Mindenhol a világon a nagyvárosok a leginkább kitettek a koronavírus-fertőzés hatásinak, így érthető, ha Budapestre különleges szabályok vonatkoznak. Csakhogy a magyar kormány a felhatalmazási törvénnyel nem csak a cselekvés jogát, de az információk kisajátításával a megalapozott döntés lehetőségét is monopolizálta – szögezi le mindjárt a dokumentum elején Karácsony Gergely főpolgármester.
A védekezés első szakasza a miniszterelnök szerint is lezárult. (Tegnap Merkely Béla a Semmelweis Egyetem rektora is kijelentette, hogy már nincs járvány. A szerk.) Karácsony szerint a fővárosiak példát mutattak fegyelmezettségből, együttműködésből. A védekezés második szakaszára azonban olyan eszközöket kell találni, amelyek hosszabb távon is fenntarthatóak, amelyek mellett az élet a lehető legjobban hasonlít a korábban megszokotthoz, miközben lehetőséget ad a gyors reagálásra a járvány esetleges visszatérésekor.
A hétköznapok korábbiakhoz hasonlatos rendje Karácsony szerint a következő feltételek teljesülése esetén állítható helyre:
- az új fertőzöttek száma alacsony szinten stabilizálódik,
- a tesztelés tömeges és folyamatos
- felépülnek a szükséges egészségügyi tartalékkapacitások
-továbbra is mindenki fegyelmezetten betartja a maszkviselésre és a távolságtartásra vonatkozó szabályokat
Amennyiben a kormány úgy ítéli meg, hogy ezek a feltételek teljesültek, akkor specifikus szabályok megalkotása mellett Budapesten újra kinyithatnak az üzletek és a vendéglátóhelyek, lehetővé válik közösségi, kulturális és sportesemények szervezése.
A védekezés második szakaszának programjához a városvezetés szerint az alábbi három elvet kell figyelembe venni:
- a legfontosabb az emberi élet és egészség megóvása
- az egészségvédelem és a társadalmi élet újraindítása kölcsönösen függ egymástól
- az intézkedéseknek rugalmasnak kell lenniük.
Az újraindítás 7+1 lépéséhez a kormánynak és az önkormányzatoknak együtt kell működniük.
1. Az önkormányzatokat az eddigieknél jobban be kell vonni a döntések előkészítésébe, át kell adni számukra a járványügyi adatokat.
2. Induljon tömeges tesztelés, az eredményeket hozzák nyilvánosságra.
3. Új szabályokat kell bevezetni az egészségügyi és szociális ellátórendszerben. Ennek részeként tesztelni kell a hazaküldött betegeket és az őket ellátó szociális munkásokat. A svéd modell mintájára mindazoknak, akik a „legkevésbé is betegnek érzik magukat”, lehetőségük legyen orvosi igazolás nélkül e hétig otthon maradni, miközben a kieső munkabérüket az állam vállalja magára. A kórházakból kikerülő betegek tesztelés nélküli haza, illetve idősotthonokba való küldésére vonatkozó határozatokat vissza kell vonni, a kórházakban és az idősotthonokban folyamatosan szűrni kell és fenn kell tartani a látogatási tilalmat. Az idősotthonok működtetésének egyéb kérdéseiről pedig haladéktalanul meg kell kezdeni az egyeztetést az állam, az önkormányzatok és az egyházak között.
4. A közlekedési eszközök túlzott zsúfoltságának elkerüléséhez biztosítani kell a rugalmas munka- és iskolakezdést, ahol lehet, fenn kell tartani a távmunkát. A népszerű találkahelyek, parkok mellett újabb területeket kell megnyitni a fővárosiak előtt új belvárosi sétáló zónák kialakításával és a rakpartok hétvégi autók előtti lezárásával, látogatószámláló app-ok kifejlesztésével, bevezetésével.
5. A vendéglátóhelyek újranyitását is a távolságtartás szabályaihoz kell szabni, könnyíteni kell a teraszengedélyek kiadásán. Az önkormányzatok tegyék lehetővé a közterek egyrészére való kitelepülést az éttermek, kávézó, stb. számára.
6. Az arcmaszkok használata továbbra is maradjon kötelező az üzletekben és közösségi közlekedés járatain, illetve tegyék kötelezővé a játszótereken a felnőtteknek, a vendéglátóhelyeken a pincéreknek.
7. Növelni kell a biciklis és gyalogosközlekedés lehetőségeit a városban, új biciklisávok és sétálóutcák kijelölésével. A városvezetés ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy a közösségi közlekedés heti mintegy egymilliárdos vesztesége a rendszer finanszírozhatatlanságával fenyeget, így a buszbeszerzésre korábban ígért 3,2 milliárdos állami támogatás azonnali kifizetését várják.
+1. A járvány nyomában érkező szociális és gazdasági válság hatásainak – a budapesti önkormányzatok forrásai több mint százmilliárd forinttal csökkenhetnek az előttünk álló években – ellensúlyozására jelentőségének megfelelő eszközöket kell adni Budapestnek. A Budapest New Deal program megalkotását az országos gazdaságélénkítéskor meg kell kezdeni.