Előfizetés

A barátok fesztiválja a Kaposfest

Varga Péter
Publikálás dátuma
2020.08.04. 10:00

Fotó: Mohai Balázs / Kaposfeszt
Az elmúlt időszakban a szervezőknek többszörösen újra kellett gondolniuk a 2020-as Kaposfestet. Az esemény egyik művészeti igazgatója Várdai István, vele beszélgettünk arról, mi maradt, mi változott.
Ismét támad a vírus, a legújabb intézkedés szerint továbbra is csak 500 fő ülhet egy hangversenyen, de ez azt jelenti, a komolyzenei fesztiválokat meg tudják tartani a szervezők. „Ha azonban augusztus közepéig romlik a helyzet, és még kevesebben lehetnek jelen egy koncerten, akkor eljátszunk mindent kétszer akár” - mondta lapunknak Várdai István, aki Baráti Kristóffal együtt az augusztus 16-tól 19-éig megrendezendő Kaposfest művészeti vezetője. Az ültetéssel és a maszkviseléssel kapcsolatban is vannak opciók, a biztonságot elsődleges szempontnak tartják, nincsenek például szünetek a hangversenyeken és a beltéri koncerteken arra kérik a közönséget, hogy viseljenek maszkot. A fesztivál fő helyszínei közé tartozik a Csiky Gergely Színház és a Szivárvány Kultúrpalota, ezek több száz néző fölötti befogadóképességűek, de lehet úgy ültetni a közönséget, hogy a szükséges távolság meglegyen. A Kaposfest Túra című programjukat is - aminek a lényege az, hogy egy műsort kétszer egymás után játszanak el két különböző helyszínen - azért találták ki, hogy az egy helyen lévők számát csökkenthessék. Két helyen párhuzamosan zajlik az este hatkor kezdődő koncertprogram egy-egy része, amelynek végeztével a közönség helyet cserél, és átsétál a másikra. Például 18-án a Református templomban a Camerata Pelsonore Kamarazenekar Dvořak E-dúr szerenádja lesz hallható, miközben a Kultúrpalotában Baráth Emőke énekel Fauré dalokat. - A programok három napig tartanak, de van egy bevezető nap, amelyen előadások lesznek Pre-Fesztivál Workshop néven az Együd Árpád Kulturális Központban. Sok műsor a megszokott rendtől eltérően fog megvalósulni, ez azonban épp a szokatlansága miatt lehet külön érdekes. A résztvevők, előadók kiválasztásánál figyeltünk arra, hogy esetleges határlezárások esetén is el tudjanak jönni, tehát a művészek java részt magyarok. Három zenekar is közreműködik, a Liszt Ferenc Kamarazenekar, a Camerata Pelsonore Kamarazenekar és a Budapest Jazz Orchestra. Volt korábban is, hogy a Kaposfesten más műfajok is megjelentek, a Budapest Jazz Orchestrával nekem személy szerint szép és jó kapcsolatom alakult ki, kreatívak, akikkel jó zenélni, velük adom elő Gulda Csellóversenyét, és ők adják Sárközi Lajos zenekarával a filmzenés estet, valamint a hagyományos zárókoncerten is játszanak - ismerteti Várdai István. - A fesztiválon a főszereplő a hegedű, a cselló és az ének: jön Miklósa Erika és Baráth Emőke is. Továbbra is hangsúlyos a kamarazene, elhangzik Beethoven egyik triója, az első jelentős mű, amit írt - és jó tudni, a kamarazenei hangversenyek is duplikálódnak -, de a népzene, a világzene és a dzsessz irányába is nyitunk. A nyitókoncert egy gálaest, amelynek világhírű szólistái lesznek, külön öröm, hogy ezen fellépnek elődeink, a fesztivál alapítói, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin is. Lesznek azért külföldi zenészpartnereink is: Kirill Troussov szentpétervári születésű német hegedűs visszatérő vendég; a francia Marc Bouchkov szintén hegedűs, feltörekvő sztár, második lett a Csajkovszkij versenyen, Baráti Kristóf is nagyon jó véleménnyel van róla, én már korábban játszottam is vele. Mellettük még Julien Quentin zongoristát várjuk” - vázolta fel az eseményeket Várdai István. Azt mondhatni, különlegesség, hogy Beethoven Eroica szimfóniája kis létszámú zenekarral hangzik el, a Liszt Ferenc Kamarazenekart maga Várdai István vezényli, aki év eleje óta a zenekar művészeti vezetője. Megjegyzi, hogy a jubiláló zeneszerző szimfóniáihoz is a kamarazenei megközelítést tartja megfelelőnek, minden a kamarazenélésből indul ki, a kor és Beethoven zenei nyelvét kevesebb emberrel könnyebben lehet elsajátítani, bemutatni. A rendezvénynek az adja a sármját, hogy teljesen „belakja” rendelkezésére bocsájtott városi teret, és három napon át a közönség és az előadók együtt vannak. Jószerivel ismer mindenki mindenkit, barátok közt marad a fesztivál, az a jó ebben a három napban, hogy sok program lesz, mégis mindenre alaposan fel lehet készülni. Infó: kaposfest.com

Mégis elmarad idén az Apostol arénakoncertje

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.08.04. 08:11

Fotó: Broadway Jegyiroda / Facebook
A zenekar két tagja videóüzenetben jelentette be: arról, hogy az eseményt eltolják, „hosszú huzavona után, keserves kínok között” született meg a döntés.
Nem tartják meg idén az Apostol fennállásának 50. évét ünneplő koncertet a Budapest Arénában. A zenekar két tagja videóüzenetben jelentette be: arról, hogy a koncertet eltolják, „hosszú huzavona után, keserves kínok között” született meg a döntés. Az új időpont 2021. március 7-e – vette észre a hvg.hu. A Broadway Jegyiroda azt írta a videóhoz, hogy mind a zenekar, mind ők a közönség érdekeit, és legfőképp mindenki egészségét tartják szem előtt. „Az a célunk, hogy minden jegyvásárló részt tudjon venni a koncerten, és mindenkinek ugyanazt a felhőtlen szórakozást, hangulatot, koncertélményt tudjuk biztosítani. Ezért közösen úgy döntöttünk – bár a jelenlegi hatályos jogszabály nem tiltja, hogy az eseményt megtartsuk az eredeti dátumon –, hogy a koncertet egy olyan új, későbbi időpontban tartjuk meg, amikor azt már biztonságosan, zökkenőmentesen tudjuk lebonyolítani. Így később ugyan, de együtt, közösen, méltón ünnepelhetjük meg az Apostol zenekar öt évtizedes fennállását.” Jelezték, hogy a már megváltott belépőjegyek az új időpontra érvényesek.   
A koncert eredeti, májusi időpontját a koronavírus-járvány miatt kellett módosítani, a szervezők először augusztus 28-ra tolták az eseményt, sokak megrökönyödésére, hiszen a kormány továbbra sem engedélyez olyan zenés-táncos rendezvényeket, amelyeken 500 főnél többen vennének részt. A rendező Broadway Jegyiroda azonban arra hivatkozott, hogy a koncert létszámkorlátozás nélkül megtartható, mivel ültetett nézőtérrel rendelkezik, az ilyenekre pedig nem vonatkozik a kormányzati tiltás. A zenekar frontembere, Meződi József az ATV megkeresésére akkor azt mondta: „van egy szerződésünk a Broadway Irodával, és ha ők úgy döntenek, hogy megtartják, akkor mi nem mondhatjuk azt, hogy nem lépünk fel: ha lemondanánk, az nagyon sok pénzbe kerülne nekünk, ez egy ilyen róka fogta csuka helyzet, és nehéz kimászni belőle."​

Mundruczó Kornél: Ez volt az első filmtervem, amivel kirúgtak

Csákvári Géza
Publikálás dátuma
2020.08.04. 07:40

Fotó: Pavel Bogolepov / Népszava
Itthon nem készíthette el Mundruczó Kornél új alkotását, amely angol nyelvű filmként versenyez a 77. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon.
A Fehér isten nemzetközi fesztiválsikerei és amerikai moziforgalmazása után magától értetődő lett volna, ha angol nyelvű filmet készít. Valóban a Fehér isten hozta meg az áttörést, igaz, már a Delta után is voltak megkeresések. A piac cinikus és effektív egyszerre: ha elérsz bizonyos sikert, akkor megkeresnek ügynökségek, hogy megpróbáljanak téged eladni, hogy azzal ők is keressenek rajtad. A Fehér isten után mondtam igent, mert akkor kiemelkedő eufóriát éreztem a film körül. Nagyon sokáig úgy nézett ki, hogy a Deeper című produkció lesz az első angol nyelvű filmje Bradley Cooperrel a főszerepben. Ám a sztár végül kiszállt, hogy megrendezze a Csillag születik-et Lady Gagával. Ez összetett dolog. A Deepert elkaszálta a metoo, kiderült, hogy a forgatókönyvírónak voltak zaklatási esetei, ami miatt a sztároknak vállalhatatlan lett ez a produkció. Annyira féltették a renoméjukat, hogy nem ment tovább a film. De természetesen azért is szállt ki Bradley, hogy levezényelhesse a Csillag születik pótforgatását. Nagyon sok időt vesztettem, de beleláttam Hollywood sötétebb bugyraiba, ami számomra végül egy összeomlott filmet jelentett. A Deeperből Bradley Cooper hat héttel a budapesti forgatási munkálatok indulása előtt szállt ki, nekem csaknem két év munkám feküdt benne. Ez a helyzet juttatott el a Pieces of a Womanhez, illetve annak belátásához, hogy nekem mire van szükségem. Kellett ehhez a Deeper összeomlása, melyet ma már nem feltétlenül negatív esetként könyvelek el, elvégre Hollywoodban ez egy átlagos történet. Mármint, hogy egy sztár bármikor kiszállhat? A hollywoodi sztárok azt tesznek, amit csak akarnak. Egy A-kategóriás sztár akkora érték, amit mi el sem tudunk képzelni. Az MGM stúdió, amely a Deepert finanszírozta, öt-hatmillió dollárt veszített. Komoly jogosítványok vannak mind a sztároknál mind az ügynökeiknél. Nem szabad velük ujjat húzni, ezen pedig meglepődni sem érdemes. Pláne nem egy rendezőnek, aki a hollywoodi stúdiórendszerben nagyon pici szereplő. Amit én levontam konzekvenciaként: olyan projektben szeretnék dolgozni, amit én (vagy legalább én is) kontrollálok. Illetve megszabadult attól a klisétől, hogy sikeres európai rendezőként egy hollywoodi zsánerfilmmel folytassa a pályafutását, ami többnyire nem szokott jól elsülni. Sőt. Azért a Deeper is egy elég őrült forgatókönyv volt..., egyszóval, ez a kockázat talán nem állt fenn. Nagyon tucat műfaji filmet talán nem is tudnék készíteni. A Deeperben az volt az izgalmas, hogy kétszer két négyzetméteren játszódott volna, két kis ablakkal a háttérben. Az elképesztően szűk teret kihívásnak éltem meg, nem pedig önmagam elárulásának. De a kérdéshez visszatérve: természetesen rengeteg rendezőgyilkos tucat-zsáner forgatókönyv fordult meg nálam. Már a szkript szintjén meg lehet ítélni, hogy mi a maximum, amit ki lehet valamiből hozni, és ha ez el sem éri az ingerküszöbödet, érdemes visszautasítani az ajánlatot. Az elmúlt két évben nagyságrendileg kétszáz nemet és két igent mondtam. És közben beláttam, hogy ugyanazzal az ethosszal kell dolgoznom külföldi piacon, mint amivel itthon huszonöt éve teszem. Ez nagyon keveseknek adatik meg. Így igaz. A kinti finanszírozás sokkal nehezebb, mint hazai környezetben, egészen addig, míg egy produkció zöld jelzést nem kap, mert utána akár másnap forgathatsz. Ha Európában pályázok, valójában teljesen mindegy, kik játszanak majd a filmben. A témaválasztás vagy a forgatókönyv számít. Ha jól pályázol, másfél év múlva optimális esetben forgatni is tudsz. De a forgatás is nagyban különbözik. A Pieces of a Woman előkészítése például öt hétig tartott, itthon ez tíz-tizenkét hét lett volna. A tervezett harmincegy nap helyett huszonkilenc nap alatt forgattuk le, azt lehet mondani, hogy nagyon gyors tempóban dolgoztunk. Bárhonnan is nézzük, Amerikában a színész számít a legtöbbet. A Pieces of a Woman castingja megbízható és szexi, amely a főszereplő Vanessa Kirby köré épül. Ő olyan szenvedélyesen szerette a forgatókönyvet, hogy ideutazott Budapestre és személyesen közölte, hogy ő akarja eljátszani a főszerepet. Shia LaBeouf remek színész, ám az a hír járja róla, hogy kicsit őrült. Vagyok annyira szerencsés, hogy a Fehér isten miatt ő akart velem dolgozni. Hálás vagyok neki, hogy jött a filmbe, ráadásul nem is a közvetlen főszerepre. Tényleg nem könnyű vele dolgozni, mert klasszikus method actor (módszer szerinti színjátszó – a szerk.). Sokszor nem tudod, hogy épp karakterben, vagy esetleg saját őrült pillanatában van-e, ahogyan azt sem, miképpen reagál majd, ha hozzá szólsz. Mindazonáltal a végeredmény nagyon meggyőző. Shia borzalmasan erős színész, nincs egy hiteltelen pillanata. Ezzel a szereppel talán ő is jól jár, mivel talán artikuláltabb, vizuálisan magasabb szintű produkciót hoztunk létre, mint amilyenekben korábban szerepelt. Érthetőbben: úgy vélem, hogy legalább olyan jó a teljes film, mint az ő alakítása. Az Oscar-díjas Ellen Burstyn is remek választásnak tűnik. Wéber Kata érdeme, aki rajong az Alice már nem lakik ott című filmjéért és eszébe jutott. Nekem nagyon természetes folyamat volt a vele való munka, csodálatos színésznő. Még a régi iskola, fontos számára a rendező. Nagyon szeretek idős emberekkel lenni és dolgozni. A Monori Lili és a Bíró Yvette nekem két hasonlóan anyanyelvi találkozás volt, mint most Ellen Burstyn. A Pieces of a Woman eredetileg magyar filmterv volt? Ezt így nem mondanám. A Deeper után Kata elkezdett egy jegyzetfüzetbe töredékeket írni, egy lány és az anyja beszélgetéseit, az ő személyes történetét. Annyira szép és elképesztően érzékeny dialógusok voltak, hogy biztos voltam benne, ez lesz a következő filmem. Beadtam a Filmalaphoz, és ez volt az első filmtervem, amivel kirúgtak. Ezután lett ebből a TR Warszawa színházban egy lengyel színdarab, amely az évad előadása és drámája lett, Kata is számos írói elismerést kapott érte. A Deeper egyik producere, Kevin Turret anyagot keresett, így elküldtük neki a színdarab angol szövegét. Tetszett neki, és innentől kezdve felgyorsult minden. A neve mellett most már szinte csak külföldi jövőbeli projekteket látok. Ez tudatos? Mit mondjak. A Pieces of a Womant szerettem volna itthon elkészíteni. Visszautasítottak. Nagyon új élmény volt, hogy valamit nem csinálhatok meg, soha nem éreztem korábban ezt a nyomást. Én akkor is biztos voltam, hogy ez egy rossz döntés eredménye, mert éreztem, hogy egy erős anyagról van szó. Az, hogy végül egy amerikai filmként futja ki magát, abban benne van az elutasítás és a Deeper összeomlása egyaránt. Nagyon sok szenvedély és hit kell, hogy egy alkotó kitartson egy agyag mellett. De semmilyen tüske nincs bennem. Nagyon szeretnék a jövőben is magyar filmet készíteni, még akkor is, ha néha zavarba jövök azzal kapcsolatosan, hogy mivel is érdemes vagy kell pályázni. Egy rendezőnek okosnak kell lennie, mert az elutasítások egy idő után minimalizálnak. Amikor Alberto Barbera művészeti igazgató bejelentette a velencei versenyprogramot, annyit árult el a Pieces of a Womanról, hogy inkább nem mond róla semmit, nehogy lelője a filmet. Van benne egy hitchcocki fordulat? Inkább úgy fogalmaznék, hogy a film cselekményében annyira apró, hogy ha elárulom, miről szól, akkor már másképp izgulsz rajta, mint ahogy érdemes lenne. Nagyon jó volt arra a szintre visszamenni, amikor azzal kísérletezel, hogy egy színész mit tud kezdeni egy szereppel. A magyar filmtörténetben is kevés ilyen van: mint például a Makk Károly rendezte Szerelem. Kevés színésszel, mély érzelmekkel teli történet, ami szerencsés esetben nagyon nagyra nyílhat. Eddig mindig Cannes-ban szerepelt. Ha nincs a COVID-19 járvány, akkor oda nevezi Velence helyett? Ez azért is nehéz kérdés, mert ez a film február elején még forgott, de Montreálból már maszkban jöttünk haza. Májusig nagyon nehéz lett volna elkészülni, aztán el is maradt a fesztivál, a producerek számára a kínált Cannes 2020 label pedig nem volt elég hízelgő. Így Velencében leszünk, nekem ez tényleg teljesen új élmény lesz. A versenyprogram elég erős, nagy rendezőkkel teli a mezőny. Bátor és minőségi válogatás, ami nagyon régen volt Velencében, mivel az utóbbi években az amerikai filmek uralták a fesztivált és ezzel a hely talán a gyökereit is elvesztette egy kissé. A koronavírus azonban jelentős pozícióba helyezte Velencét. Egyrészt nagyon sok fesztivál elmaradt, vagy online tartják meg őket, ami köztudottan a film halála. Velence tehát most nagy merítésből válogathatott, a szelekció alapján ezt bátran meg is tették. Mikor tudta meg, hogy bekerült? Mi nagyon későn neveztünk, amikor már ismert volt, hogy a program nagy része kész, és csak négy üres hely volt. Aztán egy héttel ezelőtt telefonáltak, hogy a producereknek huszonnégy órájuk van arra, hogy döntsenek. Remélem jól döntöttek, mert senki sem tudja mi lesz a Sundance-szel és a többi jövőbeli fesztivállal.

Névjegy

Mundruczó Kornél (Gödöllő, 1975. április 3. –) Balázs Béla-díjas magyar film- és színházi rendező. 2014-ben a Fehér isten című filmje – amely az addigi hat nagyjátékfilmje közül a negyedik, amelyik meghívást nyert a rangos eseményre és az Eurimages, az Európa Tanács filmalapja, illetve a Magyar Nemzeti Filmalap támogatásával készült – nyerte el a 67. cannes-i filmfesztivál Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) fődíját. Hét nagyjátékfilmjéből öt szerepelt Cannesban.