Csepel után a XVI. kerület is 15 évre állapodott meg a céggel, a helyi ellenzékiek szerint pedig Orbán Viktor miniszterelnök barátja milliárdokat kaszál az üzleten. A fellelhető információk szerint ezen a két önkormányzaton túl hét másik kerület is a Publimonttal szerződött többnyire 10-15 évre, igaz még a választások előtt.
A megyei lapok már korábban Mészáros Lőrinc kezére jutottak, a közmédiába pedig elvétve kapnak meghívást ellenzéki jelöltek, így még inkább felértékelődnek a köztéri cityboard, valamint az utasvárókban lévő citylight felületek. Ezek különösen nagy szerephez juthatnak a kampányidőszakban, az előző országgyűlési és önkormányzati választások előtt ugyanis általános ellenzéki panasz volt, hogy szinte sehol sem juthatnak reklámhelyhez. A közterek és az utasvárók elfoglalása így a város bizonyos részein az utolsó hirdetési felületektől is megfoszthatja a jelölteket.
Jelentős területfoglalás volt Csepel bekebelezése. Mint arról lapunk is beszámolt, a XXI. kerület képviselő-testülete az önkormányzati választások előtt sürgősséggel fogadta el a Publimont Kft-vel kötendő megállapodásra vonatkozó indítványt, amely szerint 15 évre átengedte közterületei használatát Mészáros Lőrinc reklámcégének. Ellenzéki vélemények szerint a Publimont által kialkudott havi 108,8 ezer forint a 60 darab cityboard (2,4 négyzetméter felületű, kétoldalas, ledes üvegvitrin) reklámeszközért lényegesen kevesebb a valós piaci árnál, így a kerületet milliárdos veszteség éri.
Nagyon olcsón adta magát a XVI. kerület is – állítja Nemes Gábor, a Demokratikus Koalíció (DK) kerületi önkormányzati képviselője. A Publimont listaárai és az utasvárók piacon elfogadott létesítési költségeit összevetve arra jutott, hogy a cég várható bevételeinek alig 2-3 százalékát kapja meg a kertvárosi önkormányzat.
Ehhez képest Kovács Péter, a XVI. kerület kormánypárti polgármestere nagyon örül annak, hogy „végre sikerült egy olyan szolgáltatót találniuk, akik a lakók által igényelt helyekre (minden olyan helyre, ahol fizikailag elfér) telepítenek fedett buszvárókat”. A korábbi szolgáltató a JCDecaux cég ugyanis a kerületvezető szerint „nem volt hajlandó ezt megtenni”. Összesen 56 új helyre kerül fedett váró, további 64 megállót pedig lecserélnek.
Az augusztus elején aláírt közterület-használati megállapodás értelmében a Publimont saját költségén telepíti a 120 várót, cserébe mindegyikben elhelyeznek egy vagy két 2 négyzetméteres citylight reklámhordozót, ami összesen 362 négyzetméter új reklámfelületet jelent a kerületben. Az utasvárók után – lévén közcélt valósítanak meg – nem kell közterület-használati díjat fizetni, míg a citylightok négyzetmétere után havi nettó 1450 forintot számláz az önkormányzat. Ennek érdekében a közelmúltban rendeletet is módosított az önkormányzat Kovács Péter javaslatára. Korábban ugyanis a megállókban elhelyezett reklámfelületek után nem kellett közterület-használati díjat fizetni. (A utasvárókat eddig üzemeltető francia JCDecaux Hungary Zrt. próbált egyezkedni, de végül úgy döntött, inkább leszereli a pavilonokat.)
– A testületi ülésen fel sem merült, hogy új szerződést készül kötni az önkormányzat, az pedig pláne nem hangzott el, hogy kivel – háborgott az ülés után Nemes Gábor, aki már akkor a francia cég kiebrudalását, illetve az így felszabaduló terep a Mészáros Lőrinc birodalmába beolvadt Publimont Kft-nek történő átengedését sejtette az események mögött.
A fedett buszvárók telepítése a XVI. kerületi önkormányzatnak egyetlen fillérjébe se kerül és még évi csaknem 8 millió forint közterület-használati díjbevétellel is számolhatunk – írta Kovács Péter a testület ellenzéki képviselőinek tájékoztatás kérő levelére írt válaszában. Nemes már nem ennyire derűlátó. A Publimont árlistája szerinti legalacsonyabb bérleti díjjal számolva a cég a 181 plakáthely után – hiszen van olyan megálló, ahol kettőt is felszerelnek – nettó 260 millió, bruttó 331 millió forint bevételre tehet szert évente. Ebből a bevételből „kaszál” nyolcmilliót áfástól évente az önkormányzat, ami a húszmilliárdos költségvetéshez képest a hibahatáron belül van – számolgat Nemes Gábor, aki elismeri, hogy a várók létesítési költsége akár a 120-180 milliót is elérheti és az sem biztos, hogy az összeset ki tudják adni egész évre. Ettől ez még szerinte igen jó üzlet, ráadásul 15 évre bebiztosítva. Ha az alatt egy petákot se emelkednek a hirdetési árak, a Mészáros-vállalkozás nagyjából 5 milliárdos bevételre tehet szert, miközben az önkormányzatnak 120 milliót ad. Összehasonlításul: Ferencváros havi 742 ezret szed be 46 utasváróban elhelyezett citylight után a JCDecaux-tól.