Új szakma született a mozgóképes iparban, a neve intimitás koordinátor. A jelenségre a BBC News hívta fel a figyelmet, jelezvén, hogy az iparág leggyorsabban fejlődő szakmájáról van szó. De pontosan milyen feladatai vannak ezeknek a szakembereknek? Röviden: kontrollálják, koreografálják és ha kell, segítik a színészt egy-egy produkció nemi közösülést vagy akár meztelenséget megkövetelő jeleneteiben. Hogy mi nézők, mit fogunk ebből észlelni a vásznon vagy a tévéképernyőn? Remélhetőleg semmit.
A mozi bő százéves történetében mindig voltak olyan alkotások, amelyek tartalmaztak meztelenséget, vagy szexet, elvégre az egyik legalapvetőbb emberi tevékenységről van szó. Néhány évvel ezelőttig nem volt téma, ha egy-egy filmben látható szexjelenet bonyodalmakat okozhat, a rendező rendezi és a színész úgymond eljátssza, azaz végrehajtja a feladatot. A nemrég a bíróságon erőszakért és abúzusért elítélt Harvey Weinstein botrány következtében létrejött #MeToo és Time's Up mozgalmak keretein belül egyre többen meséltek kellemetlen élményeikről. A BBC cikke emlékeztet arra, hogy A trónok harca sztárja, Emilia Clarke egy interjújában úgy fogalmazott, hogy az intim jelenetek forgatásai konkrétan félelmetesek voltak. Szavai szerint ott kellett állnia pucéran egy egész stáb előtt, nem tudta mit kell tennie, nem tudta mit várnak el tőle, nem tudta, hogy ő maga mit akar egyáltalán.
A #MeToo élharcosai olyan klasszikus nagy művészeket is elővettek, mint Bernardo Bertolucci, mert a forgatás alatt mindössze tizenkilenc éves Maria Schneider később azt nyilatkozta, hogy a szexjelentek meglepetésként érték őt, és úgy érzi, hogy kicsit megerőszakolták. Igaz, annak idején nagyon sok különbség volt az európai és az európai filmes dogmák között.
A szakemberek szerint annak érdekében, hogy ilyesminek még a gyanúja se merüljön fel, sokat tett a már említett HBO, aki Alicia Rodis személyében első alkalommal szerződtetett intimitás koordinátort a Fülledt utcák című sorozat forgatása során, amely nem mellékesen, az amerikai pornóipar felemelkedését meséli el az 1970-es, 80-as években. Rodis szerint az ő feladata, hogy segítse létrehozni a rendező elképzeléseit, de annak betartatása is, hogy semmiféle határt ne lépjenek át a forgatás során. Ahogy Amanda Blumenthalnak, a Showtime Viszony című sorozat tanácsadójának is az a feladata, hogy gondoskodjon arról, hogy csak a minimálisan szükséges számú stábtag legyen jelen egy-egy szexjelenet felvételénél és hogy azok a koreográfiáját kidolgozza. Azt már Ita O'Brien, a BBC első intimitás koordinátora, akit a Netflix-szel közösen gyártott Szexoktatás című szériához szerződtettek, tette hozzá: az ő feladata ebben a produkcióban összetettebb, hiszen azt kell figyelnie, amikor fizikai érintést követel meg a forgatókönyv a csóktól az erős pettingig. Vagy ha a színészek elfogadták, hogy konkrét aktusban vegyenek részt, senki sem érezze úgy, kihasználták őt.
Az új szakmabelieket azonban nem fogadta mindenki kitörő örömmel, a produceri és rendezői szervezetek szerint a forgatások lelassulhatnak emiatt, és ez plusz költséget jelent. Hovatovább, kisebb büdzsével rendelkező produkciók talán meg sem engedhetik ezt az egészet. Bár, ha koronavírus filmiparra gyakorolt hatását nézzük – itt elsősorban a felfüggesztett forgatásokra gondolunk – lassan ez a vita csupán elméleti szinten lesz aktuális.