Előfizetés

M3-as metró: bedőlhet a felújítás

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2020.07.11. 06:00

Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Hamarosan lejár a metróalagút felújítására kötött kivitelezői szerződés. A vállalkozó azonban csak több milliárdos felárral vállalná a folytatást.
Már tavaly novemberben – a középső szakasz állomásainak kivitelezői szerződésének aláírásakor – egyértelmű volt, hogy a hármas metró felújítása során a vágányépítés nem fejezhető be az eredeti szerződés szerint (amely idén nyárra várta a munka végét), így az erre vonatkozó megállapodást módosítani kell. Az alagútfelújítást végző Swietelsky Vasúttechnika Kft. márciusban küldte el javaslatát, amely a korábbiakhoz képest - a Népszava információi szerint - 17-18 milliárd forinttal magasabb összeget tartalmaz. A projekt levezénylésével megbízott BKV 2017 szeptemberében kötött szerződést a feladatra a Swietelsky Vasúttechnikai Kft.-vel, amely akkor 47,8 milliárd forintért vállalta a munkát. 
Bár a BKV számított rá, hogy a cég többletköltségeket kíván elszámolni a késés miatt, de a követelés nagysága erősen meglepte a vállalatot. A közlekedési cég lázas alkudozásba kezdett, de egy jottányit se jutott előre. Holott a 8 állomás akadálymentesítésére félretett 5,6 milliárd forintot is felajánlották a folytatásért cserébe, sőt a hírek szerint akár 8 milliárdig is elmentek volna, a fennmaradó további 10 milliárdos különbözetet azonban indokolatlannak tartják. „Az előállt költségnövekedések objektívek, azokat a megrendelői késedelem okozta, ennek okán a korábbi árengedmények után továbbiakra nincs lehetőség” – utasította el a fővárosi ajánlatot néhány nappal ezelőtt kelt meglehetősen hűvös hangú levélében az osztrák anyavállalat. Arra is felhívták a városvezetés figyelmét, hogy a jelenlegi helyzet „alapvetően a megrendelői késedelem miatt állt elő”. Úgy vélik, hogy „célszerű együttműködéssel ez könnyedén megoldható, de ennek hiányában rendkívül káros következményeket hordoz”. Azt viszont nem részletezték, mit értenek célszerű együttműködésen. A fővárosnak aligha lesz plusz 18 milliárd forintja a követelés teljesítésére. Egyébként a déli szakasz állomásainak kivitelezése során szükségessé vált azbesztmenetesítés, valamint a szerződéskötés után megrendelt kiegészítő munkák – mint például a felvonók beépítése – miatt kellett módosítani a felújítás ütemtervét. Mivel az alagút rekonstrukciója csak az állomások felújításával egyidejűleg történhet, így ha csúsznak az állomások kivitelezésével, akkor nem tud haladni a vágányépítés sem. A szerződés csak a lejárata előtt módosítható. A BKV kilátásba helyezte a szerződés középső vonalszakaszra vonatkozó felfüggesztését. Ha ez alatt se sikerül megállapodásra jutni, akkor a Swietelsky felmondhatja a szerződést és kérheti az addig elvégzett munka kifizetését. Ebben az esetben egy új gyorsított közbeszerzési eljárást kell lefolytatni, de ez alaphangon is 4 hónapot vinne el. A BKV alternatív megoldásokat keres, állítólag ezek között az is szerepel, hogy a középső szakasznak nem mindegyik állomását újítják fel. A probléma az, hogy az uniós támogatási szerződés szoros időabroncsba fogja a beruházást. A projekt már így is jelentős csúszásban van, ha 2023 végéig nem sikerül befejezni, akkor a teljes 172,7 milliárdos uniós támogatást elbukhatja a főváros és vele együtt a magyar állam, lévén ezt követően már nem nyújtható be számla. S ha az uniós pénz elúszik, végleg nem lesz miből befejezni a munkát. Az önkormányzat a napokban az Innovációs és Technológiai Minisztériumban egyeztetett a lehetőségekről.   A Népszava információi szerint az uniós keretösszeg akár felhasználható lenne a Swietelsky Vasúttechnikai Kft. többletigényének kifizetésére is, bár ezt kellően meg kellene indokolni. Ha így történne, akkor sem maradna másra pénz, így valójában nem sok mozgástere van a Karácsony-kabinetnek. A fentiekről lapunk megkérdezte a BKV-t is, a cég mindösszesen annyit válaszolt, hogy a vállalkozóval a szerződés meghosszabbítására vonatkozó egyeztetések folyamatban vannak.

Lift-gondok

Az Ecseri úti és a Pöttyös utcai állomásokon a felvonók beépítését fák akadályozzák, ám a fakivágási kérelem egyelőre a józsefvárosi jegyzőnél parkol. Így ezekben a megállókban, illetve a Népligetnél csak jóval a déli szakasz átadása után helyezhetik üzembe a lifteket. Ezenfelül módosítani kell a déli szakasz állomásainak felújítására vonatkozó szerződést, a rekonstrukcióval kapcsolatos tervezői kontraktust, valamint az EDR rádiós lefedettség tervezésére és kiépítésére vonatkozó megállapodást is, mivel az azbesztmentesítés miatt az is csúszik. Mindegyik esetén előfordulhat, hogy többet kér a szerződő partner.

Szerződések a hármas metró felújítása kapcsán

A hármas metró középső szakasz állomásainak felújítási munkájá szintén a Swietelsky végzi, csak éppen egy másik leányvállalata, a Swietelsky Építő Kft. révén. A cég tavaly novemberben szerződött a BKV-val a feladatra 86,6 milliárd forintért. Az osztrák építőipari vállalat másik leánycégére, a Swietelsky Magyarország Kft.-re bízták a felszíni pótláshoz szükséges út- és forgalomtechnikai munkákat. A pótláshoz szükséges munkák elvégzésére vonatkozó Swietelsky-megállapodást már korábban módosították, ott csaknem 300 milliós felárat fizet a csúszás miatt a főváros. Az északi és a déli szakasz állomásait a Strabag Építőipari Zrt. újította fel 24-24 milliárdért. 

Orbán asztalán van a második hullámról szóló elemzés, a hétvégén talán bele is néz

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.07.10. 22:02

Fotó: Orbán Viktor Facebook oldala
A miniszterelnök megkapta már az operatív törzs javaslatait arról, hogyan kerülhető el a vírus újabb berobbanása.
Csütörtökön tárgyalt az operatív törzs a szomszédos országokban kialakult járványhelyzetről. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Belügyminisztérium és a Nemzeti Népegészségügyi Központot (NNK) azt a feladatot kapta, állítsanak össze egy javaslatcsomagot, hogy milyen intézkedésekkel tudják megakadályozni a vírus terjedésének újabb felfutását – mondta el pénteken a közmédiának nyilatkozva Lakatos Tibor, rendőrtiszt, a törzs vezetője. Lakatos úgy tudja, ezt a javaslatcsomagot Orbán Viktor miniszterelnök a hétvégén áttanulmányozza, és a jövő héten várhatóak különböző intézkedések - idézi szavait az MTI.
A törzs irányítója azt is kifejtette, hogy a magyarországi koronavírus-fertőzöttek jelentős része külföldről érkezőkkel került kapcsolatba - leginkább olyan környező országokból került be a vírus, ahol emelkedett a fertőzések száma.
Lapunk is beszámolt például a tömeges karanténnal végződő Tolna megyei lagziról. Mint Lakatos elmondta, itt Ausztriából érkezett az egyik tanú; tünetmentes volt, hazautazása után derült ki a betegsége. Ezt követően a nemzetközi jelzőrendszer értesítette az NNK-t, és 60 ember került megfigyelés alá; 14 napos karanténjuk hamarosan lejár.  Többször előfordult az, hogy egy repülőgéppel utazóról derült ki, hogy fertőzött. A magyar hatóságok az utaslista alapján felkeresték az érintetteket és házi karanténba helyezték őket. A rendőrtiszt felidézte a mezőkövesdi esetet is: egy fertőzött tanár tünetei ellenére bejárt dolgozni, részt vett egy tantestületi értekezleten és az évzárón. Amikor diagnosztizálták a betegségét, a kontaktkutatás tárta fel a többi vele érintkezőt, és összesen 21 fertőzöttet találtak. A tanár egy másik településre is elment egy továbbképzésre, ahol 17 emberrel került kapcsolatba, de ott az eddigi adatok alapján senkinél nem diagnosztizálták a koronavírust. Az operatív törzs irányítója azt is hangsúlyozta, hogy az esetek zömében 24 órán belül felderítik a kontaktokat.    A védelmi rendszernek része az is - tette hozzá Lakatos -  hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) információs hálózata lehetővé teszi az államok információcseréjét. Ezen a rendszeren keresztül Magyarország is értesítést kap, ha olyan fertőzöttet észlelnek, aki magyar állampolgárral került kapcsolatba, vagy Magyarországon tartózkodott. Ezután a magyar hatóságok is megteszik a szükséges intézkedéseket.
Az operatív törzs ügyeleti központjának vezetője a külföldi utazást tervezőknek azt ajánlja, kövessék, hogy egyes országokban milyenek a járványügyi adatok, milyen korlátozó intézkedések vannak érvényben. Ezzel együtt nem árt a fokozott óvatosság, a 1,5-2 méteres védőtávolság tartása és a maszk viselése.

Medvéket láttak a Normafánál, óvatosan kiránduljanak a környéken

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.07.10. 20:52
Képünk illusztráció
Fotó: Pitamitz Sergio / AFP/Hemis
A Tündérhegyi út mellett vették észre az anyamedvét és bocsát - már ha tényleg azok voltak.
Lakossági bejelentés érkezett a Pilisi Parkerdő Zrt-hez, hogy csütörtök este a Jánoshegyi és Tündérhegyi utak elágazásánál egy medvét és annak bocsát látták az erdőbe bemenni -írja a XII. kerület honlapja, a hegyvidék.hu.
Az önkormányzat arra kér mindenkit, hogy a Normafa Park Fenntartó és Üzemeltető Intézmény kezelésében lévő területen fokozott figyelemmel járjanak el, amíg a szakemberek ellenőrzik a bejelentés valóságtartalmát. A Pilisi Parkerdő és Normafa Park szakemberei szerint kevés az esély arra, hogy a bejelentő valóban medvéket látott, de mivel száz százalékig ez nem zárható ki, arra kérik a kirándulókat és a környéken lakókat, hogy ha medve jelenétére utaló jeleket látnak, jelentsék be a 06 20 499-1111 telefonszámon, vagy a bejelentes@normafapark.hu e-mail címen.