Már az indok is hamis volt: nem estek vissza az Index bevételei

Publikálás dátuma
2020.07.25. 06:00

Fotó: Bődey János / Index
Az indexesek és a portál kiadója között az elmúlt hónapban arról folyt a vita, hogy át kell-e alakítani a szerkesztőséget, szükség van-e megszorításokra. Éppen ezért benéztünk az Index kasszájába, hogy kiderítsük, van-e bármi alapja azoknak a követeléseknek, amelyeket a cégvezetés fogalmazott meg a stáb felé, s amelyek előbb Dull Szabolcs főszerkesztő menesztéséhez, végül a szerkesztőség felrobbanásához vezetek. Csütörtök este kiszivárgott Ziegler Gábor szerkesztőségnek írt levele, amiben szerepel egy figyelemreméltó mondat. Ő az az üzletember, aki a régóta Fidesz-környéki médiavállalatokat irányító Vaszily Miklós tulajdonostársa az IndaMedia Csoportban. Ez a cég kezeli az Index hirdetéseit, hozzá érkeznek be a reklámozók pénzei. Az IndaMedia vezérigazgatójaként Ziegler ismeri a legjobban a pénzügyeket, a szerkesztőségnek írt levelében pedig világossá tette: a reklámokat kezelő céghez tavasszal több bevétel folyt be, mint tavaly ilyenkor. Magyarán a piacvezető hírportál akkor is erősödött, amikor a Magyar Reklámszövetség éppen 75 milliárdos médiapiaci visszaesést prognosztizált. Ziegler az indexeseknek küldött levelében azt is állította, hogy addig nem volt baj, amíg a szerkesztőség júniusban át nem állította a függetlenség-baromtért a „veszélyben”-be mezőre. Szerinte ekkor estek vissza a bevételek, azaz a szerkesztőségre tolta a felelősséget, ahogy tette ezt a tömeges felmondások után pénteki nyilatkozataiban Bodolai László, a kiadóvállalat igazgatóságának elnöke is. Ám ezek a kijelentések sem stimmelnek. Egyrészt több reklámpiaci ügynökség vezetője is azt állította lapunknak, hogy az ügyfeleik nem mondtak le hirdetést az Index felületén emiatt, másrészt az indexesek épphogy akkor állították át a barométert, amikor gazdasági okokra hivatkozva az igazgatóság elkezdte erőltetni a "racionalizálást". Amit akkor kértek, amikor Zeigler szerint éppen szárnyalt a cég. A Vaszily márciusi érkezése után született tervek a szerkesztőség átszabására más szempontból is furcsák. A Media1 szaklap szerint az Index árbevétele évek óta csökken, de tavaly is nyereséges tudott maradni. Ez azt jelenti, hogy az Index az évek óta tartó kedvezőtlen piaci trendek ellenére állja a sarat. Ez pedig két dolognak köszönhető. Egyrészt annak a szervezeti kultúrának és szakmai tudásnak, ami miatt még mindig nagyon sokan kíváncsiak arra, „mit mond az Index”, azaz egyenesen odakattintanak. Mondhatni az indexesek legalább olyan jól tudják, mire kíváncsi több millió magyar olvasó, mint például a Facebook robotjai. Másrészt a „csomagban” adott tartalomnak, amit az Index és az aloldalak kínálnak: a portál képes kiszolgálni – az autós, a magazinos, a bulvár- és a sporttartalmak révén – a legkülönfélébb érdeklődésű olvasókat is. A hírportál ebben a formában pedig már csak azért is pótolhatatlan – hiába alapítana a stáb hirtelen egy új online lapot –, mert a tematikus aloldalak – a Totalcar, a Femina, a Dívány, a Napi.hu, a Port.hu – az IndaMedia tulajdonában vannak.

Negatív trendek

Bár a hirdetők megőrülnek az online-ért, tavaly 101 milliárd forintot költöttek itt, 16 százalékkal többet, mint 2018-ban, 2019-ben a globális platformok – elsősorban a két amerikai óriás, a Facebook és a Google – tovább növelték részesedésüket, már a 101 milliárd 57 százalékát seprik be. Ráadásul előretört egy olyan reklámozási technológia, amely további fejfájást okoz a hazai hírportálok vezetőinek. Ez az úgynevezett programmatic, amikor a hirdető nem reklámfelületet vásárol – például az Index címlapján foglal magának helyet –, hanem potenciális vásárlót. Leegyszerűsítve: ezek azok a robotok által működtetett reklámok, amelyek „kitanulva” vásárlási szokásainkat követnek minket. Ezekkel nemcsak az a baj, hogy a médiacégek vezetői képtelenek tervezni a bevételekkel – hiszen ki tudja, merre szörfözik éppen a felhasználó –, de egyre olcsóbbak, és lenyomják a piacon az árakat. Az IAB Hungary szakmai szervezet szerint 2019-ben ez a szegmens 16 százalékos előretörést ért el. Magyarán, akik segédkeztek a negatív piaci trendeknek még ellenállni képes portál szétrobbantásában, azok egyszerre dolgoztak a saját cégük és az országuk érdekei ellen. Hiszen az Index helyére majd a fenti multik nyomulnak be, amelyek nem fizetnek adót Magyarországon.

Dupla panziófejlesztési támogatás járt Simicska Lajosnak

Publikálás dátuma
2020.07.24. 21:25

Fotó: Népszava
A Fidesz egykori pénztárnoka végül ugyanannyit kapott, mint Szatmáry Kristóf jelenlegi kormánypárti parlamenti képviselő.
Két pályázata is nyert Simicska Lajosnak, így összesen 8 millió forintot kap a kormánytól a hárskúti panziója fejlesztésére – fedezte fel az mfor.hu. Ahogyan a portál nyomán korábban a Népszava is megírta, már nem lehet akkora harag Orbán Viktor kormányfő és Simicska Lajos között. Utóbbi cége ugyanis 5 millió forint vissza nem térítendő állami támogatást kapott egy hárskúti panzió fejlesztésére. A Miniszterelnöki Kabinetiroda felügyelete alá tartozó Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) által kiírt Kisfaludy-pályázat döntési listájából derült ki ugyanis, hogy a Fidesz egykori pénztárnoka családjának érdekeltségében maradt cége, a Hárskúti Mezőgazdasági Zrt. is nyertes lett.  Most az derült ki az MTÜ közzétett döntési listájából, hogy még nagyobb lehet az öröm a Simicska-családban, mert rögtön két pályázatát hirdették ki nyertesnek. Így összesen már 8 millió forint közpénz érkezik a cég számlájára. Az MTÜ a Kisfaludy-program keretében magán-, és egyéb szálláshelyek fejlesztésére  kiírt pályázatán több mint 13 ezer szálláshely kaphat augusztusban összesen mintegy 45 milliárd forintot a kormánytól. A Népszava is megírta, hogy  Szatmáry Kristóf fideszes országgyűlési képviselő badacsonyi panziója is 8 millió forintot kapott, pontosan ugyanannyit mint végül Simicska Lajosé.
Szerző

Indulhat a közbeszerzés a Lánchíd felújítására

Publikálás dátuma
2020.07.24. 20:27

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
A tender kizárólag a 6 milliárdos kormányzati hozzájárulás függvényében lehet eredményes.
Jóváhagyta pénteki ülésén a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) igazgatósága, hogy elindítható a Széchenyi lánchíd felújításának kivitelezési munkáira a feltételes közbeszerzési eljárás – írta honlapján olvasható közleményében a fővárosi társaság. Kiemelték: a következő évek legnagyobb fővárosi beruházása, a hídfelújítás – eredményes tender esetén 2021 tavaszán indulhat, és a dunai átkelő, Budapest világhírű szimbóluma 2023-ra születhet újjá. A rekonstrukciót – amely kizárólag a híd felújítását tartalmazza – a fővárosi önkormányzat saját forrásból, részben hitelből, illetve a magyar kormány tervezett 6 milliárd forintos hozzájárulásából finanszírozza. Ugyanakkor a BKK közölte:
„mivel a kormányzati hozzájárulásról a támogatási szerződés még nem köttetett meg, annak időpontja ismeretlen, a BKK technikailag csak feltételes közbeszerzési eljárást írhat ki”.

Hozzáfűzték, a tender akkor lehet csak eredményes, ha a felújításhoz szükséges teljes fedezet rendelkezésre áll. Az igazgatóság döntése alapján a feltételes, tárgyalásos közbeszerzési eljárás kiírása a napokban megjelenik. A tervezett ütemezés szerint – eredményes eljárás esetén – a BKK a nyertes vállalkozóval 2021. február végén köthet szerződést. Mint arról a Népszava beszámolt, múlt pénteken, július 17-én Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes, Szőke Gábor, a híd karbantartásával megbízott Budapest Közút Zrt. vezérigazgatója és Fendrik László, a BKK megbízott vezérigazgatója bejelentette: legkorábban jövő márciusban indulhat a Lánchíd felújítása. A rekonstrukció várhatóan 30 hónapig tart, amelyből 18 hónapra teljesen lezárják az átkelőt. A híd remények szerint 2023-ra újulhat meg, de a politikai huzavona hónapok óta dúl a kormány és az ellenzéki vezetésű főváros között. A BKK a kiírás műszaki tartalmát is ismertette. Eszerint a Lánchíd-felújítás kivitelezőjének feladata lesz:
  • újjáépíteni az átkelő közúti pályáját és gyalogos járdáit, javítani az acélszerkezeteit és azok korrózióvédelmét, restaurálni és felújítani a gyalogos korlátokat,
  • a budai és a pesti oldalon is szakszerűen restaurálni a kőoroszlánokat, visszaépíteni a hiányzó műemléki elemeket,
  • a híd új LED-technológiás, változtatható színképű közvilágításának kialakítása,
  • a biztonságos közlekedés érdekében gyalogátkelőhely létesítése a pesti hídfő északi és déli járdájára között,
  • kiszélesíteni a hídfőkben lévő gyalogos aluljárókat, átépíeni a lépcsőket, rendezni, roncs- és lőszermentesíteni a hídkörnyéki Duna-medret, korszerűsíteni a hajózási jelzéseket.
– A Lánchíd a felújítás megkezdéséig is biztonságos marad, amelyről a napi rendszerességű ellenőrzéssel a Budapest Közút munkatársai gondoskodnak – nyugtatott meg végül minden arra közlekedőt a BKK.
Szerző