Zalaegerszeg;

2020-06-22 21:41:27

Sok tízmilliárdot már felemésztett, mégis milliárdos veszteséget termel a zalai tesztpálya

A koronavírus-járvány miatti gazdaságélénkítésre hivatkozva, még tovább tömnék állami pénzekkel a kihasználatlan létesítményt.

Ötvenkétmilliárd állami befektetés után 1,2 milliárdos veszteséget is felhalmozott már a ZalaZone nevű autós tesztpálya – írta a G7.hu arról a zalaegerszegi létesítményről, amelynek első ütemét 2019 májusában adták át. Mint kiderült, a pálya abban az évben alig 109 millió forint árbevételt ért el. – Ez európai összehasonlításban is nagyon gyenge eredmény, a sokkal kisebb, alig néhány milliárd forintból épült pályák is ennek sokszorosát érték el az elmúlt években – foglalta össze a portál a helyzetet. 

A fellelhető adatok szerint a tavaly szeptemberben még 112 fős cég ma már alig 53 főnek ad munkát, és a portál szerint a gazdálkodás fenntarthatatlanságát mutatja, hogy a 109 milliós árbevétel tavaly a bérköltségek ötödét sem fedezte. De az igénybe vett szolgáltatásokért is közel kétszer annyit fizettek, mint a bevétel volt. – A ZalaZone sosem fogja megtermelni a beleöntött tízmilliárdokat, egy túlméretezett és reménytelenül veszteséges állami beruházásnak tűnik – jósolta a G7.hu, hozzátéve:

Koronavírus ellen baráti megbízás?

Kiemelték, hogy „a megkötött szerződések 96 százaléka Fidesz-közeli építőipari cégeknél landolt”. A Duna Aszfalt, a Szabadics Zrt. és a ZÁÉV örülhetett összesen 49,5 milliárd forintnyi megbízásnak, amiért alapvetően utakat és épületeket kellett felhúzni. A beruházást Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a külföldi befektetőknek szóló prezentációjában nemrég a kormány egyik a koronavírusra adott gazdaságélénkítési intézkedéseként mutatta be.

– Idén június 10-én írták alá az utolsó, 11,4 milliárdos szerződést a Duna Aszfalttal a tesztpálya második fázisának kivitelezésére. A harmadik fázis még véglegesítés alatt van ám nem lenne meglepő, ha az a szakasz is tízmilliárdos költséggel járna – összegezte a G7.hu.