A korábbi tervekkel ellentétben nem adja el a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart Zrt.) a balatonkenesei, a csopaki, a balatonudvari és a balatonakali kikötőjét - írta csütörtök esti Facebook-posztjában Kontrát Károly. Az észak-balatoni térség kormánypárti országgyűlési képviselője alig két héttel azután jelentette be, hogy a kikötőket ingyenes használati joggal átadják az érintett településeknek, hogy a Bahart online közgyűlése elfogadta a cég reorganizációs tervét. Ebben még az szerepelt, hogy értékesítik a négy kikötőt, eladnak még két kempinget, szállodát, hajókat, s bérbe adják a vitorláskikötőket. A tervezetet a Balatoni Szövetség (BSZ), a civilek és a kisebbségi tulajdonos tóparti önkormányzatok sem támogatták, de Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) - amely a tavaly augusztusi tőkeemeléssel többségbe került államot képviseli a cégben - megszavazta a változtatásokat. A Nők a Balatonért Egyesület petíciót indított, amelyet kétezer aláírással nyomatékosítva küldenek el a térség országgyűlési képviselőinek, míg a négy, kikötőjét féltő önkormányzat felajánlotta: akár Bahart-részvényeikért cserében is átvennék a kikötőket.
A Balatoni Szövetség még a tervezet elfogadása előtt egyeztetést kezdeményezett az MTÜ-vel, ám akkor erre nem reagált Guller Zoltán, a szervezet vezérigazgatója. Végül csütörtökön találkozott Lombár Gáborral, a BSZ elnökével, s jelezte, sikerül megoldást találni a kikötőkérdésre.
- Miután eljöttem, utána szóltak, hogy vélhetően ingyenes használatba kapják majd meg a kikötőket az önkormányzatok – mondta a Népszavának Lombár Gábor. – Természetesen a többi vitatott kérdés is szóba került, s úgy vélem, további egyeztetések lesznek. A vitorláskikötők bérbe adását például szintén sokan ellenzik, de Guller Zoltán szerint a Bahart fejlesztéséhez belső forrásokra is szükség lesz. Azt is jeleztem, sok vitát el lehetett volna kerülni, ha még a szavazás előtt egyeztetnek, ám most úgy gondolom, más kérdésekben is sikerül majd megoldást találnunk - fogalmazott.
Lombár Gábor szerint az eredeti elképzelések megváltoztatása egyértelműen a balatoni önkormányzatok közös fellépésének köszönhető. És persze a négy, kikötőjét féltő önkormányzat erős lobbijának, ahogyan ezt polgármestereik is kiemelték.
Az átadás pontos részletei még nem ismertek, a tárgyalások ugyanis majd csak a jövő héten kezdődnek meg a települések és a Bahart között. Koncz Tibor, Balatonakali polgármestere lapunknak mindenesetre hangsúlyozta, hogy mindenképpen megpróbálják megtartani az eredeti hajózási funkciót is.
- Gondolkodunk egy Kenese-Akali járatban, ehhez persze forrást kell találni, s jó lenne, ha megmaradna a hajókapcsolat a déli parti Szemessel is.
- Már akkor mondtuk, akár meg is vennénk a kikötőt, amikor megkaptuk a tervezetet – mondta Ambrus Tibor, Csopak polgármestere.
A cég vezérigazgatóját, Kollár Józsefet lapunk is megkereste. Arra voltunk kíváncsiak, miért változtatta meg alig két héttel az elfogadása után a reorganizációs terv egy igen fontos részét a Bahart, valamint hogy várhatók-e további módosítások. A kikötők eladásából befolyó pénzt a tervek szerint a Bahart fejlesztésre fordították volna: honnan pótolják a kieső összeget vagy milyen fejlesztéseket lesznek kénytelenek elhagyni? Kérdéseinkre – amelyeket az MTÜ-nek is feltettünk. de a Baharthoz irányítottak – cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ.