és légzőgyakorlatokat is tartalmaznak. 
Az internet mozgásra is számos lehetőséget kínál mozgásra. Több videós anyagot is találhatunk, akár olyan gyakorlatokat is, amelyeket székben ülve tudunk elvégezni. Ha visszajön a hideg, vagy esős idő esetén a szobában, nyitott ablak (ha jó levegőjű utcára néz) mellett végzett légzőtorna, szobakerékpár is jó megoldás. Ha a mozgás elkezdésekor a tünetek erősödnek, intenzív köhögés, nehézlégzés lép fel, akkor hagyjuk abba a mozgást és kérjük orvos tanácsát a továbbiakkal kapcsolatban – hangsúlyozta Hidvégi Edit.

A mozgás segíthet átvészelni a bezártságot

Az előttünk álló időszak végét még nem látjuk, lehet, hogy akár hetekig, hónapokig is eltart az izoláció. A hosszan tartó bezártság depressziót és szorongást okozhat, amely rendszeres, napirendbe iktatott mozgás segítségével csökkenthető.
Szerző