Késik a klíma a 3-as metrón: az oroszok is beszállnának a szerelésbe

Publikálás dátuma
2020.05.06. 06:00

Fotó: Népszava
A beszerzést a technikai nehézségek mellett a járvány, egy kötbérper, és az orosz gyártóval kötött szerződés is nehezíti.
Tavaly nyáron Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 34,8 fokot mért a hármas metró felújított kocsijában. Várhatóan az idén se lesz hűvösebb. A vonalon futó 222 szerelvény klímával való felszerelése még akkor is lehetetlen lenne a nyári hónapokig rendelkezésre álló rövid idő alatt, ha már kiválasztották volna a céget. De ennek még a közelébe se jutottak. Egyelőre a pályázatot se írták ki, holott a városvezetés korábban azt mondta, hogy tendert hirdetnek ez ügyben. Csakhogy közbeszólt a járvány. Áprilisban a bizonytalan gazdasági helyzetre hivatkozva közbeszerzési moratóriumot hirdetett a fővárosi önkormányzat, így szeptember közepéig semmilyen kötelezettségvállalással járó tendert nem hirdethetnek a fővárosi cégek, beleértve a BKV-t is. Márpedig a városvezetés korábban azt közölte, hogy versenyeztetés alapján választanák ki a feladatra legalkalmasabb céget. A BKV szintén a jelenlegi járványügyi helyzetre hivatkozott, de a Népszava információi szerint más oka is lehet a késlekedésnek. 
A hármas metró légkondícionálásnak nem pénzügyi akadályai vannak – jelentette ki Karácsony Gergely főpolgármester még februárban, amikor Ughy Attila fideszes városatya azzal hozta kínos helyzetbe a városvezetést, hogy a hármas metró klímával való felszerelésére kért pénzt az idei költségvetésben. Az ellenzéki többségű közgyűlés nem támogatta a javaslatot. A kormányoldal rögtön rá is vetette magát a kommunikációs koncra. Karácsony Gergely azzal nyugtatta a kedélyeket, hogy a módosítóra nem is volt szükség, mivel a költségvetésben rendelkezésre áll ez a pénz. A gond sokkal inkább az, hogy a Metrowagonmash által felújítás címén újragyártott metrókocsik nem bírnák el a klímagép súlyát. De a BKV illetékesei már keresik a megoldást. Bármi is lesz ez, azt el kell fogadtatni az orosz gyártóval, mivel ez érinti a garanciát – hívta fel a figyelmet Karácsony Gergely is. Arra is emlékeztetett mindenkit, hogy a főváros előző vezetése döntött úgy, hogy új kocsik vásárlása helyett a régieket újíttatja fel, majd kizárták az észt rivális céget, amely olcsóbb ajánlatot adott, ráadásul abban eleve benne volt a klíma. Ha van valaki, aki nem tehet most szemrehányást, az a Fidesz, amely létrehozta ezt a pokolian nehéz helyzetet - tette hozzá a főpolgármester. A BKV egyébként már tavaly nyáron felvette a kapcsolatot több klímagyártó céggel. Némi hárítás és mellébeszélés után ugyanis az előző városvezetés is elismerte, hogy a hármas metrón szükség van a hűtésre. Közvetlenül a választások előtt műszaki szimpóziumot rendeztek öt szakcég - a Liebherr, Kiepe, Thermo King, Shijazhuang King, Webasto, valamint a Metrowagonmash részvételével. Utóbbi meghívását a BKV azzal indokolta a Népszavának, hogy az orosz céggel kötött vállalkozási szerződés értelmében mindenféle változtatáshoz hozzá kell járulniuk, különben elvész a szerelvényekre adott 30 év garancia. (A garancia több rétegű, a fenti az élettartamra szól, a kocsiszekrények és az alvázak rozsdamentességére vonatkozó jótállás viszont csak 10 éves.) De ennél talán többről van szó.  Karácsony Gergely korábbi elszólása szerint a Metrowagonmash beszállna a klímaüzletbe. Előzetesen 6-10 milliárdra becsülték a légkondícionálás utólagos kiépítésének költségét. Csakhogy a felújított kocsikat ehhez meg kell erősíteni, amely jelentős beavatkozást kíván a vázszerkezetbe. Ezért szükséges az oroszok hozzájárulása. Az engedélyért kuncsorgásnál sokkal egyszerűbbnek tűnik, ha maguk oldják meg a feladatot. A képlet egyszerű: az oroszok a jelenleg is folyó perben követelt kötbér és kártérítés fejében szerelnék be klímákat. Az oroszokkal folytatott alkudozás közepette három cég is jelezte, hogy örömmel vállalkozna a feladatra. A BKV mindegyiktől kért egy orosz kocsiszekrényre felszerelt prototípust. De könnyen belátható módon ebből nyárra aligha lesz működő klíma a hármas metrón.

Nem akarnak kötbért fizetni

A BKV a kudarcba fulladt tárgyalások után tavaly februárban beperelte a Metrowagonmasht. De a per jottányit se haladt előre. Mindössze annyi történt, hogy az üggyel kapcsolatos iratokat a két állam közötti jogsegély keretében továbbították az illetékes orosz hatóságnak. Az viszont nyilvánvaló, hogy az oroszok semmiképpen nem akarnak fizetni. A BKV hatmilliárd forintnak megfelelő kötbért követel a késedelem miatt, mivel ez könnyebben alátámasztható, mint a minőségi hibákból eredő kár. 

Szerző

Diplomata útlevéllel, a kormány segítségével jön haza az Emirátusokból Dzsudzsák

Publikálás dátuma
2020.05.05. 20:38
Dzsudzsák Balázs
Fotó: Népszava
A válogatott focista csapatkapitány is, a külügy szerint ez elég indok a különleges jogokat biztosító útlevél használatához.
Több forrásból úgy értesült az Index, hogy a magyar válogatott futballista, Dzsudzsák Balázs a magyar állam segítségével hagyta el kedden az Egyesült Arab Emírségeket, hogy Magyarországra utazzon. Információink szerint a Dzsudzsákot szállító gépen hét másik magyar állampolgár is utazott.  A Külgazdasági és Külügyminisztérium a lap kérdésére megerősítette, hogy Dzsudzsák Balázs hét másik magyar állampolgárral együtt utazik azon a mentesítő járaton, ami az esti órákban landol Magyarországon Az Emirátusokban a koronavírus-járvány miatt leállt a polgári légiforgalom, ezért csak az ehhez hasonló járatokkal lehet elhagyni az országot. 
Dzsudzsák Balázs rendelkezik diplomata útlevéllel tekintve, hogy a magyar labdarúgó válogatott csapatkapitánya

– válaszolta a minisztérium az újság kérdésére.A lap információi szerint több magyar sportolónak van hasonló okmánya, a futballista is korábban kapta meg a diplomata útlevelét.   A minisztérium válaszában arra is kitért, hogy folyamatosan zajlik a külföldön rekedt magyarok hazahozatala. Eddig 9455 magyar állampolgárnak segített hazajutni a magyar állam, 672 magyar utazását pedig még szervezik. Jelenleg is úton van Észak – Amerikába egy járat, ami 121 embert hoz haza Miamiból, New Yorkból és Torontóból, valamint Izlandról.  A 108-szoros válogatott Dzsudzsák 2016 óta játszik az Egyesült Arab Emirátusokban. Előbb az al-Vahda, majd pedig az Ittihad Kalba játékosa volt, télen került jelenlegi csapatához, az al-Ainhoz. Az Ittihad Kalba még az előtt küldte el Dzsudzsákot, hogy lejárt volna a szerződése. A klubelnök egy tévéműsorban azt mondta, hogy sem védekezésben, sem pedig támadásban nem képes már megfelelően teljesíteni a 33 éves magyar szélső.  Az al-Ainnál nem így látják, mert nemrég jelezték, hogy szeretnék megtartani. Dzsudzsák csapata második helyen áll a márciusban félbeszakított bajnokságban. 
Szerző

A miskolci Fidesz máris alkalmatlanságot kiált járványügyben

Publikálás dátuma
2020.05.05. 18:51
.Alakszai Zoltán, a miskolci Fidesz frakcióvezetője, amint még polgármesterjelöltként beszél egy sajtótájékoztatón, 2019. augusztus 13-án
Fotó: Vajda János / MTI
A csődtől félti a várost a fideszes Alakszai Zoltán, de nem azért, mert a kormány százmilliókat vonhat el a védekezéssel küzdő Miskolctól.
"Veres Pál és a városvezetésre alkalmatlan, tehetetlen és felkészületlen csapata" heteken belül csődbe viheti Miskolcot – mondta keddi sajtótájékoztatóján a Fidesz helyi frakcióvezetője. Alakszai Zoltán azért kárhoztatja Verest és a mögötte álló ellenzéki összefogást (Függetlenek SZIVE-MSZP-Momentum-Párbeszéd-Jobbik-LMP-DK-Mindenki Magyarországa-Velünk a Város), mert a városvezetés szerinte képtelen megoldást találni a jelenlegi gazdasági helyzetre
Új költségvetéssel, új beruházási politikával, a kormányzati kapcsolatok felvételével kell válaszolni a válság jelentette kihívásokra. Reagálni kellene a miskolci vállalkozók igényeire, biztosítani, hogy a járvány idején csak a bevételeik arányában fizessenek bérleti díjat, helyi adójukra pedig kérhessenek halasztást - sorolta a feladatokat az MTI szerint Alakszai, aki azt is elvárná Vereséktől, hogy csökkentsék minden képviselő, külsős bizottsági tag és felügyelőbizottsági tag tiszteletdíját. 
A frakcióvezető épp csak arra nem tért ki, hogy
épp a kormány volt az, aki a helyi adóbevételek elvonásával, a járványügyi védekezés költségének áthárításával nehéz helyzetbe hozta a települést, és általában, az ország összes önkormányzatát.

A város honlapján közzétett április 7-i beszámoló szerint Miskolc az idei évben várhatóan több milliárd forintot veszít járvány és a kormányzati elvonások következtében. Ebből felsoroltuk a fontosabb tételeket:
  • A kormányrendelettel elvont gépjárműadó-bevétel miatt Miskolc éves szinten 450 millió forinttól esik el.
  • A helyi turizmus teljesen bedőlt, és várhatóan nem is fog egyhamar talpra állni. Ez minimálisra csökkenti a beszedhető idegenforgalmi adót, és 150 millió forintos mínuszt jelent.
  • Az országosan bevezetett ingyenes közterületi parkolás havonta 85 millió forinttól "szabadítja meg" a várost, ez a fennmaradó kilenc hónapra számolva újabb 765 millió forint bevételkiesésnek felel meg,
  • A járvány elleni védekezésre a városi honlap szerint több tízmillió forintot költöttek csak április 7-ig .
  • A város ráadásul felére csökkentette járvány miatt nehéz helyzetbe került helyi cégek bérleti díjait, ami havi szinten további 40-50 milliót visz el a kasszából.
A tömeges elvonások ismeretében így különösen erősnek hangzik Alaszkai megjegyzése, hogy "a kormányzati kapcsolatok felvételével kell válaszolni a válság jelentette kihívásra". Az  alkalmatlan és a tehetetlen kifejezése viszont már ismerősek lehetnek: Karácsony Gergelyt minősítette így a kormányzati média és a Fidelitas, szinte mantraszerűen ismételve a jelzőket az 2019-es önkormányzati választások előtti hónapokban és hetekben, hogy biztosan átmenjen az üzenet a szavazóknak. 
Szerző