Budapest;3-as metró;Publicus Intézet;

2020-06-17 07:00:00

Metrókonszenzus: fizessenek az oroszok!

A választások óta sorra derülnek ki a hibák, amelyek miatt a BKV pert indított az orosz Metrovagonmas ellen.

A fővárosiak 59 százaléka szerint az Orbán-kormány és a korábbi Tarlós István féle városvezetés a felelős a 3-as metró vonalán közlekedő szerelvények silány minőségű felújításáért – derül ki a Publicus Intézet legutóbbi, a Népszava megbízásából készült reprezentatív felméréséből. A legkevésbé persze a kormánypárti szavazók okolják a Fideszt és Tarlósékat, de a többségnek nincs tippje arra, hogy akkor ki lenne a felelős. Az ellenzéki pártokra voksolók 34-55 százalékban hibáztatják Orbánékat és 32-61 százalékban Tarlósékat. Érdekes, hogy a Momentumosok inkább a kormányt, míg az MSZP szavazói elsősorban az előző városvezetést okolják.

Budapest jelenlegi városvezetését a válaszadók alig 8 százaléka teszi felelőssé a történtekért, ami aligha meglepő, hiszen a metrókocsik felújításáról még az előző városvezetés döntött, igaz nem volt sok választásuk, mivel a kormány nem járult hozzá új járművek beszerzéséhez. A választások óta sorra derülnek ki a hibák, amelyek miatt a BKV pert indított az orosz Metrovagonmas ellen.

A másik jelentős probléma, hogy a felújított kocsikból hiányzik a klíma, ami már tavaly is egészen extrém helyzetet teremtett nyáron. A városvezetés utólag szereltetne be légkondicionálókat, az árát pedig az oroszoktól követelt kötbérből fizetné ki. A megkérdezettek csaknem háromnegyede jónak tartja az ötletet és csupán 4 százalékuk oldaná meg másként. Még a Fideszes szimpatizánsok 79 százaléka is támogatja ezt a megoldást.

Karácsony Gergely főpolgármester munkájával a válaszadók több mint fele elégedett, de nagyon erős pártpreferencia szerinti kilengés. A Fidesz táborának 87 százaléka elégedetlen vele, míg az ellenzékiek nagytöbbségének tetszik, amit látnak. Hasonló a megoszlás arra a kérdésre is, hogy újraválasztanák-e.

A Publicus arra is rákérdezett, mi a véleményük a fővárosiaknak arról, hogy a közlekedési múzeum várhatóan tíz évig zárva tart. Ezt a válaszadók alig 17 százaléka tartotta elfogadhatónak, 28 százalékuk szerint néhány év múlva újra kellene nyitni, csaknem a fele pedig úgy véli, hogy be se kellett volna zárni addig, amíg az új épület nem készül el. Itt is jön a papírforma: a kormánypárti fővárosiak jobban tolerálják a bezárást, míg az ellenzékiek szerint meg kellett volna várni a bontással az új épület átadását.