hirdetés;

- A Facebook-ra is egyre jobban figyel az ÁSZ, és szabályozni akar

A számvevőszék szerint a közösségi platformokon megjelenő politikai hirdetésekre is ki kellene terjeszteni a kampányeszközökre vonatkozó szabályozást.

Politikai üzenőfallá lépett elő az elmúlt években a közösségi média. A Fidesz megmondó emberei egymást váltogatva vádolják meg Facebook-politizálással az ellenzéki politikusokat, szemükre vetve, hogy túl sok időt és energiát pazarolnák rá (igaz, ezzel az eszközzel kormánypárti politikusok is előszeretettel élnek). Holott a helyzetet maga a kormánypárt idézte elő a politikai tartalmú hirdetések, reklámok és plakátok használatának korlátozásával. S erre nem valamiféle ellenzéki sajtóorgánum, hanem a kormányhoz igen lojális Állami Számvevőszék (ÁSZ) mutat rá legutóbbi politikai hirdetésekről szóló elemzésében. Egyúttal felveti, hogy ideje szabályozni az ott megjelenő politikai hirdetéseket is.

A kormánypárti többségű Országgyűlés 2010-től több ütemben szigorította a pártok ellenőrzésének jogszabályi környezetét, valamint a kampányfinanszírozásra vonatkozó előírásokat.

 

A választási törvény egyik jelentős újítása volt a leggyakrabban alkalmazott és a választópolgárok szavazói akaratának befolyásolására leginkább alkalmas kampányeszközökre – így a politikai hirdetésre is – vonatkozó részletes rendelkezések megalkotása, ellenzéki olvasatban a korlátozása. 

Az ÁSZ a 2014-2019. években tartott országgyűlési, önkormányzati, valamint európai parlamenti választásokhoz kapcsolódó politikai hirdetési árjegyzéket elemezve maga is arra jutott, hogy az egymást követő választások kapcsán a politikai hirdetést közzétenni szándékozó sajtótermékek száma jelentősen csökkent. 

Az ÁSZ szerint ennek oka a média alkalmazkodása a 2014-ben hatályba lépő jogszabályokhoz, hogy a politikai hirdetések áttolódtak a közösségi médiafelületekre. Ami kevéssé meglepő, ha a média nagyobb részéből így vagy úgy, de kiszorulnak az ellenzéki pártok.   

Az elemzésben az ÁSZ szétválasztja az átlagember számára egybe olvadó politikai hirdetés, reklám és plakát fogalmát. Vizsgálati körükbe a nyomtatott vagy internetes újságokban megjelenő politikai hirdetések tartoznak. A politikai hirdetést közölni akaró sajtótermékeknek a választás kitűzését követő 5 munkanapon belül el kell juttatniuk a hirdetési szolgáltatásaik árjegyzékét.   

2014-ben az országgyűlési választásokra összesen 793 nyomtatott vagy online újság küldte el hirdetési árjegyzékét az ÁSZ-nak, 2018-ban már csak 472, de sokkal kevesebben közöltek valóban hirdetést. A 2014-es önkormányzati kampányban még 598 sajtótermék fogadott volna hirdetést, tavaly már kevesebb, mint a fele.

Az ÁSZ mindezek összegzéseként arra jut, hogy a politikai kommunikációban a korábbi szabályozáskor még nem azonosított új hirdetési felület jelent meg: a közösségi média. Az ott megjelenő hirdetések azonban kívül esnek a létező jogszabályi korlátozásokon, holott egyre nagyobb szerephez jutnak a kampányokban. Az elemzés szerint az ott megjelenő, politikai hirdetés jellegű tartalmak a választási törvényben egyelőre nem nevesített kampányeszközök, mivel a választói akarat befolyásolására vagy annak megkísérlésére alkalmasak. 

Az ÁSZ felveti, hogy a politikai hirdetések szabályozásához kapcsolódó jogalkotói szándék, az átláthatóság és elszámoltathatóság alapelveinek érvényre juttatása a közösségi médiában megjelenő politikai hirdetések bevonása nélkül nem teljes körű. Így ezekre is alkalmazni kellene a politikai hirdetésekre egyébként vonatkozó előírásokat. Egyelőre nem tudják, hogy hogyan. De aligha kell bárkinek aggódni, a Fidesz meg fogja oldani.  

Egyre kevesebb a politikai hirdetőA 2014-es országgyűlési választások után összesen 165 politikai hirdetésekkel kapcsolatos szabálytalanságot tárt fel az ÁSZ. Ennek 62 százalékát a kiadott számlák és a megküldött árjegyzék közötti különbség tette ki. A 14 pártlistát állító, így költségvetési támogatásban részesült, de képviselethez nem jutott jelölő szervezet esetében 65 szabálytalanságot talált, míg az egyéni választókerületben képviselethez jutott 106 jelölt ellenőrzésekor 16 esetben talált kivetni valót. 2018-ban már senki sem akadt fenn az ÁSZ ellenőrzésén. Ebben vélhetőleg az is szerepet játszott, hogy 2014-ben még a jelöltállító szervezetek 89 százaléka, a jelölteknek pedig a 41 százaléka tett közzé politikai hirdetést, míg 2018-ban már csak 9 jelölő szervezet hirdetett, a jelölteknek pedig csak 20 százaléka.  

A földrajzi, gazdasági periférián kemény az élet, menekülnek az emberek.