metróbaleset;büntetőeljárás;Pillangó utca;

Mentőautók a 2-es metró a Pillangó utcai megállójánál, ahol összeütközött két szerelvény 2016. december 5-én

- Pillangó utcai metróbaleset: nem vallották bűnösnek magukat a dolgozók, börtönt kaphatnak érte

Novemberben kezdődhet a büntetőper, de a csúszásgátlást, az üzemeltető és a gyártó felelősségét eddig nem firtatták.

Sem a metróvezető, sem a forgalomirányító nem ismerte el a felelősségét a 2016-os Pillangó utcai metróbaleset miatt indult büntetőeljárás előkészítő ülésén szerdán a Pesti Központi Kerületi Bíróságon; az ügyben novemberre tűzte ki az első tárgyalást a bíróság.

A két férfi ellen idén januárban emelt vádat a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség vasúti közlekedés tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetése, valamint közérdekű üzem működésének különösen nagy kárt okozó, gondatlan megzavarása miatt.

A vádhatóság azt indítványozta, hogy beismerésük esetén a két férfire próbaidőre felfüggesztett fogházbüntetést, pénzbírságot szabjon ki a bíróság, valamint tiltsa el őket a foglalkozásuktól.

A vádlottak nem mondtak le a tárgyaláshoz való jogukról, így az ügyészség velük szemben foglalkozástól eltiltást, valamint letöltendő szabadságvesztést indítványozott.

Falevelek, sebesség, csúszás

Ahogyan azt a Népszava ismertette, a vádirat szerint a hatvannégy éves metrókocsi-vezető a baleset napján, 2016. december 5-én kora reggel, az Örs vezér terétől a Pillangó utcai megálló felé a felszíni szakaszon haladt. Az adott pályaszakaszon a legnagyobb megengedett sebesség 70 km/h volt, az idő aznap párás, fagypont alatti volt, a metrópálya csúszott, azon falevelek és egyéb növényi hulladék csökkentették a tapadást.  A Pillangó utcai megállóban egy másik szerelvény állt. A megállóhoz közeledő szerelvényt vezető vádlott nem a forgalmi körülményeknek megfelelő, legfeljebb 28 km/h-s biztonságos sebességgel haladt, hanem felgyorsított 57 km/h-ra, emiatt a későbbi fékezés során a szerelvény megcsúszott, a metró nem tudott időben megállni, így nekiütközött a megállóban várakozó szerelvénynek.   

 

Az ütközés következtében öt utas súlyos, további tizenhat személy könnyebb sérülést szenvedett. A baleset miatt a forgalom a metró egy szakaszán a délután végéig szünetelt, negyvenöt pótlóbusz biztosította a közlekedést, közel két millió forint plusz költséget okozva. A forgalom szünetelése mintegy 94 ezer utast érintett. A két sérült szerelvény javíttatása több, mint százötven millió forintba került.  

Arról szintén beszámolt lapunk, a vádemelést követően a Metróért Egyesület megdöbbentőnek nevezte, hogy a két, végrehajtó szolgálatban dolgozó ellen emeltek vádat. Szerintük a valódi felelősség megállapítása helyett az ügyészség két bűnbakkal akarja elvitetni a tömegszerencsétlenség következményét.

„Az Alstom-szerelvények forgalomba állítása első perceitől ismert volt, hogy annak csúszásvédelme gyenge hatékonyságú. Mit tett az üzemeltető és mit tett a gyártó a probléma megoldása érdekében?”– vetette fel a Metróért Egyesület.

A civilek szerint összességében rendszerszintű problémát jelentő hiányosságok állnak a balesethez vezető események mögött, amelyekről az ügyészség a vádiratában szót sem ejt.

A szisztémáról, aminek kidolgozásában egy MSZP-s politikus is részt vett, pénteken dönt az Európai Parlament.