Előfizetés

Nem lesz csodaszer a közmunka

Batka Zoltán Doros Judit Gulyás Erika
Publikálás dátuma
2020.05.09. 06:20

Fotó: Röhrig Dániel / Népszava
Vegyes a fogadtatása annak a kormánydöntésnek, ami szerint a járvány okozta gazdasági krízis miatt akár 200 ezer közfoglalkoztatottnak is munkát ad az állam a mostani kevesebb, mint százezer helyett. Az ország északkeleti területein megmentőként tekintenek az egyelőre novemberig szóló megoldásra, másfelé a falvakban, és főleg a fővárosi kerületekben viszont nem tudnak majd munkát adni a piacról kikerült embereknek.
– Jobb, mint a semmi alapon, átmenetileg a közmunka is mentőövet nyújthat – így reagált Milinki László, a cigándi kistérségben lévő Karcsa fideszes polgármestere. A 150 közmunkásuk egy része a környékbeli falvakból jön, emut, galambot, struccot, sertést, tyúkokat nevelnek, tésztaüzemet, varrodát működtetnek. Az elmúlt hetekben húsz állását vesztett ember jelentkezett a községházán, a polgármester reményei szerint nekik elég lesz egy-két hónap közmunka, aztán talán visszatérhetnek eredeti állásukba. – A hátrányos térségekben sok önkormányzatnak már idén februárban szüksége lett volna plusz közmunkás létszámra. Ezek az önkormányzatok most örülnek, mert lesz kit felvenni például a savanyítóüzembe vagy a varrodába – mondta Vécsi István a Közmunkás Szakszervezet elnöke, Ricse szocialista polgármestere. Szerint ugyanakkor ez nem valódi megoldás a munkájukat vesztett embereknek.
A plusz létszám novemberig érvényes, és az ország egyetlen, hivatalban lévő munkáspárti polgármestere, az Ózdhoz közeli Borsodbótát irányító Gulyás János nem is tétlenkedett: már elintézte, hogy május 15-től plusz tíz embert vehessen fel szociális közmunkaprogramra, de még legalább tíznek tudna azonnal ilyen lehetőséget biztosítani. Az Alföld közepén, Szentkirályon jelenleg mindössze kilenc közmunkás van és a település polgármestere szerint több embernek csak nehezen tudnának munkát adni. Közfoglalkoztatottak termesztik a zöldséget és gyümölcsöt az önkormányzat földjén, a belterületi utak karbantartásán dolgoznak és gondozzák a parkokat, de Szabó Gellért polgármester – aki egyben a Magyar Faluszövetség elnöke is – úgy látja, náluk nem lehet több értelmes feladatot találni a munka nélkül maradt embereknek. A fővárosi kerületek legfeljebb a járványhelyzet végéig tudnának feladatot adni közmunkásoknak, hogy kiváltsák a munkába visszatérő önkénteseket, akik a szociális segítségnyújtásba kapcsolódtak be, de ha az élet visszatér a rendes kerékvágásba, már gondot jelentene a foglalkoztatásuk. Ennél nagyobb bajnak nevezte Herczog László volt foglalkoztatási miniszter, hogy változatlanul nincs válasza a kormánynak arra, miből élnek meg azok, akik még az álláskeresési támogatásra sem jogosultak. A közfoglalkoztatás ráadásul akadályozza az álláskeresést – hangsúlyozta a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke. Kordás László emlékeztetett, általában egy-másfél év kell az új munkahely megtaláláshoz, minden szempontból jobb lett volna tehát, ha a kormány a közmunkára szánt pénzből inkább a munkahelyek megtartását támogatja. Érdeklődtünk a legnagyobb állami cégek közfoglalkoztatási lehetőségeiről, de hivatalos választ nem kaptunk. A Vasutasok Szakszervezetétől tudtuk meg, hogy a MÁV üzleti tervében 1800 fős közmunkás keret szerepel, de ez sincs feltöltve, mert nem tudnak ennyi embernek munkát adni. A Magyar Honvédség feladatul kapta a toborzást, de ma azt sem tudni, egyáltalán milyen korú és nemű emberek veszítették el a munkájukat a járvány miatt. – Politikai szlogennek jó, hogy a munkanélkülieket felszívja a hadsereg, ám a valóságban az álláskeresőknek csak a töredéke tud esetleg elhelyezkedni katonaként – állítják szakmai forrásaink. Nem tudni azonban, valójában mekkora létszámban gondolkodnak, mert a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK) csak annyit közölt: „a konkrét létszámkeretek előkészítése folyamatban van, az illetékes minisztériumok dolgoznak rajta”. A Magyar Honvédségnél szakmai becslések szerint tíz százalék körüli létszámhiány van, nincs elég jelentkező, ezért lazultak ugyan az elvárások, de az újoncok kiválasztása és kiképzése így is komoly feladat. A toborzóirodai első beszélgetést követően hetek vagy hónapok telhetnek el, mire a jelölt – különösen járványidőben – beszerzi a kért orvosi igazolásokat, majd a megcélzott alakulathoz behívják alkalmassági vizsgára. S csak ha átment a pszichológiai és erőnléti teszteken, akkor kezdhet bele a kiképzésbe, ahol már kaphat valamilyen mértékű juttatást.

Meglepő számok

A munkavállalói és munkaadói szervezeteket is váratlanul érte, hogy a miniszterelnök már 163 ezer új regisztrált munkanélküliről beszélt péntek reggeli rádiónyilatkozatában az eddig ismert 56 ezer helyett. Az ipari termelés márciusi visszaeséséről szólva Orbán Viktor azt mondta: lesz az még rosszabb is, az áprilisi adatok "brutálisak" lesznek, de a júniusi adatok már várhatóan sokkal jobban alakulnak. A kormányfő beszélt arról is: „az élet újraindításának további lépései legkorábban jövő hét végén következhetnek”, óvatosnak kell lenni a fővárosi nyitással.

Mégsem „megy a pénz”: újabb elvonásra készülhet Budapest

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2020.05.09. 06:00

Fotó: Béres Márton / Népszava
A járványra hivatkozva nem fizetné ki idén a buszvásárlásra ígért támogatást a kabinet – tudta meg a Népszava. Ezzel hitelfelvétebe hajszolhatják a várost.
– A koronavírus mintegy 1000 milliárd forint bevételkiesést és ugyanekkora nem tervezett védekezési kiadást vonhat maga után, ami önmagában 2000 milliárd forint mínusz a jövő évi állami költségvetésben. Éppen ezért azt javasoljuk a fővárosnak, hogy a buszok cseréjére ígért 3,2 milliárd forintos támogatást jövőre utalhassa a központi költségvetés. Erről szerdán fogunk egyeztetni Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettessel – válaszolta a Népszava kérdésére Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára. Nem ez lesz az első járvány elleni védekezésre hivatkozó önkormányzati elvonás. A veszélyhelyzet kiváló lehetőség a helyi képviselő-testületek mozgásterének további szűkítésére. A gépjárműadó elvonása, az iparűzési adó szeptember közepéig történő befagyasztása, valamint a parkolás ingyenessé tétele ugyan minden településre egyformán vonatkozik, de a fővárosi és a kerületi önkormányzatok, illetve az ellenzéki vezetésű városok számára igazán nagy teher. S hogy ez nem feltétlenül kapcsolódik a járványügyi védekezéshez jól mutatja a parkolás ügye: a miniszterelnök által mintaként emlegetett Bécsben már jó ideje újra fizetni kell. De láthatóan még nincs vége az ellenzéki vesszőfutásnak.
Az ellenzéki kerületi önkormányzatok egymás után kapják a 2020-es költségvetésbe betervezett fejlesztési támogatások elvonásáról szóló határozatokat. Ferencváros 400 milliótól, Józsefváros 1,125 milliárd forinttól esett el. S most következik a főváros 3,2 milliárdja.
A kormány tavaly júliusban a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa javaslata alapján úgy döntött, hogy támogatja a fővárosi közösségi közlekedés autóbusz-járműparkjának cseréjét. A programra 3,2 milliárd forintot biztosított, és felhívta a Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy kössön támogatási szerződést a BKV Zrt.-vel. Csakhogy az ellenzéki Karácsony Gergely győzelmét hozó önkormányzati választások után már nem volt annyira sürgős a dolog. A kabinet a tavaly nyári kormányrendeletben még azt vállalta, hogy idén január 31-ig aláírja a járműbeszerzéshez szükséges támogatási szerződést, de februárra se sikerült nyélbe ütni a megállapodást. Az erről szóló cikkünk után a kormány és a főváros egymást támogatva erősítgette: meglesz a pénz. – A kormány állja a szavát, a BKV megkapja a 3,2 milliárdos támogatást új buszokra – jelentette ki februárban Fürjes Balázs, bár azt azért nem mulasztotta el hozzátenni, hogy a fővárosi önkormányzatnak be kellett volna nyújtania egy úgynevezett támogatási kérelmet és szakmai programot, de addig egyiket sem tette meg. Ha ez megvan, „kötünk egy támogatási szerződést, és az aláírás után megy a pénz”. A késlekedést a városháza sem vitatta. Karácsony Gergely főpolgármester levélben kérte Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy szerezzen érvényt a kormány korábbi döntésének. Mindezek ellenére a pénz még mindig sehol. Az M3-as metró felújítása viszont a járvány ellenére is halad és egyelőre nem módosítottak a középső szakasz lezárásának tervezett november elsejei határidején sem. Erre az időpontra kellene beszerezni a pótláshoz szükséges 37-40 darab új Mercedes Conecto autóbuszt. A BKV rendelkezik is egy érvényes szállítói szerződéssel, amit egy évvel ezelőtt írt alá az Inter Traction Electrics buszgyártóval. Opciókkal együtt összesen 100 plusz 100 jármű vásárlására van lehetőség, csak éppen hiányzik a forrás. Ha őszig nem jönnek új buszok, akkor a főváros közlekedési cége nem tud mit forgalomba állítani, hogy elvigye a legzsúfoltabb belvárosi részen az utasokat. Márpedig a hármas metró Tarlós István korábbi főpolgármester közlése szerint munkanapokon 520-540 ezer utast szállít, csupán a Nyugati-pályaudvaron például 130 ezernél is több ember fordul meg egyetlen napon. Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes a Népszava kérdésére válaszolva most elismerte: kormányzati részről felmerült a támogatás kifizetésének elhalasztása, de nagyon bízik benne, hogy ki tudják „taposni” a kormányból ezt a 3,2 milliárdot, mivel a „ metrópótlásnak mennie kell”. Ehhez viszont a meglévő járműpark kevés – tette hozzá. Azt sem tagadta, hogy kényszerűségből felmerült a hitelvelvétel is. Karácsony Gergely kabinetje már tárgyalta is ezt a lehetőséget és engedélyt adott a BKV-nak egy erről szóló javaslat kidolgozására. A másik alternatíva a régi, használt buszok vásárlása lenne. A BKV menedzsmentje ezt már korábban is felvetette a társaság igazgatóságának, mondván az idő szorít: a buszokat már rég meg kellett volna rendelni. Így véli ezt a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) is, amelynek egykor szóvivője volt Vitézy Dávid, jelenlegi elnöke, Dorner Lajos, aki Tarlós István tanácsadójaként dolgozott. Az egyesület már februári Facebook bejegyzésében azt írta: az új buszok őszre csak akkor készülhetnének el, ha már gyártanák azokat. Népszava más forrásai szerint új megrendelés esetén legalább 1,5 évre, míg meglévő szerződés opciójának lehívásakor 6-8 hónapra becsülhető a szállítási időt. Ráadásul a BKV csak akkor rendelhet buszt, ha már a számláján van a pénz és rendelkezik az állami buszbizottság engedélyével. (Itt érdemes felidézni: Tarlós buszvásárlási tervét éppen ezzel akadályozták meg annak idején, holott már túl volt egy eredményes közbeszerzésen is.) A BKV Igazgatósága azonban nem támogatta a „roncsderbit”. Az igazgatóság szerint a kiszuperált nyugat-európai buszok vásárlása szembe menne az új városvezetés klímavédelmi céljaival és környezetvédelmi programjával és tovább fokozná a BKV versenyhátrányát a többi buszos szolgáltatóval szemben.

Van, amire jutott forrás

A sors fintoraként a Volánbusz márciusban kapott 3,2 milliárd forintot 30 új autóbusz vásárlására, amelyek 10 hónapon belül forgalomba állnak a főváros egyes agglomerációs vonalain. Miközben Budapestnek nincs mit beállítani az M3 metró pótlására.

Több szakrendelő még nem kapott a koronavírus-tesztekből

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.05.08. 20:52

Fotó: WLADIMIR BULGAR/SCIENCE PHOTO LI / AFP/Science Photo Library
Annak ellenére, hogy hétfő óta már a nem sürgős eseteket is fogadhatják, de bizonyos beavatkozásokat csak negatív teszttel rendelkező betegeken végezhetnek el.
Egyáltalán nem kaptak koronavírus-tesztet, vagy csak nagyon keveset - erről panaszkodnak egyes szakrendelőkben - számolt be róla az RTL Híradó.
Pedig az új szabályok szerint bizonyos beavatkozásokat, vizsgálatokat csak negatív teszttel rendelkező betegeken végezhetnek el, az ehhez szükséges mintavétel pedig a szakrendelők dolga lenne. Hétfő óta például a Szigetszentmiklósi Szakorvosi Rendelőben is fogadhatják újból a nem sürgős eseteket. Egy férfi arról számolt be a csatornának, hogy olyan vizsgálatra érkezett a rendelőbe, amelyhez nem kell negatív koronavírus-teszt. Amihez viszont igen, arról azt mondták neki, hogy nem tudják most elvégezni. A szigetszentmiklósi polgármester, Nagy János szerint ennek az az oka, hogy a rendelő még egyáltalán nem kapott a teszt elvégzéséhez szükséges PCR-csomagokból. Egy XV. kerületi rendelőintézetben is ellátják a sürgős eseteket, tesztet végezni ott sem tudnak. Buzna Andrea főigazgató azt nyilatkozta a csatornának, hogy egyáltalán nem kaptak még a teszteléshez szükséges csomagokból. Ígéretet kaptak ugyan arra, hogy talán a jövő héten jön, de hivatalos információt még nem. Ezért például a szájsebészeti, fogászati, hasi ultrahang beavatkozásokat nem tudják pillanatnyilag ellátni.
A csatorna úgy tudja, hogy több fővárosi rendelőintézet van, ahova csak néhány, vagy egyetlen darab sem érkezett. Így sok helyen továbbra is csak a sürgős eseteket látják el.

A mintavételi csomagokat a Nemzeti Népegészségügyi Központnak kell biztosítania. Az NNK szerint, ha nincs elég teszt, akkor a rendelőintézeteknek értesíteniük kell a kormányhivatalt.