Rudolf Péter: Örülni csak akkor lesz okunk, ha újra felmegy a függöny

Publikálás dátuma
2020.03.25. 12:30

Fotó: Népszava
Közleményben reagált kinevezésére.
"Örülni majd csak akkor lesz okom, okunk, ha újra felmegy a függöny, ha teltházak előtt tudunk megharcolni szereppel, önmagunkkal. Ha újra béke lesz bennünk és a világban" - írja Rudolf Péter, a Vígszínház új igazgatója szerdai közleményében. "Addig is, teszem a dolgom, és minden erőmmel azon leszek, hogy a Vígszínház készen álljon az újraindulás pillanatában" - írja a Kossuth-díjas színművész. Karácsony Gergely főpolgármester kedden bízta meg 2021. december 31-ig Rudolf Pétert a Vígszínház vezetésével, miután az eddigi igazgató, Eszenyi Enikő a múlt héten visszavonta pályázatát. Mint írta, a közönségnek és a társulatnak tartoznak azzal, hogy a város legnagyobb színházát nem hagyják bizonytalanságban ezekben a nehéz hetekben. "Elismerést érdemel, hogy Rudolf Péter vállalta a botrányok és a járványveszély által duplán sújtott színház vezetését" - fogalmazott a főpolgármester. Rudolf Péter nyilatkozatában megköszöni a döntéshozók bizalmát és a társulat támogatását, hozzátéve: amennyi erőt ad ez a támogatás, akkora felelősséget is ró rá. "Kivételes megtiszteltetés a Vígszínház igazgatójának lenni, de ezek most nem lehetnek az öröm pillanatai. Túl sok fájdalom, túl sok indulat tört felszínre az elmúlt hetekben" - fogalmaz. Mint írja, sem a színház, sem a világ nem lesz már ugyanolyan, mint annakelőtte. Nem tudhatjuk, mikor áll vissza a rend, mikortól tehetjük újra a dolgunkat. "Abban reménykedem, hogy minden, ami most történik a színházi szakmában és a világban, az tisztulást hoz, katarzist" - olvasható a művész nyilatkozatában.
Szerző

Zsebekből kilógó színes könyvek - interjú Vecsei H. Miklóssal

Publikálás dátuma
2020.03.25. 10:00

Fotó: Poket zsebkönyvek Facebook-oldala
A POKET olvasásnépszerűsítő programként indult két éve, néhány budapesti zsebkönyvautomatával. Mára szerteágazó tevékenységű, közösségépítő projekt lett belőle. Új, kifejezetten gyerekeknek szóló könyvsorozatuk minden kötetével egy-egy segítő szervezet működését támogatják. A kezdeményezésről Vecsei H. Miklós színészt, a POKET alapítóját kérdeztük.
Miért volt fontos, hogy a zsebkönyvekkel az ifjúsági korosztály felé is nyissatok? A POKET-tel többek között az offline (internet nélküli) időtöltés és a közösségépítés fontosságára próbáljuk meg felhívni a figyelmet. Nagyon fontos, hogy a POKET tulajdonosok egy egymásra figyelő közösség tagjaiként számíthassanak egymásra. Egyre gyakrabban találkoztunk olyan helyzettel, hogy például valaki pusztán a közösségi élmény miatt hordott a zsebében egy Hajnóczy-kötetet tízévesen. Nekik szeretnénk most kedveskedni ezzel a számukra is fogyasztható, új sorozattal. Miért éppen a Tündérboszorkány című könyvre esett a választásuk? Megkérdeztük a POKET-közösséget, hogy melyik ifjúsági irodalmat olvasnák legszívesebben. Egyértelműen Bosnyák Viktória könyvére voksoltak legtöbben. Mi a közös a POKET-ban és az Amigos a gyerekekért Alapítványban? Mindkét csapat derűsen hisz benne, hogy a hivatásunk mellett időt kell szánnunk olyan cselekedetekre is, amik építhetik a kultúrát, vagy segíthetnek a rászorulóknak. Természetesen az Amigók csapata egy sokkal áldozatosabb munkát végez, ezért is szerettük volna felhívni rájuk a figyelmet. Nekem a szüleim szociális munkások és ha van időm, én is igyekszem hasonló munkát találni az életemben. Biztos vagyok benne, hogy az ezekhez hasonló találkozások döntő jelentőségűek az úgymond „városi gyerekek” életlátásában, fejlődésében. 
Melyik lesz a POKET ifjúsági sorozatának következő kötete? Jo Nesbo, a világhírű skandináv krimiíró első meseregénye, a több mint húsz nyelvre lefordított Doktor Proktor pukipora. Ennek bevételeiből az InDaHouse Hungary Egyesületet fogjuk támogatni, akik borsodi falvakban élő gyerekeknek tartanak fejlesztő foglalkozásokat. A gyerekek, tinédzserek hogyan fognak hozzájutni a könyvekhez? A „maradjunk offline” az egyik mottónk, ezért a Facebook-oldalunkat igyekszünk keveset használni, de az új kötetek megjelenését és az azokhoz tartozó eseményeket mindig ott jelentjük be. Reméljük, így elérünk mindenkit, aki kíváncsi ránk. Az, hogy a gyerekeknek miből lesz 990 forintja a könyvre, gondolom, családonként változik. A budapesti Károlyi-kertben lévő automatánk mellett például található egy könyvespolc is, amin ingyen cserélhető, egész jó minőségű könyvek szoktak lenni. Hogyan érinti a koronavírus miatt kialakult helyzet a tervezett programjaikat? A koronavírus eléggé megtépáz minket is, hiszen színházi előadásaink jogdíjaiból tartjuk fenn a céget. Ez a szám most egyik napról a másikra nulla lett. Egyelőre van két-három havi tartalékunk, utána meglátjuk, mi lesz. Természetesen minden eseményünk elmarad most. Sajnos az április 14-re kitűzött második születésnapi programunk is, ami dupla teltházas koncert lett volna Presser Gáborral, Beck Zolival, Szabó Balázzsal, a Margaret Island zenekarral és még sok más meghívott művésszel. Nagyon szomorú vagyok, mert hónapok óta szervezzük, hogy ez a sok jó barát együtt legyen és a legújabb versantológiánkból megzenésített verseket előadják. Remélem, mihamarabb tudjuk pótolni.

Infó

POKET-számok: 18 város, 27 zsebkönyvautomata, 26 megjelent  regény

Elhúzódik a színházi háború

Publikálás dátuma
2020.03.24. 19:10
A KULTÚRA NEMZETI ALAP - Tüntetés a Madách téren tavaly decemberben
Fotó: Pavel Bogolepov / Népszava
Személyeskedéstől sem mentes hangnemű vitát követően kedden elfogadta a Parlament az Előadó-művészeti törvény módosítását, amely bővíti az állam jogosítványait. Karácsony Gergely Rudolf Pétert nevezte ki a Vígszínház igazgatójának.
A színházak, bár egy ideje kényszerűen nem játszanak, még a koronavírus idején is terítékre kerültek a Parlamentben kedden, ahol kormánypártiak és ellenzékiek feszültek egymásnak a kivételes eljárásban tárgyalt Előadó-művészeti törvény módosításának vitáján. A közkeletű nevén színházi törvény módosítása tavaly is nagy felháborodást váltott ki, sokan tüntettek is ellene. Vitát váltott ki, hogy az állam a korábbinál jobban bele akar szólni a teátrumok működésébe, amennyiben ő a finanszírozó, a vezető kinevezésébe, illetve, ha közösen tartja fenn a teátrumot az önkormányzattal, akkor vétójoga lesz az igazgató személyét illetően. A keddi parlamenti előterjesztésben már ennél jóval többről volt szó: ha például az állam és a főváros közösen tartja fenn a színházat, de a főváros a finanszírozását nem tudja megoldani, akkor az névleg maradna a fővárosnál, hiszen így a színház igazgatójának és gazdasági igazgatójának munkáltatója is a minisztérium lenne, ezért a tárca dönthetne a kinevezésről, a felmentésről, illetve esetleges vétség esetén a fegyelmi eljárást is ők folytatnák le. Fekete Péter, az Emberi Erőforrások Minisztérium kultúráért felelős államtitkára emlékeztetett arra, hogy tavaly decemberben döntött a parlament a színházi struktúra új finanszírozási modelljéről, ez alapján létezik állami, továbbá önkormányzati fenntartású, valamint közös működtetésű színház. Elmondta, a vidéki színházak közös fenntartásáról megállapodtak a polgármesterekkel, és a legtöbb vidéki színház esetében a finanszírozással kapcsolatos döntéseket előkészítették, azok a kormány előtt vannak. Hozzátette: a rendezőelv a korábban biztosított források fenntartása, illetve azok emelése volt a bérfejlesztés érdekében, az igazgatókat pedig a szakmai bizottságok döntése alapján nevezik ki. Az államtitkár szólt a Fővárosi Önkormányzattal folytatott tárgyalásokról is. Közölte, hogy voltak olyan színházak, amelyeket Budapest nem kíván közös működtetésbe adni, azokat maga szeretné működtetni. Megjegyezte, Budapest részéről nem merült fel igény arra, hogy valamely színházat közösen az állammal tartsa fent. Fekete Péter elmondta, az állam átérezve a felelősségét készséggel vállalja a teljes körű finanszírozást azon budapesti színházak esetében, amelyeket az önkormányzat nem kíván működtetni. Mivel a főváros nem kívánja sem a tulajdonjogot, sem a fenntartói jogköröket átadni ezeknél a színházaknál, ezért olyan megoldást kell találni, amely az állami finanszírozás ideje alatt garanciát biztosít az államnak a szakmai munkával összefüggésben - magyarázta. Rámutatott: a szakmai munka elsődleges letéteményese a teátrum vezetőjének a személye, így a kormányzat elvárása, hogy az igazgató kinevezésében meghatározó szerepet kaphasson. Ennek módja lehet a színház vezető állású munkavállalója feletti alapvető munkáltatói jogok átvétele kizárólag a közös működtetés idejére - fejtette ki. L. Simon László (Fidesz) azt mondta, hogy az igazi probléma az, hogy miközben a kormány és Karácsony Gergely főpolgármester között hatékony és konstruktív tárgyalások folytak, a fővárosi ellenzéki koalíció nem tud megegyezni a színházak sorsáról - jelentette ki. A helyzetet az hozta létre, hogy a főváros nem akar finanszírozni mintegy hét intézményt - tette hozzá. A felelősség az ügyben elsősorban a Demokratikus Koalícióé, amely láthatóan folyamatosan "revolverezi" a főpolgármestert - fogalmazott. Az állam nem akar színházakat elvenni a fővárostól, de amennyiben arra kényszerül, hogy száz százalékban ő finanszírozzon intézményeket, akkor a felelősséget is magához vonja - szögezte le.    Shakespearet idézett a DK elnöke, Gyurcsány Ferenc parlamenti felszólalásában Gloster hercegének szavaival élt dramaturgiailag is keretezve mondanivalóját: „Úgy döntöttem, hogy gazember leszek.” - Azt, ami itt a budapesti színházak ügyében történik most, azt én Budapest lelke egy részének megsebzésének gondolom, és összességében és a magyar kultúra megsebzésének is. (…) Azt gondolom, hogy itt lényegesen többről van szó, mint hogy ki gyakorolja a munkáltatói jogot a színházak vezetői fölött. Itt egy drámai vitában vagyunk. Jogunk van-e közhatalmat gyakorlóknak bármilyen elvárást megfogalmazni, mi több kikényszeríteni formálisan vagy informálisan a világ értelmezését, újrafogalmazását a maguk számára hivatásként megfogalmazó művészektől. Igen vagy nem? - tette fel a kérdést Gyurcsány Ferenc. "Úgy látom, hogy itt egy nagyon egyszerű, a legkommerszebb westernfilmekben látható jelenet tanúi vagyunk. A kormány pisztolyt szegez a főváros vezetésének fejéhez és azt mondja pénzt vagy életet. Kis módosítással színházat vagy életet. (…) És azt mondják Budapestnek, hogy a korábbi kormányzati, állami, költségvetési támogatást csak akkor adom meg, ha én beleszólhatok, hogy mi lesz a színházpolitika. Ezt azt jelenti, hogy gyerekek vagy tovább szigorítjátok az egyébként sem könnyű budapesti életet vagy lemondtok a színházatokról. (…) Önök megzsarolták Budapestet. Budapest pedig egy ponton túl egy becstelen erőszaknak lett az áldozata, nem pedig azzal egyetértő fél." A törvényt kivételes eljárásban tárgyalták, 132 igen, 31 nem és 20 tartózkodás mellett fogadták el. Karácsony Gergely erre úgy reagált, hogy Budapest egész egyszerűen nem tudja saját forrásból finanszírozni mind a 12 színházát. "Mindezek miatt mi olyan megállapodást kívánunk kötni a kormánnyal, amelynek keretében minden színház fenntartói joga a Fővárosi Önkormányzatnál marad, de tisztán önkormányzati forrásból azokat a színházainkat tudjuk finanszírozni, amelyek művészi szabadságát, autonómiáját különösen fenyegeti a politikai befolyás lehetősége. Ezért kerül tisztán fővárosi finanszírozásba Katona József Színház, az Örkény Színház, a Radnóti Színház, a TRAFÓ, valamint a Szabad Tér. Továbbá biztosítanunk kell a független színházi társulatok működési és művészi autonómiáját is." A többi színház esetében a kormányzattal kell megállapodni, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy az államnak kell finanszírozni, ebbe a körbe a Vígszínház is beletartozik, ezért is lényegesek a kedden megszavazott jogosítványok.   

Rudolf Péter váltja Eszenyi Enikőt

A Fővárosi Közgyűlés nevében eljárva, a közgyűlés valamennyi frakciójával és minden érintettel egyeztetve 2021. december 31-ig Rudolf Pétert bízom meg a Vígszínház vezetésével - közölte kedden délután Karácsony Gergely főpolgármester a Facebook oldalán. "A Vígszínház ügye igazi szomorújátékká vált az elmúlt hetekben. Egy végtelenül fájdalmas megtisztulási folyamat zajlik a művészeti életben, világszerte. Amit korábban hallgatásba burkolt eltűrés övezett, az mára tűrhetetlenné vált. Hogy így alakult – és jó, hogy így alakult -, az a jövőre nézve is kijelöli, milyen normák tiszteletben tartása lett elemi kötelessége minden színházi vezetőnek. Miként mostantól bármely társulat minden tagja számára lehetőségnél több, hogy azonnal felemelje hangját, ha bárki ezeket megsérti. Ezzel együtt is Eszenyi Enikőnek a Vígszínház vezetésébe fektetett energiáját, munkáját meg kell köszönnünk - jegyezte meg a főpolgármester. A Főváros eredetileg március 25-i Közgyűlésen döntött volna a direktor személyéről. Bár a szakmai bizottság Eszenyi Enikő pályázatát támogatta, ő a vele szemben felhozott vádak miatt visszalépett a pályázattól. Az igazgatónőt egykori és jelenlegi társulati tagok azért támadták, mert szerintük verbális agressziót követett el és toxikus légkört teremtett. Azt is nehezményezték, hogy nem kért emiatt bocsánatot. A Főváros a vádak miatt vizsgálatot indított. Eszenyi mellett Rudolf Péter és Csányi János aspirált a Víg élére, a társulat Rudolf Péter mellett voksolt.