mélygarázs;Városliget;Liget Projekt;

A mélygarázs fogságában

A Fővárosi Törvényszék megsemmisítette a városligeti Dózsa mélygarázs építési engedélyét.Történelmi jelentőségű döntés született, a közmédiában mégsem jutott hely neki. A NER történetében először született olyan bírósági döntés, amely visszavonta egy kiemelt beruházás építési engedélyét! A mintegy tízezer jól értesült körében nagy volt az öröm. Lemaradt róla 2 millió fővárosi lakó, és az egész ország, melynek állítólag Budapest a fővárosa.

Nézzük meg közelebbről, mi a törvényszék indoklása: „…az ügyfelek alapvető ügyféli jogának korlátozása súlyos, az ügy érdemére kiható eljárási jogsértés”. Ez elsősorban arra vonatkozik, hogy a civil szervezetek ügyvédjét nem értesítették az eljárásról, őt minden módon akadályozták abban, hogy a terveket megismerhesse, azokról másolatot készítve, az ismert tényekre alapozva képviselhesse az ügyfelek, az érintett lakosság érdekeit. Ilyen módon a Dózsa György úti mélygarázs építése úgy kezdődött és folyik máig, hogy a terveket a lakosság, a civil és a szakmai szervezetek nem látták, nem véleményezték.

Márpedig a Dózsa György úti és az Ajtósi Dürer sori házak elég régiek, eléggé mocsárba épültek ahhoz, hogy a lakóknak legyen véleményük arról, ha a szomszédba épül egy 263 méter hosszú, 34 méter széles, 15 méter mély beton építmény a talajba süllyesztve. A munkaterület természetesen ennél sokkal nagyobb: 21 méter mélyre nyomják a talajba a cölöpöket, a gödröt a bedőlés ellen 2-4 méterenként lőttbeton rézsű támasztékok védik. Erről az építkezésről nem akarták, hogy az ügyvédünk információhoz jusson, mondván, hogy ott eddig is beton volt, ezután is az lesz.

De más súlyos gondok is vannak a mélygarázs körül. Például a Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 2019-ben aggályosnak találta, hogy nincs egyértelmű hidrogeológiai szakvélemény, amelyből kiderülhetne: milyen hatással lesz a talajvíz mozgására ez a hatalmas épület. Ezért új engedélyezési eljárás lefolytatására kötelezte az építtetőt, mindhiába. Pedig egyértelmű, hogy független hidrogeológiai szakvélemény nélkül az ingatlanfejlesztő maga sem tudja, mire számíthat. Szivattyúzhatja a vizet a teljes építkezés, a teljes fennállás alatt? Mennyibe kerül mindez, és ki fogja fizetni? Mi történik szélsőségesen nagy esőzések, havazások alkalmával? Milyen hatással lesz az elterelt talajvíz a Városliget idős fáira?

A környék házaiban lakók jogos kérdése: az eddig csak nedves pincéket elönti a víz? Vagy kiszárad alattuk az eddig nedves talaj, és attól repednek meg a falak? Az előzetes vizsgálatokra azért van szükség, hogy a bajt megelőzzük. Utólag a veszteség csak sokkal drágábban mérsékelhető, vagy egyenesen jóvátehetetlen. Mint jelen esetben.

A másik húsbavágó kérdés a parkoló ügye. Az egykori Felvonulási téren sok éve autók százai álltak, kielégítve a környék lakosságának, dolgozóinak parkolási igényét. Az ingatlanfejlesztő nem számolta meg a férőhelyeket, csak „megbecsülte”, hogy a Felvonulási téren 800, a teljes Városligetben kb. 1500. autó parkolt naponta. A körülbelül azonban nem adat! Így nem tudjuk, hogy vajon csökken vagy nő a parkolóhelyek száma. A 800 férőhelyes mélygarázsra a környék lakosságán és dolgozóin kívül áhítozik még a majdani Néprajzi Múzeum, a Magyar Zene Háza, a Műjégpálya, a Vajdahunyad vára, valamint a Millennium Háza minden dolgozója és látogatója, az érkező parklátogatók és a sportolók. Parkolási és közlekedési káosz várható a környéken. A lakosság ráadásul kedvezményesen parkolhatott a Felvonulási téren.

A helyzetet jól illusztrálja két szám: a Néprajzi Múzeumhoz kötelező lenne 317 parkolót építeni, ahelyett 29 épül. Plusz az ingatlanfejlesztő is „igényt tart” saját parkolóhelyekre, bár ezek száma sem ismert. (De olyan törvényről sem tudunk, hogy ha egy befektető felépít egy lakóparkot, azzal neki automatikusan számolatlanul járnának a parkolóhelyek.) Vajon csak a saját dolgozóiknak lesz elkülönített parkolójuk, vagy a VIP látogatóknak is? Ezt sem kell tudnunk? Pedig mi, a környéken élők fogunk órákig bolyongani autóval, ha munka után haza szeretnénk jönni. Mi fogjuk nézni a füvön parkoló autókat, a mi házaink előtt állnak fel a járdára. Súlyosan megsértették alapvető emberi jogainkat, felülírták őket mások gazdasági érdekei és nagyravágyó tervei.

És a folytatás? Mekkora zajjal, rezgéssel és levegő szennyezéssel fog járni a mélygarázs és a Néprajzi Múzeum klímája, szellőző kürtője? Hol fognak állni a turista tömegeket szállító autóbuszok? Milyen lesz sétálni a mélygarázs szellőző kürtői mellett? Milyen lesz, amikor az Ajtósi Dürer sorra ráterelik a Kós Károly sétány forgalmát? Tényleg innen gyalogol majd az úri nép a Millennium Házáig? Vagy a vörös szőnyegig viteti magát a limuzinnal, ahogy eddig?

Ha az információról lemondunk, lemondtunk a döntésről. Lemondtunk a beleszólás jogáról, lemondtunk saját jogos érdekeinkről. Tisztelet a Fővárosi Törvényszéknek, hogy kimondta: megállj! Tisztelet a Közigazgatási Bíróság tisztességes eljárásáért. Tisztelet a lakosságot és a Városligetet védő ügyvédnek. Most már tudjuk, hogy ez így nincs jól, de tehetünk ellene. Együtt.

A szerző Podmaniczky-díjas városvédő