Árthat is a home office

Publikálás dátuma
2020.05.08. 11:05

Fotó: COLLANGES/BSIP / AFP
Az étkezőszéken megfájdulhat a derék, a kanapén kucorgás pedig gerincsérvhez vezethet.
Szerencsésebbek, akik a járványhelyzetben otthonról is tudnak dolgozni. Ám az, hogy a munkahely az otthonunkba költözött, sok kellemetlenséggel is járhat, hiszen a legtöbb lakásban nincs egész napos munkavégzésre kialakított tér. Ez az egészség mellett a hatékonyságra is negatív hatással lehet. Akik nincsenek hozzászokva a távmunkához, hiába kísérleteznek, honnan és hogyan dolgozzanak, az étkezéshez használt széken hamar megfájdul a derék, a kanapén kucorgás pedig gerincsérvhez vezethet. 
Az ülőmunkát végzők nagy része egyébként is nyak-, derék- és hátfájással küzd, ami hosszú távon akár komoly szenvedést is okozhat. A tünetek a tompa fájdalomtól a szúró érzésen át a nyilallásig változatosak lehetnek. Ha azonban odafigyelünk, sokat tehetünk a deréktájra nehezedő terhelés csökkentéséért, otthon, de akkor is, ha visszatértünk a munkahelyünkre. A Budai Egészségközpont szakértői szerint a három legfontosabb szempont a megfelelő testhelyzet, az ergonomikus munkaállomás és a core izmok erősítése.

Természetes görbületben

Sokan azt hiszik, hogy a megfelelő testtartás azt jelenti, hogy egész nap szálegyenesen kell ülni. Mivel azonban a gerincnek van egy természetes íve, amelynek az egyik görbülete éppen a derekunkra esik, az ergonomikus szék, illetve a derekunk mögé tett kispárna, esetleg speciális deréktámasz azt segíti, hogy ezt a természetes görbületet meg is tartsuk. A hátunk mindig támaszkodjon, ne dőljünk előre. Ha szükséges, tegyünk lábemelőt a talpunk alá, a fejünket pedig ne lógassuk a vállaink közé, maradjon középen. A szakemberek tanácsa szerint ne feszítsük meg a vállunkat és a nyakunkat, és nagyjából félóránként mozduljunk meg, változtassunk a testhelyzetünkön. Kétóránként, de inkább gyakrabban, álljunk fel és mozgassuk meg magunkat.

Hatékonyságot növel

Olyan, lehetőleg gurulós széken dolgozzunk, amely tartja a derekat, van karfája és forgatható, esetleg dönthető. Az ideális (író)asztal magassága 70-75 cm. Szerencsés, ha a billentyűzet egy kihúzható tartóra helyezhető, a lényeg, hogy a könyök munka közben vízszintesen helyezkedjen el. Fontos, hogy az asztal lapja megfelelően nagy, minimum 90x100 centiméteres legyen. A lábaknak egy legalább 70 cm széles és 80 cm mély területre van szüksége ahhoz, hogy kényelmesen tudjuk tartani őket az asztal alatt. A térdeket tartsuk 90 fokos szögben, a talpakat pedig a földön. A képernyőt úgy helyezzük el, hogy ne kelljen az állunkat leszorítani a nyakunk felé. A monitort nagyjából kartávolságra, 65-70 centiméterre helyezzük el a szemünktől.
Már sok munkahelyen figyelnek a vezetők az ergonómiára, mert tudják, ez növeli a munkatársak hatékonyságát. Az ilyen irodákban nemcsak ülő, hanem álló munkaállomások is vannak, ahol munka közben változtatható a testhelyzet, ami egy amerikai tanulmány szerint akár 54 százalékkal is csökkentheti a nyak- és derékfájdalmakat. Ha megtehetjük, érdemes otthonra is beszerezni egy állítható asztalt, de ha erre nincs lehetőség, keressünk alternatív megoldásokat. Például időnként az étkezőpultnál állva is nyomkodhatjuk a laptopunkat, de kreatív megoldás lehet a magasra állított vasalódeszkára költöztetni a gépet. 

Torna

A gerincfájdalmak megelőzésére és csökkentésére az egyik legjobb megoldás a core, azaz az ágyéki gerincszakaszt stabilizáló izmok erősítése, ami a megfelelő testtartást is segíti. A törzs és a gerinc statikus és dinamikus stabilizálása, illetve erősítése bizonyítottan csökkenti a sérülések, és ezáltal a fájdalmak kialakulásának esélyét., javítja az erőkifejtést, a mozgáskoordinációt, az egyensúlyozó képességet, a neuromuszkuláris (ideg- és izomrendszeri) kontrollt, az erőátvitelt az alsó és felső végtag között, valamint a teljes fizikai teljesítményt. 
Szerző

„Hisztissé” is tehet a nagy szél, de péntektől mintha elfújták volna

Publikálás dátuma
2020.05.07. 15:16

Fotó: Emely/Cultura Creative via AFP / AFP
Fejfájást és ingerlékenységet okozhat a napokig tartó erős szél, jó hír viszont, hogy melegszik az időjárás és front napokig nem terheli a szervezetet.
Csütörtökön a hőmérséklet az évszaknak megfelelően alakul, a nap is sokat süt, az északnyugati szél azonban nem veszít az erejéből, helyenként viharos széllökésekre is számítani kell. Ez sokat ront a hő- és komfortérzeten is; a hidegebbnek érezzük a levegőt a ténylegesnél – olvasható a Meteo Klinika honlapján.
A napok óta tartó szélterhelés intenzív fejfájást, ingerlékenységet és nyugtalanságot okozhat, könnyen előfordulhat, hogy apróságokon is felkapjuk a vizet. Ezt a kellemetlenséget is enyhítheti, ha sok folyadékot iszunk, és kerüljük a magas koffeintartalmú italokat. Hirtelen jelentkező stressz esetén pár perc levegőzést vagy pihenést javasolnak a szakemberek. 
Pénteken nem érkezik front a térségbe, a megterhelő hidegfront és az erősen szeles idő után végre kipihenhetjük magunkat. Reggel még helyenként hűvös lesz, emiatt a kopásos jellegű ízületi bántalmakkal élők enyhébb végtagfájdalmakkal ébredhetnek, de a sajgó ízületek átmozgatása, vagy akár egy meleg borogatás is enyhíthet a panaszokon. Azok, akik fokozottan érzékenyek a hirtelen melegedésre, vérnyomáspanaszokat, migrént, illetve koncentrálási problémákat tapasztalhatnak, a többiek viszont fellélegezhetnek.
A kedvező humánmeteorológiai helyzetet érdemes az immunrendszer támogatására is használni, mert újra nehezebb időszak körvonalazódik: 30 fokos kánikula, aztán pedig erős hidegfront terheli a szervezetet. A vitaminpótlásban nagy segítséget nyújthatnak a friss idénygyümölcsök és a zöldségfélék.
A pollenterhelés a következő napokban növekszik, a legtöbb panaszt a tölgy pollenje okozza. Az allergiások körében gyakori lesz a tüsszögés, az orrfolyás. A panaszok enyhítése érdekében érdemes kerülni a tejtermékek fogyasztását és az esti vagy a kora reggeli órákban ajánlott szellőztetni. Az UV-sugárzás a napos időszakokban eléri az erős, 5-ös fokozatot.
Az erős szél csökkenti az autók menetstabilitását, a viharos lökések faágakat is letörhetnek, de az ingerült, péntektől pedig a melegedés miatt tompább sofőrök is fokozzák a balesetveszélyt, ezért óvatosságra és türelmességre is szükség van a közlekedésben.
Szerző

Visszaállítja az ismerkedés „rendes” sorrendjét a járvány

Publikálás dátuma
2020.05.06. 16:42

Fotó: Ale Ventura/PhotoAlto via AFP / AFP
Fenntartható kapcsolat kialakítására teremt lehetőséget a szociális távolságtartás; lett idő a személyiség megismerésére.
A korábbi, rohanó és az anyagi érdekeket előtérbe helyező világunkban nem nagyon jutott időnk másokkal, de még önmagunkkal sem „rendesen” foglalkozni. Most, a szociális távolságtartás idején leginkább magunkba vagyunk zárva, egyedül maradtunk a kérdéseinkkel, a kétségeinkkel, megváltoznak a prioritásaink. Kiderülhetett, hogy az, amit korábban természetesnek vettünk: az emberi kapcsolataink, az érzelmi életünk, egyáltalán nem magától értetődő. Több hét elteltével pedig azt is érezhetjük, ha ezek rendben vannak, könnyebben küzdünk meg a külvilágból leselkedő veszélyekkel is – mondta Nagy Erika párválasztási és párkapcsolati tanácsadó a Népszavának.
A bezártságot nehéz viselni, ha családban, párban élünk, de akkor is, ha veszekedni sincs kivel. Olvasni, filmet nézni persze egyedül is lehet, de igazi, érdemi párbeszédre, értő figyelemre és bevonódásra, a saját problémák átbeszélésére is szükség van. Már egyetlen ilyen, valódi kapcsolódást biztosító beszélgetés is sokat segíthet a stressz és a szorongás oldásában. 
A jelenlegi helyzet a nehézségeken túl lehetőségeket is teremt: van idő elgondolkozni, megismerni, felépíteni és felkészíteni magunkat a vírus utáni életre, akár egy párkapcsolat kialakítására, arra, hogy jól válasszunk. A tervek, célok, az irány kijelöléséhez, majd pedig a megfelelő társ megtalálásához akár segítséget is lehet kérni – jelezte a szakember.
A kínzó magány okozta elkeseredés sokakat vezet online társkereséshez, ami a jelenlegi helyzetben ugyan jobb lehet, mint a semmi, de a használatát Nagy Erika megfelelő tudatossággal, elővigyázatossággal és szűréssel javasolja. Egyrészt sok a szélhámos, másrészt nagy a csalódás esélye, attól pedig a még mélyebbre süllyedés veszélye, ami többek között a jól választást megalapozó önbecsülést is tovább rombolja. „Tudni kell, hogy kik vagyunk, mik a szükségleteink és azok alapján keressünk, „strukturáltan, rendszerezve, fókuszt tartva”. Bár sok dologban lehet és kell is kompromisszumot kötni, az alapértékeinkből nem érdemes engedni” – hangsúlyozta a párválasztási tanácsadó. 
A mennyiség helyett célszerűbb a minőségre törekedni, a kevesebb ebben az esetben is több, ugyanis a túl sok választási lehetőség zavart és szorongást kelthet. Olyan jelölttel érdemes „foglalkozni”, akinél azt érezzük, érdemes elmélyíteni a kommunikációt. „A virtuális térben kergetett like-ok, mosolygós jelek, szívecskék és az ugyan jól hangzó, sokszor persze jól is eső kommentek helyett igazi örömet az jelent, ha egyre mélyebb rétegekre, azaz magasabb szintekre tudunk jutni. 
Az 'ideális' és az 'igazi' hajszolása helyett jobb, ha a divatos szóval: fenntartható, azaz hosszú távon is biztonsággal kiegyensúlyozottan működő kapcsolat kialakítása a cél.”

Ezt ugyan „melósabb” felépíteni, de értékesebbé teszi egyébként nemcsak a pár-, de a baráti kapcsolatokat is – tette hozzá a szakember.
A levelezésből, chatelésből érdemes hamar eljutni a telefonálásig – tanácsolta Nagy Erika, hozzátéve, hogy bár meglepő lehet, a videobeszélgetés új ismeretség esetén inkább elvonja a figyelmet. Igaz, számít a külső, de az, hogy mi van a másik ember fejében és a lelkében fontosabb. Érdemes figyelni a másik hangjára, hangszínére, de a beszéd ritmusa, kifejezésmódja is rengeteg információt hordoz, megérezhető a hitelesség, az őszinteség, a terelés, sőt a hazugság is. „A személyes találkozás energetikája helyett most a fülünk segít, és a belső jelzőrendszerünk is szól; nem árt figyelni például a gyomrunk környékén megjelenő kellemes vagy éppen szorító érzésre” – jegyezte meg a szakember. Az pedig, hogy egyelőre élőben nem lehet egymást látni, kifejezetten hasznos, mert lerohanás helyett marad idő igazán ismerkedni. 
„A járvány lelassítja, visszahozza a régebbi idők normális tempóját, lehetőséget ad felfedezni a másik ember személyiségét, lényét.”

Szerző