mentés;koronavírus;

- Vírusbiztos utaskabin a covidos betegeknek

Túl van az első két koronavírusos páciense speciális nyaralási mentésén a TrustAir. Magyarországon és Kelet-Európában ez a hazai cég az egyetlen, amely a fertőzötteket egy inkubátorhoz hasonló fedélzeti izolációs kamrában szállítja.

– A koronavírusos vagy egyéb fertőzéssel küszködő beteg repülőgépes szállításának a megszervezése bonyolultabb és hosszadalmasabb, mint egy normál sérülté – mondta Túri Péter, a TrustAir ügyvezető-tulajdonosa. A betegátvételtől az átadásig végig garantálni kell, hogy a vírus nem jut át egy másik emberre, vagy egy olyan eszközre, amely révén mások is megfertőződhetnek. A célra néhány hete a TrustAir is vásárolt két inkubátorhoz hasonlatos kapszulát. Az ebben az izolációs kamrában szállított betegtől garantáltan nem kaphatja el senki a vírust, a személyzet pedig védőruha nélkül is biztonságban van.

A fertőző betegek légiszállítása azért különösen nehéz, mert nem lehet az utasteret és a pilótafülkét rendesen elkülöníteni, a pilóták a saját felszerelésük miatt nem tudnak védőruhába bújni. Erre találták ki – eredetileg a norvégok, még a 2014-es Ebola- járvány idején – az úgynevezett EpiShuttle-t, a beteget izoláló kapszulát. Légmentesen zár és gázzal fertőtleníthető.

Olyan, mint az újszülöttek inkubátora, ipari szűrőkön keresztül egy ventilátor biztosítja a beteg számára a levegőt. Kabinjában negatív nyomás uralkodik, tehát abból kórokozó nem kerülhet ki az utastérbe. A kapszulán vannak olyan bemeneti nyílások, amelyeken át beavatkozások végezhetők, bejuttathatók a beteg megfigyeléséhez szükség gépek kábelei, infúziós szerelékei. Vagy például a kísérő orvos, ápoló megigazíthatja az oxigén-maszkot, ezen keresztül lélegeztetni is tudják a pácienst.

A szállítások iránt napról napra nő az érdeklődés, az emberek pontosan tudják: ha külföldön betegszenek meg, és tüneteik is vannak, gyorsan kerülhetnek olyan állapotba, hogy intenzív ellátásra lehet szükségük. Ám ha idáig eljutnak, nem biztos, hogy szállíthatók, ezért aki szembesül azzal, hogy beteg, az azonnal haza akar jönni. Egy ilyen páciens számára lehet megoldás a légi betegszállítás. Ám minden ilyen esetben csak a fertőzöttet viszi mentőrepülőgép, az őt kísérő családtagnak más megoldást kell találnia a hazajutásra.

Túri Péter szerint nem mindegy, hogy valakire naponta milliós összegeket fizet a biztosító a külföldi kórházban való intenzív ápolásáért, vagy pár napnyi árért megrendeli tőlük a hazaszállítást.

Lapunk kérdésére, miszerint hoznak-e haza közpénzen, és ha igen, milyen eszközzel, milyen feltételek teljesülése mellett koronavírus-fertőzöttet, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő azt válaszolta: még nem érkezett hozzájuk ilyen megkeresés. Hivatalukhoz általában súlyos, halmozott sérülést szenvedett vagy stroke/infarktusos, további magyarországi kórházi kezelésre szoruló betegek hazaszállítási kérelmei kerülnek – függetlenül a koronavírus-járványtól. Közöttük eddig egyik beteg sem volt COVID-19 pozitív, vagy fertőzésgyanús eset. A hazaszállításnak vannak feltételei, például hogy a páciensnek rendezett jogviszonnyal kell rendelkeznie, kórházból kórházba kell érkeznie, az állami biztosító pedig kizárólag az Európai Gazdasági Térség (EGT) területéről finanszírozza a szállítást. Megjegyezték: a külföldi utazás esetén mindenkinek érdemes tájékozódnia az érintett ország aktuális járványügyi besorolásról, továbbá az utasbiztosítás lehetőségeiről.

Idén hatvanhatan végeztek, most augusztusig ennél is kevesebben jelentkeztek a közpénzzel kitömött debreceni magániskolába. A tandíj magas, az ösztöndíjprogram szűkmarkú.