Forma-1;Olaszország;Mercedes;Lewis Hamilton;Emilia Romagna Nagydíj;

Hamilton, a nevető harmadik

A Mercedes kettős győzelmet aratott az Emilia Romagna Nagydíjon Imolában, ezzel bebiztosította zsinórban hetedik konstruktőri világbajnoki címét.

Noha pénteken egyetlen kört sem tudtak megtenni a pilóták Imolában, a szombati egyetlen szabadedzés elégségesnek bizonyult a felkészüléshez, az időmérőn pedig érdemben nem borult fel a papírforma, a két Mercedes-pilóta harcolhatott az első rajpozícióért. Végül Valtteri Bottas kevesebb, mint egy tizeddel megelőzte Lewis Hamiltont.

Az idény 13. futamán – amelyet zárt kapuk mögött rendeztek – Bottas jól kapta el a rajtot, megőrizte vezető pozícióját, míg a harmadik helyről startoló Max Verstappen (Red Bull) megelőzte Hamiltont. Mint utóbb kiderült Bottas autójának padlólemeze megsérült, ennek ellenére az éllovas trió fokozatosan növelte előnyét. A 8. körben Pierre Gasly (Alpha Tauri) az ötödik helyről műszaki hiba miatt feladni kényszerült a viadalt, majd a várakozásoknál hamarabb, már a 10. körben elkezdődtek a kerékcserék.

Az élmezőnyből elsőként Verstappen állt ki a 19. körben, egy körrel később Bottas is így tett, hogy a holland ne tudjon elé kerülni. Hamilton ezzel szemben jóval tovább kint maradt, és csak a 30. körben állt ki. Ekkor Esteban Ocon (Renault) kiesése miatt rövid időre virtuális biztonsági autós korlátozás lépett érvénybe, ez pedig biztossá tette, hogy Hamilton az első helyre tud visszajönni a kerékcseréjét követően.

Autója sérülése miatt Bottas egyre többet hibázott, és a 43. körben Verstappen megelőzte. Ám a holland az 51. körben durrdefekt miatt kiesett, ezért beküldték a biztonsági autót a mezőny elé.

Maradt még ezután is izgalom: nem sokkal később George Russell (Williams) – még a biztonsági autós fázisban – a falnak ütközött, Lance Stroll (Racing Point) pedig a kerékcserénél elütötte az egyik szerelőjét.

Miután a biztonsági autó elhagyta a pályát, Hamilton ismét növelte előnyét, végül a leggyorsabb körért járó bónuszpontot is megszerezte.

„Nagyon kimerítő verseny volt, óriási tempóval lehet itt menni a pályán. Nagyon hálás vagyok, hogy részese lehetek ezeknek a sikereknek. Nem könnyű hétről hétre ilyen teljesítményt nyújtani, ehhez mindenkinek a precíz munkája kell. Hétszeres világbajnokok vagyunk, egészen hihetetlen, ezt majd az unokáimnak is mesélni fogom”

– mondta Hamilton, aki egy hete adta át a múltnak a legendás hétszeres vb-győztes német Michael Schumacher 91 futamgyőzelmet számláló rekordját. A 35 éves brit pilótának ez volt idei kilencedik, pályafutása során pedig a 93. győzelme, amivel tovább növelte előnyét az összetettben.

„A rajt nagyon jól sikerült, aztán a hetes kanyar kijáratánál volt egy törmelék, próbáltam nem a kerekekkel átmenni rajta, de sajnos így is megsérült az autó, amit ezután elég nehéz volt vezetni. Nagyon keményen próbáltam elkerülni, hogy Max megelőzzön, a határokon autóztam, s sajnos hibáztam”– fogalmazott Bottas, aki végül Verstappen kiesése miatt másodikként zárt.

A Mercedes tehát újabb kettős győzelmet aratott, Imolában pedig a német istálló az utolsó négy futam eredményétől függetlenül hatodszor is megvédte világbajnoki címét a konstruktőrök között. Korábban egyetlen konstruktőr sem nyert sorozatban hét vb-címet.

„Annyira nem foglalkoztatnak a számok, de erre nagyon büszkék lehetünk” – jelentette ki Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke.

Verstappen kiesése miatt Daniel Ricciardo (Renault) „ölébe hullott” a harmadik hely, az ausztrál pilóta a francia istálló színeiben másodszor állhatott dobogóra.

„Ez egy bizarr verseny volt. A negyedik helyre előre léptem a rajt után, azt hittem, hogy ez a legjobb eredmény ezen a futamon az előttem lévő három versenyző miatt. Nem tudom mi történt Verstappennel, de emiatt lehetek itt a dobogón. Óriási, hogy két dobogós eredményt elértem ilyen rövid idő alatt”– értékelt Ricciardo.

A negyedik Danyiil Kvjat (AlphaTauri) lett, őt Charles Leclerc (Ferrari) és Sergio Pérez (Racing Point) követte. A további pontszerző helyeken a McLaren és az Alfa Romeo duója osztozott Carlos Sainz Jr., Lando Norris, Kimi Räikkönen, Antonio Giovinazzi sorrendben.

A szezon két hét múlva a Török Nagydíjjal folytatódik.

Végeredmény, a vb-pontversenyek állásaEmilia Romagna Nagydíja, Imola (63 kör, 309,267 km, a pontszerzők):    1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:28:32.430 óra 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 5.783 másodperc hátrány 3. Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault) 14.320 mp h. 4. Danyiil Kvjat (orosz, Alpha Tauri) 15.141 mp h. 5. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 19.111 mp h. 6. Sergio Pérez (mexikói, Racing Point) 19.652 mp h. 7. Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren) 20.230 mp h. 8. Lando Norris (brit, McLaren) 21.131 mp h. 9. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo) 22.224 mp h. 10. Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo) 26.398 mp h. leggyorsabb kör: Hamilton, 1:15.484 perc (63. kör) pole pozíció: Bottas A vb-pontversenyek állása 12 futam után (még 5 van hátra):        versenyzők: 1. Hamilton 282 pont 2. Bottas 197 3. Max Verstappen (holland, Red Bull) 162 4. Ricciardo 95 5. Leclerc 85 6. Pérez 82 7. Norris 69 8. Sainz 65 9. Alexander Albon (thaiföldi, Red Bull) 64 10. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 63 11. Lance Stroll (kanadai, Racing Point) 57 12. Esteban Ocon (francia, Renault) 40 13. Kvjat 26 14. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 18 15. Nico Hülkenberg (német, Racing Point) 10 17. Räikkönen 4 Giovinazzi 4 19. Romain Grosjean (francia, Haas) 2 20. Kevin Magnussen (dán, Haas) 1 csapatok: 1. Mercedes 479 pont - és már világbajnok 2. Red Bull 226 3. Renault 135 4. Racing Point 134 McLaren 134 6. Ferrari 103 7. Alpha Tauri 89 8. Alfa Romeo 8 9. Haas 3