Előfizetés

Bezárják a színművészeti Vas utcai épületét, különböző helyszíneken folyhat tovább az oktatás

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.01.11. 20:36

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
Az egyik oktató szerint az a cél, hogy megelőzzenek egy olyan blokádot, mint amilyen ősszel volt.
Szétszórják a Színház és Filmművészeti Egyetem oktatási helyszíneit: a filmeseket például Budára költöztethetik, a színész képzés maradhat Pesten

- közölte az RTL Klub híradójával több egyetemi forrás.

A riportban elhangzott, a Vas utcai épületbe a járvány elmúltával sem térhetnek vissza a diákok, helyette a Duna TV korábbi székházában folyhat a filmesek oktatása. A színész szakos hallgatók maradnának a pesti oldalon, az adminisztrációt pedig egy harmadik helyszínre, az Infoparkba szervezték át. A kollégiumnak is vélhetően mennie kell eredeti helyéről, a hallgatók közül ötvenen hiába kérték, hogy visszatérhessen oda.  Az egyetem egyik oktatója úgy vélekedett, az átszervezéssel az új vezetés egy, az őszihez hasonló blokádot, ugyanakkor szerinte ennek a képzés látja kárát. 
Az RTL Klub alapítványi forrása cáfolta, hogy eladnák a Vas utcai épületet, ugyanakkor elismerte, az eredeti helyszínen már nem lesz oktatás és bezárják az itt működő Ódry Színpadot is.

Az új alapítvány úgy tervezi, február elsejétől újraindítják az oktatást, ami "természetesen számtalan újdonsággal jár majd." Erről későbbre ígértek tájékoztatást. 

Kultúra a karanténban

Népszava
Publikálás dátuma
2021.01.11. 10:30

Fotó: Nemzeti Színház
A kijárási korlátozások és a rendezvénystop napjaira otthonról elérhető kulturális programokat ajánlunk.

Tudod, hogy nincs bocsánat

Földes László Hobo József Attila estje látható a Nemzeti Színház streampadján. – Mindig kisajátítottam József Attila verseit, úgy éreztem, sorai rólam szólnak. Ez az előadás nagyobb alázattal készült, a Költőt szeretné bemutatni – nyilatkozta Hobo, amikor Vidnyánszky Attila rendezésében elkészült a Tudod, hogy nincs bocsánat című előadóest. József Attila Hobo számára olyan fontos költők sorába tartozik, mint Pilinszky János, Villon, Faludy, Viszockij, Ginsberg. Hobót régóta foglalkoztatja József Attila költészete – már első koncertjein is előadta a költő megzenésített verseit. – József Attila műveit úgy olvasom, mint a szent könyveket, és néha, mintha a saját gondolataimat látnám leírva. Az előadással az volt a célom, hogy bevonjam és továbbgondolkodásra késztessem a nézőt – mondja Hobo, aki a bemutató óta bejárta az egész országot és a határon túli magyarlakta vidékeket is, és több, mint négyszázötven alkalommal tolmácsolta a költő gondolatait. 19.00 Nemzeti Színház streampad

Don Carlos

Verdi Don Carlos című, Schiller drámájából készült ötfelvonásos operáját 2015. februárjában mutatta be a Bécsi Staatsoper Daniel Abbado rendezésében, Marco Armiliato vezényletével. Az előadásban látható és hallható a 2017-ben elhuny,t a világ legnagyobb baritonjának tartott Dimitrij Hvorosztovszkij, valamint Stafeno Secco, Ferruccio Furlanetto, Maria Pia Piscitelli, és Béatrice Uria-Monzon. 19.00 Wiener-staartoper.at

John Oliver-show

Ha valaki kíváncsi arra, milyen egy klasszikus one man show, érdemes John Oliver műsorát megnéznie. Az immár hetedik éves, egyenként félórás részekből álló sorozatban a népszerű angol komikus, színész és író az elmúlt hét legérdekesebb politikai, gazdasági, társadalmi stb. híreit kommentálja tabuk nélkül a maga sajátos stílusában. 12.50 HBO3. 12.50

A végtelen lehetőségek képei

Tölgyesi Gábor
Publikálás dátuma
2021.01.11. 10:00

Fotó: ROSTA JÓZSEF / LUDWIG MÚZEUM
Konok Tamás 91. születésnapján tárlatvezetésen „járhattunk” az alkotó életmű-kiállításán a Ludwig Múzeumban.
Konok Tamás festőművész 90. születésnapját a Ludwig Múzeum nagyszabású életmű-kiállítással készült megünnepelni. A rendkívüli helyzet miatt a tárlatot szeptemberről decemberre halasztották. A tervezett december 10-i megnyitóra a falakra került Konok Tamás több mint száz alkotása, bemutatva alkotói korszakait, a jellemző műtípusokat és témaköröket az oeuvre több mint négyezer művéből válogatva. Most csak annyi biztos: a tárlat március 14-ig látható, de hogy mikortól, az nem. A november 10-én életbe lépett általános rendezvénytilalom miatt a közönség elől elzárt, az utóbb január 12-re halasztott megnyitó is túlzott optimizmusnak bizonyult. Konok Tamás barátai ünnepi programokkal, koncertekkel, beszélgetésekkel is készültek, ám a Nemzet Művésze már nem érhette meg a kiállítás megvalósulását: november 20-án, életének 91. évében elhunyt. A tárlat – amely Konok Tamás egyik művének címét kölcsönözve a „Vers l’infini”, azaz „A végtelenbe” címet kapta – így emlékkiállítássá vált, amibe mégiscsak bepillanthatott az, aki január 9-én, a festőművész születésnapján az Asztali beszélgetések sorozat és a Ludwig Múzeum közös online rendezvényét megtekintette.  „Konok Tamás nemcsak a festészetében képviselte a harmóniát, hanem képes volt arra, hogy megjelenésével, világlátásával, gondolkodásával, európaiságával és magyarságával egy olyan miliőt teremtsen maga köré, amely lehetőséget ad arra, hogy ami a művészeti alkotásaiban megjelenik, az ő szavai által is képviselve legyen – mondta megnyitóbeszédében a Galambos Ádám evangélikus teológus, majd Konok Tamás ars poeticáját idézte: „A festészetnek nem az a feladata, hogy a látványt utánozza, hanem az, hogy a láthatatlant láthatóvá tegye.” És ezzel meg is érkeztünk Konok Tamás festészetének egyik fő jellemzőjéhez: a transzcendenciához.
Válogatott ritmusok I. című képe a Pécs-baranyai Kereskedelmi és Iparkamara irodaházának falán
Miként vált Bernáth Aurél egykori tanítványa a látványfestészetből kiindulva a geometrikus absztrakció transzcendens-lírai vonulatának nemzetközileg elismert mesterévé? Ez utóbbi művészettörténeti skatulya mit jelent? Miként válik izgalmassá az „apollói” művész, aki nem a „dionüszoszi” utat választotta? Hogyan lett Konok Tamás három évtized Párizs után hazatérve a szembenálló magyar képzőművészeti csoportok kiengesztelője? Konok Tamás egy-egy művét kiemelve erről (is) beszélt Galambos Ádám, Pataki Gábor művészettörténész, Radnóti Sándor esztéta, N. Mészáros Júlia művészettörténész, Spiró György író, Fabényi Júlia művészettörténész, a Ludwig Múzeum igazgatója, Fabinyi Tamás evangélikus püspök, Klimó Károly és Matzon Ákos festőművész, valamint a tárlat kurátora, Szipőcs Krisztina művészettörténész. Az online tárlatvezetésen megsejthettük a Konok Tamás festészetében rejlő végtelen lehetőségeket, hogy a gondolkodásra késztető művek – Radnóti Sándort idézve – miként teremtik meg a lehetőségét a végtelen képzeteinknek. „Végtelen ízlés és végtelen kifinomultság, ami emlékeztet magára az alkotó emberre.” Remélhető, hogy e tárlatvezetés szövegei a készülő Konok Tamás-katalógusba is bekerülnek.
Infó: In memoriam Konok Tamás Az Asztali beszélgetések sorozat és a Ludwig Múzeum közös online rendezvénye, január 9. Megtekinthető az Asztali beszélgetések YouTube-oldalán

Asztali beszélgetések

Luther Márton életének utolsó másfél évtizedében családja asztalánál szívesen látott vendégek voltak a barátok, tanítványok, akik az ott elhangzott beszélgetéseket feljegyezték, kinyomtatták. ​Ennek gyűjteménye az Asztali beszélgetések című könyv. Galambos Ádám evangélikus teológus ötlete alapján és szervezésében 2004 októberében indult Győrött az Asztali beszélgetések című programsorozat, ami egy közéleti (jellemzően művész) személy és egy evangélikus lelkész nyilvános beszélgetésével gondolkodásra, a különböző szemléletek megismerésére kívánja serkenteni hallgatóságát. Az Asztali Beszélgetések Kulturális Alapítvány a rendszeres disputák mellett számos kiállítást is szervez.