Jelenleg – szigorúan jogi szempontból – nincs, és eddig sem volt járvány veszélyhelyzet Magyarországon, bármennyire abszurdnak tűnik is ez első hallásra.
1. Az alaptörvény nem ismeri a járvány fogalmát, intézményrendszerét.
2. Az alaptörvény két esetre vonatkozóan írja elő a veszélyhelyzet fennállását: elemi csapás és ipari szerencsétlenség esetén. (Azon alaptörvény alapján van ez így, amely alaptörvénynek a jogi létezése is vitatható a nem jogszerű jogalkotásra tekintettel.)
3. A katasztrófavédelmi törvény – az alaptörvénnyel ellentétben – viszont ismeri a járványt. De: 4. A katasztrófavédelmi törvény sem sorolja a járványt a veszélyhelyzet körébe.
5. A katasztrófavédelmi törvény sem az elemi csapás, sem pedig az ipari szerencsétlenség körébe nem sorolja be a járványt. (Azon katasztrófavédelmi törvény alapján mondjuk ezt, amely törvény jogi létezése szintén vitatható a nem jogszerű jogalkotásra tekintettel.)
6. Törvény nem írhatja felül az alaptörvényt mint magasabb szintű szabályt, az abban foglaltakat nem terjesztheti ki, nem szélesítheti, nem tágíthatja az alaptörvényi kereteket, és nem határozhat meg az alaptörvényhez képest újabb veszélyhelyzeti lehetőséget. Ez sérti a jogforrások hierarchiájának elvét, mely szerint az alacsonyabb szintű norma nem sértheti – ez esetben: nem írhatja felül – a magasabb szintű norma előírásait.
7. Ha a járvány – jogi alapon – nem tartozik a veszélyhelyzet körébe egyik szabály szerint sem, akkor a járvány miatt – jogi alapon – nem lehet veszélyhelyzetet kihirdetni. Sem országosan, sem a településeken.
8. Ha a járványt mégis a veszélyhelyzet körébe soroljuk, bár a jog nem oda teszi, akkor is, a katasztrófavédelmi törvény szabályozása szerint „tömeges megbetegedést” okozó humánjárvány vagy járványveszély, valamint állatjárvány esetén lenne lehetséges. Viszont az Operatív Törzs szerint jelen pillanatban még nincs nálunk tömeges megbetegedés. Még csak a csoportos megbetegedések stádiumában tartunk, nem a tömegesben. Ezért – még mindig jogi alapon – a veszélyhelyzet fennállásáról nem beszélhetünk.
9. Az Operatív Törzs jogintézménye, fogalma, tárgya, jogi terminológiája a magyar jogban ismeretlen. Ilyen intézmény jogilag egyszerűen nem létezik. Jogi értelemben sosem hozták létre. Operatív Törzs létrejöttéről jogszabály nem rendelkezik.
És erre tekintettel alappal vethető fel a kérdés: vajon mennyire rendelkezhet – pláne kötelező érvénnyel – egy olyan jogintézmény, amely jogintézményt jogszerűen sosem hoztak létre?
Egészségügyi szempontból viszont lehetséges a veszélyhelyzet fennállása, ennek eldöntése azonban egészségügyi, és nem jogi megközelítést kíván. Azt tehát nem zárom ki, hogy egészségügyi szempontból veszélyhelyzet áll fenn, szigorúan jogi alapon viszont a jelenlegi szabályozások alapján nem beszélhetünk ilyesmiről.