Előfizetés

Férfiak árnyékkal – Sokan tiltakoznak Plácido Domingo hétvégi fellépései ellen

Tölgyesi Gábor
Publikálás dátuma
2020.08.26. 10:20
Plácido Domingo egy évvel ezelőtt Szegeden lépett fel
Fotó: Kisbenedek Attila / AFP
Plácido Domingo pénteken és szombaton a Veronai Arénában koncertezik. A zaklatással vádolt operaénekes fellépése ellen olasz nőjogi egyesület tiltakozik.
Sokan aláírták az olasz Non una di meno (Egy sem kevesebb) nőjogi egyesület nyílt levelét, amelyben a Veronai Aréna igazgatójánál, Cecilia Gasdiánál tiltakoztak amiatt, hogy az osztrák karmester, Gustav Kuhn és a spanyol operacsillag, Plácido Domingo néhány nap múlva két koncertet is adhat az arénában. Mindkettejüket szexuális zaklatással, hatalmi visszaéléssel vádolták meg korábban. Gustav Kuhn 2018 őszén mondott le a tiroli Erl fesztivál vezetéséről, mindvégig tagadta az ellene felhozott vádakat, a vizsgálat lezárult ellene. Domingo ellen mintegy fél évig folytatott vizsgálatot a Los Angeles-i Operaház, végül hitelesnek találta annak a tíz művésznek a panaszát, akik állították: Domingo több évtizeden keresztül zaklatta őket. A spanyol operaénekes múlt év októberében távozott a Los Angeles-i Operaház éléről, februárban pedig közleményt adott ki: „Az elmúlt hosszú hónapok alatt töprengtem a vádakon, melyeket több kolléganőm felhozott ellenem. Tiszteletben tartom, hogy ezek a nők végül elég biztonságban érezték magukat ahhoz, hogy megszólaljanak. Szeretném, ha tudnák, valóban sajnálom, hogy fájdalmat okoztam, és teljes felelősséget vállalok cselekedeteimért.” Domingo azóta az amerikai és a spanyol operaszínpadokon nem léphet fel, utóbb pedig úgy nyilatkozott: a bocsánatkérését félreértelmezték. Domingo múlt hét végén a Nápoly melletti Casertában tért vissza a színpadra a Simon Boccanegra címszerepében. Az El Mundo spanyol lapnak ennek apropóján már azt állította: ő soha senkit nem zaklatott. Elmondása szerint márciusban – mikor koronavírus-fertőzéssel ápolták a kórházban – határozta el, hogy küzdeni fog a neve tisztázásáért. A Veronai Opera igazgatója, Cecilia Gasdia az APA osztrák hírügynökség beszámolója szerint Domingo védelmére kelt: „Negyven éve ismerem Domingót, és gyakran együtt énekeltem vele szopránként. Vele szemben nincs büntetőeljárás, nem ítélték el. Nagyon sajnálom, hogy ezek a vádak érték. Nem értem, miért ne léphetne fel Veronában” – mondta. Domingo szeptemberben a Bécsi Állami Operaházban lép fel, a Magyar Állami Operaház zenekarával pedig közös lemezt rögzítenek. 

Vizsgálat a karantén idején

A Magyar Narancs először augusztus elején írt arról, hogy a Magyar Állami Operaház egy vezető beosztású férfi tagjáról két női énekkari tag azt állította, emberi és női méltóságukban megalázó szexuális ajánlatokat tett számukra, a női kar tagjait pedig obszcén módon sértő mondattal instruálta egy próbán. A március eleji szakszervezeti bejelentés nyomán az Opera belső vizsgálatot folytatott le. Egyes kijelentésekről kiderült, hogy azok idézetként hangzottak el a zaklatással megvádolt művész szájából. A szakszervezeti vezetők nem fedték fel az esetleges sértettek személyazonosságát, akik nem jelentkeztek, így az Opera a vizsgálatot április végén lezárta. Az intézmény menedzsmentje szerint az érdekvédők az ügy nyilvánosságra hozásával akarnak nyomást gyakorolni az Operára a közalkalmazotti státusszal kapcsolatos jogviszonyváltás miatt, a szakszervezet visszautasította a feltételezett összefüggést. A hetilap szerint az Opera azt kérte a megvádolt művésztől: az intézményben eltöltött évtizedek, a közvetlen viszony dacára kommunikáljon távolságtartóbban, körültekintőbben. Utóbb a Magyar Narancs úgy értesült: a két énekkari tag átesett pszichológiai vizsgálaton, a szakember rendőrségi feljelentést javasolt a hitelesnek értékelt visszaemlékezéseik kapcsán. A cikk arra nem tért ki, hogy megtették-e a feljelentést.

„A csendes kimúlás mellett döntöttünk”

Cs. E.
Publikálás dátuma
2020.08.26. 09:00

Az elmúlt években 1,5 millió forintot nyert az EX Symposion irodalmi és művészeti folyóirat a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) Szépirodalmi Kollégiumának pályázatán, az idén azonban megvonták tőlük a támogatást, hasonlóan az Apokrif és az Új Forrás folyóiratokhoz, amelyek helyzetéről nemrég lapunk is beszámolt.
Az 1992-ben alapított EX Symposion Alapítvány és az azonos nevű periodika esetében a képet tovább árnyalja, hogy Veszprém városától sem kapták meg a 2017 óta meglévő 2 millió forintos költségvetési támogatást, mint azt lapunknak Bozsik Péter főszerkesztő elmondta. Erről egy április végi levélből értesültek, amelyből kiderült, az önkormányzat a járványhelyzet miatt újraírta a költségvetést, és az alapítvány türelmét kérik, azóta nem érkezett újabb tájékoztatás. A szerkesztőség már korábban felszámolta magát, ám az önkormányzati támogatással úgy tűnt, van még bennük energia, hogy fontos témákkal foglalkozzanak, például, hogy tematikusan végig kövessék az első világháború éveit, számolt be róla a főszerkesztő. Elmondta, már készenlétben van a Trianon centenáriumához kötődő szám is, s egy lehetőségben bíznak: a Cholnoky Jenő pályázatra beadott jelentkezésüket még nem bírálták el, ha megkapnák a kért összeget, meg tudnák jelentetni azt az egy számot. Bozsik Péter viccesen úgy fogalmaz, azért nem kaptak NKA támogatást, mert megijedtek a Trianon-számtól. A kérdésre, kérnek-e segítséget az olvasóktól, a főszerkesztő nemmel felelt, reménytelennek látja a helyzetet, és úgy érzi, a kuratórium (Ladányi István, Józsa Márta, Bozsik Péter) is elfáradt az ellenszélben. Az utóbbi években általában három számot tudtak megjelentetni a 3,5 millió forintból (módosítást kértek az NKA-nál), így több honoráriumot tudtak fizetni a kijelölt témák miatt nagyrészt felkérésre író szerzőknek, noha így is komoly nehézségekkel kellett szembenézniük a forráshiány miatt. – A csendes kimúlás mellett döntöttünk. Azért választottuk ezt a formát, és nem a lemondást, hogy ne hárítsuk a hirtelen felelősséget az alapítókra. Persze, ha van más ötletük, dönthetnek a lap fenntartása mellett.

Egy kérdés a Színművészetiről - Vidnyánszky a sajtónak sem adott rá választ

Koncz Tamás
Publikálás dátuma
2020.08.26. 08:56
Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója, a Színművészeti Egyetemet irányító alapítvány kuratóriumi elnöke
Fotó: Pavel Bogolepov / Népszava
Éles, de egyértelmű üzenetet kapott az irányítása alá kerülő egyetem szenátusától Vidnyánszky Attila, egyre több népszerű színész szólal meg az ügyben.
Miként képzeli a kölcsönös tiszteleten alapuló párbeszédet? -  lényegében ezt kérdezte a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) szenátusa Vidnyánszky Attilától egyetlen, rendkívül hosszú, de összetettségében is érthető mondatban. 
Az SZFE leendő kuratóriumi elnöke korábban kijelentette, hogy tárgyalásra és együttműködésre törekszik a szenátussal és a hallgatókkal. Az egyetemi szenátus azonban azt írja, hogy Vidnyánszky Attila a kinevezése előtt, és azóta is folyamatosan becsmérli az intézményben folyó munkát.
Vidnyánszky eddig nem törekedett az ellentmondás feloldására, a sajtó megkeresésére sem: az ATV Híradója kereste ez ügyben a Nemzeti Színházat is igazgató színész-rendezőt, de nem tudták elérni

 - írja honlapján a csatorna.  A Színművészeti modellváltásával – más nézőpontból, erőszakos kormányzati átvételével – kapcsolatban az elmúlt napokban több közismert színész is megszólalt. Nemcsák Károly színész, aki 70 más művésszel támogatta Vidnyánszky kinevezését arról beszélt, hogy az új kuratóriumi elnök nem pallossal érkezik az egyetemre, hogy mindenkit lefejezzen. Vidnyánszky érkezése miatt miatt a napokban két neves rendező, Székely Gábor és Zsámbéki Gábor is felmondott az SZFE-nél, mindketten évtizedek óta tanítottak az egyetemen. Székely nyílt levélben jelentette be döntését, bocsánatkérést várva a Színművészetit becsmérlő Vidnyánszkytól – emiatt aztán a rendezőt komoly támadások érték a kormánypárti sajtóorgánumok részéről. Több elismert színész, köztök Udvaros Dorottya, Lázár Katalin, Cserhalmi György és Stohl András viszont határozottan kiállt a mestereiknek tekintett két rendező mellett. Stohl hétfői Facebook-posztjában így fogalmazott: 
„… tőlük tanultam, hogy a kultúra nem politikai ügy. Egy művész - legyen az táncos, zenész, énekes vagy színész - mindig mindenkinek játszik függetlenül attól, hogy a nagyérdemű sorai között milyen nemzetiségű, nemű, társadalmi helyzetű, vagy politikai beállítottságú ember ül. A kultúra mindenkié.(…) … azt hiszem az pedig erősen jelzés értékű, hogy két ilyen MESTER már nem vállalja az oktatást a Színház – és Filmművészeti Egyetemen.”