Előfizetés

Dühösek a falvakban élők a grandiózus tűzijáték miatt

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2020.07.03. 06:20

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
Nem csak a fővárosiak, hanem a vidéken élők, sőt a kormánypárti szavazók fele is több pénzt várna a kormánytól a Lánchíd felújítására – derül ki a Publicus friss felméréséből.
Felelőtlenül szervez a kormány hatalmas tömegrendezvényt augusztus 20-ára, mivel ez újra aktivizálhatja a már lecsengőben lévő járványt – ezt gondolja a megkérdezettek 66 százaléka a Publicus Intézet legújabb, a Népszava számára készült reprezentatív közvélemény-kutatása szerint. Az aggodalmak persze korántsem egységesek, a kormánypárti szavazóknak például csak a fele, a fővárosi megkérdezetteknek viszont 82 százaléka tart attól, hogy a tömegrendezvény berobbanthatja a járványt. Ráadásul épp ugyanennyien gondolják azt, hogy egy pár napos államalapítási fesztivál legfeljebb a belföldi turizmust segítheti egy kicsit, a külföldi turistákat nem hozza vissza. Ebben még a fideszes válaszadók 77 százaléka is egyetértett az ellenzékiekkel. A felmérésből az is kiderül: jobbára csak a kormánypárti voksolók vélik azt, hogy az államalapítás méltó megünnepléséhez ilyen gigantikus ünnepségre lenne szükség. Ugyanakkor még a Fidesz-KDNP-s válaszadók 40 százaléka is túlzónak tartja a terveket. Az a kormánydöntés pedig végképp kiverte a biztosítékot, miszerint az ünnepségek és a tűzijáték korábbi százmilliós nagyságrendű költségét az idén 6,5 milliárdra emelte a kormány. A megkérdezettek 75 százaléka sokallja. Az MSZP-Párbeszéd, a Demokratikus Koalíció, a Momentum és a Jobbik szavazói 78-91 százalékos arányban utasították el a költekezést, de még a kormánypárti válaszadóknak is csupán a fele örül a nagyszabású ünnepségnek. Kissé meglepő módon a vidékiek még a fővárosiaknál is kevésbé nézik jó szemmel az elszálló költségeket.
Különösen nagy ellenfénybe került mindez a kormány és a főváros közötti Lánchíd polémiában. A fővárosi közgyűlés eredetileg 23,7 milliárd forintban határozta meg a Lánchíd, a Váralagút és a pesti villamos-közúti aluljáró felújításának költségkeretét, ám a kivitelezői tenderre beérkező legolcsóbb ajánlat is 12,41 milliárd forinttal túllógott a kereten. A kormány azonban nem hajlandó többet adni a felújításra a korábban ígért 6 milliárdnál. A Publicus felmérése szerint a magyarok 61 százaléka úgy véli, hogy a kormánynak és a fővárosnak közösen kellene megoldania az ügyet, ezzel az állítással még a fideszesek fele is egyetért. A válaszadók 76 százaléka ugyanakkor elvárná a kormánytól, hogy az ígértnél magasabb összeggel vegyen részt a felújításban. Még a megkérdezett Fidesz-szavazók csaknem fele is így gondolja. A szocialista érzelműeknek pedig a 100 százaléka. A budapesti válaszadók 90 százaléka várna több támogatást az Orbán-kabinettől, de a községben élők 69 százaléka is értetlenül fogadja a kormány szűkmarkúságát.
A válaszadók csaknem kétharmada úgy véli, hogy ezzel valójában az ellenzéki városvezetést akarják nehéz helyzetbe hozni. A fideszesek természetesen sokkal kevésbé értenek egyet ezzel, mint az ellenzékiek. Bár a Jobbik hívei erősen megosztottak ebben a kérdésben. A vidékiek a fővárosiakhoz hasonlatosan, ha kisebb arányban is, de „szívatásként” élik meg a politikai játszmát. A válaszadók több mint négyötöde nem is tartja ezt elfogadhatónak.
Mint arról a Népszava beszámolt: Karácsony Gergely bejelentette, hogy nem járulnak hozzá semmiféle hídon tartott rendezvényhez, illetve megtiltották pirotechnikai eszközök használatát az átkelőn, mivel az tovább ront a Lánchíd amúgy is rossz állapotán. A válaszadók többsége nem érti, hogy a kormány miért ragaszkodik a Lánchídról indított tűzijátékhoz. Csupán a Fidesz-táborhoz tartozók fele tarja ezt továbbra is jó ötletnek.

Metró lesz a HÉV-ből – Nagy pénz, nagy tervek

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2020.07.03. 06:00

Fotó: Népszava
Több mint tízmilliárd forintba kerül csak a tervezése az ötös metrónak, amely a három HÉV-vonal összekötésével jönne létre. A kivitelezés első üteme legkorábban három év múlva indulhat.
A következő évtized legjelentősebb, közel egymillió budapesti és agglomerációs lakos közlekedését segítő beruházását hirdette meg a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK). Vitézy Dávid a BFK vezetője és Fürjes Balázs Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár azt ígérte, hogy a BFK létrejötte utáni száz napon belül kiírják az ötös metró első ütemének tervezésére szóló tendert. Ez február végére sikerült is. Az ajánlattételi határidő a pandémia idején járt le, de mindkét nyílt közbeszerzési eljárásra érkezett érvényes ajánlat. A Ráckevei (H6) és a csepeli (H7) HÉV-vonalak felújítására, összekötésére, illetve az egyesített pálya Kálvin térig való meghosszabbítására már alá is írták a tervezői szerződést. A tenderre két ajánlat érkezett, de az UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt. pályázatát érvénytelenítették, mivel nem felelt meg az ajánlatkérő Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja (KKBK) Zrt. által támasztott feltételeknek. Az így egyedüliként versenyben maradt Főmterv ajánlata viszont megfelelőnek bizonyult.
A cég szereplése aligha meglepő, hiszen rendszeres partnere a kormánynak és a fővárosnak is különféle közlekedés tárgyú projektekben. Például ők készítették a Lánchíd felújításának terveit és őket bízták meg az új Duna-híd statikai számításaival is. A cél a két dél-pesti HÉV-vonal teljes felújítása, megállóinak akadálymentesítése, az utastájékoztatás megújítása, az állomások környezetének rendezése, P+R parkolók létesítése és a sebesség növelése. A csepeli HÉV esetében vonalhosszabbítási terv is készülne az Erdősor útig. A tervezési feladat körülbelül 45 kilométer hosszú felszíni pályát, 5 kilométer hosszú alagutat, 27 felszíni állomást, 3 mélyállomást, 1 kéregállomást, 20 híd műtárgyat és 3 járműfenntartási telepet foglal magába.  A két vonal a Közvágóhíd állomástól összefonódva a föld alatt, Boráros téri megállással egészen a Kálvin térig vinné be az utasokat, megoldva ezzel a közvetlen kapcsolatot a metróvonalakkal. A beruházási program részeként a csepeli HÉV felszíni, Duna-parti nyomvonalának kiváltása után új Duna-parti sétány létesülne a Boráros tér és a Déli Városkapu fejlesztési terület között, amelynek révén megújulhatna a Boráros tér és a Közvágóhíd területe.
Mint a fenti felsorolásból érzékelhető, a feladat rendkívül szerteágazó és időigényes. Az engedélyes, illetve kiviteli tervek elkészítésének határideje kicsivel kevesebb, mint három év. A megvalósítás tehát csak ezt követően kezdődhet meg.  Az ár sem kevés. A Főmterv a partnerként bevont Kontúr Csoport Kft-vel együtt bruttó 9,076 milliárd forintért vállalta el a feladatot. A pénzt uniós forrásból teremtik elő, amelyről már tavaly az önkormányzati választások előtt nem sokkal aláírták a támogatói szerződést az Innovációs és Technológiai Minisztériummal.  Bár ugyanakkor írták ki a tendert, de a szentendrei HÉV (H5) megújítására vonatkozó tervezői szerződést még nem írták alá. A Népszava információi szerint a fedezet igazolása okoz némi bonyodalmat. De a nyertes céget már kiválasztották. A KKBK felhívására ezúttal is két ajánlat érkezett és az UVATERV pályázatát itt is érvénytelenítették. Az UTIBER Közúti Beruházó Kft.- Infraplan Vasút- és Úttervező Zrt. közös ajánlatát viszont elfogadhatónak tartják. A páros egyébként további három céget von majd be a munkába: a Főmtervet, a BI-LOGIK Kft-t és a Crystal Mérnökirodát. Az ajánlat szerinti vállalási ár nettó 1,755 milliárd forint. A tervezők feladata a vonal korszerűsítése, modern, akadálymentesített megállók kialakítása, a vasúti pálya teljes felújítása Békásmegyertől Szentendréig a sebességkorlátozások megszüntetésével, az állomások környezetének rendezésével, az utaskomfort növelésével. Mindezen fejlesztések együttesen adják ki az 5-ös metró koncepció első ütemét. A végső cél a vonalak összekötése a belváros alatt, amelynek révén Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszer alakul ki, melyen akár az Esztergom felől és Kunszentmiklós-Tass felől érkező MÁV elővárosi vonatok is közlekedhetnek a jövőben. Az összekötő alagút nyomvonaláról még nem döntöttek. A két déli HÉV-vonal együttes utasszáma az előzetes várakozások szerint 47 ezerről 108 ezerre nőhet. Csepelről 7, Ráckevéről 30 perccel rövidebb idő alatt lehet eljutni a belvárosba.

A járműpark korszerűsítése is tervben van

Az infrastruktúra-tervezésével párhuzamosan indították volna el az érintett HÉV-vonalakra az új, alacsonypadlós, klimatizált vonatok közbeszerzési eljárását is, lévén a jelenlegi járművek többsége 50 éves, de egyelőre ez nem történt meg. A BFK korábban azt ígérte, hogy a tervezés minden lépésébe bevonják a fővárosi és agglomerációs önkormányzatokat, illetve a BKK képviselőit.  

Tízezer budapesti gyerek táboroztatását segíti a főváros

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.07.02. 22:05
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Hétpontos csomagot ajánlanak Karácsony Gergelyék a járványhelyzet miatt nehéz helyzetbe kerül családoknak.
Tízezer budapesti 14 éven aluli gyereknek egyenként tízezer forintot ad táboroztatási támogatásként a főváros, jelentette be Karácsony Gergely főpolgármester a Budapest Restart című, Facebookon is elérhető beszélgetéssorozat befejező adásában, melyet az Index idézett. 
A főpolgármesterrel Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke vett részt a beszélgetésen, a járvány munkaerő-piacra gyakorolt hatásait végigelemezve, de a Főpolgármesteri Hivatal több konkrét intézkedést is nyilvánosságra hozott, így például azt, hogy a főváros a Fővárosi Érdekegyeztető Tanáccsal egyetértésben 7 pontos csomaggal segíti a járványhelyzet miatt nehéz helyzetbe került budapestieket. 
A szülőket a szabadsághiány miatt táboroztatási kedvezménnyel, a közmunkásokat hatékony átképzéssel támogatja Budapest

– hangzott el a beszélgetésen. Karácsony elmondta, hogy 10 ezer 14 éven aluli budapesti gyerek szüleit tervezi ezzel az összeggel segíteni, így a heti 35 ezer forintnál alacsonyabb összegbe kerülő táborok díjaihoz a táborszervezők által benyújtott és a szülők által aláírt igénylés alapján szeretnék segíteni.  A támogatás július 6-tól augusztus 31-ig igényelhető, ha a táborszervező szerződésekkel igazolja, hogy Budapesten, jogszerűen és átláthatóan működik. A támogatásért ugyanis a szervezőnek kell a főváros illetékeseihez fordulnia, a szülők aláírásukkal igazolják a gyermekük részvételét csupán, más adminisztrációs teher nem hárul rájuk. Ami a közmunkásokat illeti, a főváros a közegészségügy, idősgondozás és digitális közfoglalkoztatás terén nyújtana nekik átképzéseket, mondta Karácsony. A Restart adását ide kattintva nézhetik meg.