dzsessz;Tommy Vig;

„Mint amikor bezárnak egy gyárat”

Forradalmi sorozat – ez a címe Tommy Vig, a Hollywoodban fényes karriert befutott zeneszerző, dobos, ütőhangszeres művész új kompozíciójának, amellyel 1956 emléke előtt tiszteleg.

A 82 éves Tommy Vig kereken fél évszázadon át élt az Egyesült Államokban, de mindig büszke volt magyarságára. Budapest 1956 című kompozícióját saját zenekarával többször is előadta Los Angelesben, a Mindszenty bíborosról elnevezett téren, a Mac Arthur Parkban található magyar emlékműnél. Ennek a darabnak szerves folytatása a Forradalmi sorozat, amelyet felesége, a koreai születésű Mia Kim (ének és vibrafon), valamint Csuhaj-Barna Tibor (nagybőgő), Jeszenszky György (dob) és Zsoldos Béla (ütőhangszerek) társaságában szólaltat meg a Budapest Jazz Clubban rendezendő ősbemutatón, ahol ezúttal zongorához ül. A premieren a járványhelyzet miatt limitált számú hallgató vehet részt, de néhány nappal később, a Bartók Rádió felkérésére stúdiófelvétel is készül az öttételes műből.

Tommy Vig következetesen őrzött magyar identitásának nem ez az első zenei példája. Új darabjainak hangszerösszeállítását gyakran színesíti cimbalommal, tárogatóval. Az irodalom szerelmeseként héttételes szvitben örökítette meg Petőfi Sándor, Jókai Mór, Arany János, Ady Endre, József Attila, Karinthy Frigyes és Rejtő Jenő emlékét. Aranyszimfóniák című darabját a 2012-es londoni olimpia magyar győzteseinek ajánlotta, és lelkesen lobbizott a budapesti olimpia rendezésének lehetősége mellett.

„Miával nagyszerűen érezzük magunkat Budapesten. Békében telnek napjaink, az amerikai nyugdíjból Magyarországon négyszer olyan jól lehet élni. Élvezzük a sétáinkat, kiválóak az orvosok, a televízióban értelmes híreket mondanak” – sorolja hazatérésének hétköznapi indokait. Szakmai magyarázatot is ad arra, hogy miért költözött vissza Európába. „Amiért egykor Amerikába mentem, az már régen nem létezik.

Olyan, mint amikor bezárnak egy gyárat, és te csak azt tudod, amire ott szükség volt. Ez nemcsak rám vonatkozik, hanem minden jazz stúdiózenészre – megszűnt az a régi világ. Én elkaptam egy nagyon jó szériát, és 20-25 évig intenzíven benne lehettem, de ennek vége. A stúdiókban többnyire nem a saját ízlésem szerinti zenét játszottuk, de nagyon jól megfizettek, miközben nem szűntem meg koncertező jazzmuzsikusnak lenni.” Amióta 2006-ban hazajött, többé nem köt szakmai kompromisszumokat, saját zenei ideáit valósítja meg. „Tudtam, hogy ebből még sok kellemetlenségem lesz” – utal Rejtő Jenő Piszkos Fredjére a nagy tréfamester hírében álló Tommy Vig.   

Infó: Tommy Vig: Forradalmi sorozat

Budapest Jazz Club, október 17. (szombat), 20 óra

Egy karrier állomásai Vig Tamás 1938-ban született Budapesten, muzsikus családban. Kisgyermekként kezdett dobolni, konzervatóriumot végzett. 1956-ban elhagyta Magyarországot, s hamarosan a New Yorki Juilliard School of Music ösztöndíjasa lett. 1961-től Las Vegasban élt és dolgozott – olyan művészekkel, mint Tony Bennett, Tony Curtis, Judy Garland és Frank Sinatra. 1970-ben Los Angelesbe költözött, ahol elsősorban stúdiózenészként, illetve filmzenék komponistájaként, hangszerelőjeként működött. Játszott Henry Mancini és Quincy Jones zenekarában, közreműködött Elvis Presley, Michael Jackson, Diana Ross és Rod Stewart lemezein. Magát mégis elsősorban a kortárszene felé is nyitott jazzmuzsikusnak tartja. Életéről és pályájáról 1994-ben Ézsiás Erzsébet, 2016-ban Máté J. György írt monográfiát.