Előfizetés

Levegőt! - Egy szegény szülő kalandjai a digitális oktatással

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2020.03.30. 14:39

Fotó: Szalai Anna / Népszava
Nem mintha a gyerekek élveznék a vészhelyzeti oktatást, na de a szülők...
A spermicid kúp és a megszakított közösülés fogamzásgátlási módszeréről értekezni egy nyolcadikos fiúval nem éppen hálás feladvány. De ha mellé még a Néma sikoly erősen kétséges tartalmú abortuszellenes filmecske megtekintése is a biológia házi feladat részét képezi, az már erősen megemelheti az ember vérnyomását rántáskavarás közben. Főként, ha közvetlenül a céges menedzsmenttel tartott videómegbeszélés után szembesül vele a koronavírus miatt távmunkára kényszerített szülő. Az érzetet erősen fokozza, ha három különböző iskolatípusba járó gyermek tanári ötletrohamával kell megbirkózni. Ez alig néhány nap alatt kritikus szintre emelkedik a családon belüli feszültségszint. A digitális oktatásra való áttérés nem csupán a tanároknak adta fel a leckét. A szülőket legalább annyira felkészületlenül érte. Az még csak hagyján, hogy a gimnazista otthoni tornagyakorlatozását rögzíteni kell, majd a 45 perces videót el kell küldeni a tanárnak. Bizonyára megnézi mind a hat osztály 32 tanulójának mindennapos testnevelését egyenként null-huszonnégy órás üzemmódban. Azon is könnyedén túllendül az ember, hogy az online órák idején legfeljebb susmorogva beszélhet Skype-on bejelentkező főnökével, napjában többször is meg kell akadályozni a fakockatorony ledőlését és folytatólagosan pisszegni a következetesen a gyerek szobája előtt kaffogó kutyára. A napirendet már első napon elkészítő és azóta is annak mentén haladó, minden leckét spártai önfegyelemmel, külső figyelmeztetés nélkül megoldó, a nemzetiségek lélekszámát a KSH adatbázisából rutinszerűen előkaparó, a rajz házit impresszionista festőket megszégyenítő pontozásos ecsettechnikával elkészített képpel abszolváló (eskü, valóban lecke volt) gyermekek szülei most lapozhatnak. Az alábbi írás számukra ismeretlen, nyugalmat megzavaró elemeket tartalmazhat. Mi, többiek, akiknek gyermeke egyre frusztráltabb a digitális oktatást „olvassátok el 3x a tankönyvben a leckét és oldjátok meg a munkafüzetet” módon megoldó, vagy éppen a verselemzésbe a kamera előtt két teljes óráig belefeledkező tanárok miatt, egyre mélyülő depresszióval nyitjuk a napot. A reggelt József Attila Levegőt! című versének értelmezésével kezdjük, amit a háromszögek vektor mentén való eltolása követ, de akkor még nem sejtjük, hogy a kovalens és a hidrogénkötés is sorra kerül azon a napon. Ekkor segítséget kérünk a szintén otthon dekkoló, az élő bejelentkezés miatt felül webkamer-kompatibilisen csinoska, alul macinacis egyetemistától, elvégre kémiából emeltezett. Az anatómia és a biokémia előadás között meg is ejti a villámkorrepetálást, utána még extra kirándulást is tesz az öccsével az angol infinitive-k világába. A másnapot könnyed hidegháborúval nyitjuk, elmerülünk a Születésnapomra parafrázisaiban, majd jön némi villamosság és a környezeti ártalmak. Kézről-kézre jár a földrajz munkafüzet benne a vaktérképpel, meddőhányóval, szikes talajjal és az arzénnal. Már csak a karanténról készített rajzos-ábrás napló maradt hátra magyar órára. A gimnazista naplójában már ott virít egy egyes. Az érettségizők osztályfőnöke kétségbeesetten próbálja összeterelni a széteső, motiválatlan, vagy éppen jövőjét veszni látszó kétségbeesett diákokat. Az online órák java pszichoanalízissel telik. Senki nem tud semmit, a kérdések válaszolatlanul forognak a chat-szobákban: mi lesz a hiányzó közösségi szolgálattal, mi lesz az idáig halogatott nyelvvizsgával, lesz-e egyáltalán érettségi? Ehhez képest az egyetemista könnyű menet - feltéve, hogy lóhalálban sikerült megvenni a mikrofonos, hosszú órákig kényelmes fejhallgatót a digitális oktatáshoz és az online előadások között nem kérdezed meg tőle, hogy jön-e ebédelni és teljesen random időközökben meghallgatod értő figyelemmel az aktuális kiborulást, az előadások és gyakorlatok minőségéről (amatőr), tartalmáról (gagyi), hasznosságáról (minek kell ezt), valamint az internet szakadozásáról. De a nap végére a vírus tűnik kisebb kihívásnak.

Új magyarázat a Fidesztől a korlátlan idejű felhatalmazásra

Kósa András
Publikálás dátuma
2020.03.30. 14:24

Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda/Ben / MTI
Ezt eddig még nem hallottuk arról, miért nem támogatja a kormány, hogy konkrét, de szükség szerint akárhányszor meghosszabbítható határidőre kapjon a kormány különleges felhatalmazást.
Többféle magyarázat volt már azzal kapcsolatban, hogy a kormány és a Fidesz miért nem hajlandó teljesíteni az ellenzéknek azt a kérését, hogy a vészhelyzet idejére szóló különleges felhatalmazást ne korlátlan időre, hanem 90 napra kapja meg a kormány. Most egy kormánypárti vezető előállt egy újabbal: pszichológiai okokból. Ha ugyanis mondjuk június 30-án lejárna formálisan, hiába hosszabbítanánk meg, a tömegek azt gondolnák, vége minden gondnak, járványnak, mostantól nem kell betartani a szükséges óvintézkedéseket – magyarázta a Népszavának.
Az ellenzék azzal a feltétellel támogatná a veszélyhelyzetről szóló törvényt, ha annak lenne egy határideje, például 90 nap – a kormány eddig ezt azzal hárította el, hogy nem lehet tudni, éppen 90 nap múlva még össze lehet-e egyáltalán hívni az Országgyűlést. Ellenzéki módosító indítványok szerint viszont ebben az esetben akár a Házbizottság, akár maga a kormány automatikusan meghosszabbíthatná a veszélyhelyzetet és az ezzel járó különleges felhatalmazást. Erre hangzott el most érvként most, hogy „pszichológiai oka van” a határidő nélküliségnek. - Egy járvány elleni védekezés 40 százalékban pszichológia, tömeglélektan, harminc százalékban logisztika és csak harminc százalékban konkrét járványügyi intézkedés. Ezért fontos, hogy a társadalomban fenntartsuk az óvatosságot, a szabálykövetést. Egy megnevezett határidővel ez sérülne – mondta a már idézett kormánypárti politikus.

Orbán: teljesen át kell gyúrni az idei költségvetést

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.03.30. 14:16

Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benkõ Vivien Cher / MTI
Új büdzsére nem lesz szükség, de radikális átalakításokra igen – mondta a miniszterelnök, aki minden idők legnagyobb gazdaságélénkítő tervét ígéri.
A válságkezelés és a gazdaság újraindítása érdekében az idei költségvetés radikális átalakítására van szükség - jelentette ki a Orbán Viktor hétfőn Budapesten. A miniszterelnök az MTI összefoglalója szerint a kormány és a gazdasági kamarák vezetőivel tartott videokonferencián úgy fogalmazott, hozzá kell igazítani az idei költségvetést a jelenlegi helyzethez és az év végéig előrejelzett változásokhoz.  Orbán Palkovics László innovációs és technológiai miniszter társaságában tárgyalt a jegybank, a gazdasági kamarák, valamint vállalkozói érdekképviseletek vezetőivel, és azt mondta, jelenleg nincs értelme új költségvetést készíteni, hiszen nem tudni, mi fog történni a közeljövőben, és lehet, hogy két hónap múlva egy újabb büdzsét kellene összeállítani. Hozzátette: a jogszabályok azonban lehetőséget adnak az eltérésre az elfogadott költségvetéstől. Nem lenne helyes lépés az egyes költségvetési tételek automatikus megvágása - fogalmazott Orbán Viktor. Szerinte azoknak a forrásoknak kell megmaradniuk a minisztériumok költségvetésében, melyekre ott feltétlenül szükség van, a felszabadítható összegekből pedig egy-egy alapot kell létrehoznia válságkezelésre, illetve a gazdaság újraindítása érdekében.
A jövő évi büdzsé előkészítése már folyik. 2021-re olyan "lecsupaszított költségvetést" kell készíteni, amely minél nagyobb mozgásteret biztosít a válságkezelésre és a gazdaság újraindítására - hangsúlyozta a miniszterelnök. Orbán Viktor leszögezte, minden idők legnagyobb gazdaságélénkítési akciótervét kell elindítani, célul kitűzve a növekedést, a munkahelyteremtést, valamint a munkahelyek megőrzését. A jegybankkal közösen pedig azt kell megtervezni, miként lehet a monetáris és fiskális eszközöket úgy fölhasználni, hogy a lehető legnagyobb lökést adják a magyar gazdaságnak.