Előfizetés

Rókákat láttak a Baleseti Intézet udvarán

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.01.13. 17:47
Képünk illusztráció
Fotó: Frederic Kern / AFP
Az egyik állatot elfogták, a másik elmenekült.
Két róka jelent meg a Fiumei úti Baleseti Intézet udvarán – írja a Pesti Hírlap. Úgy tudják, a rókák a betegellátó terekbe nem mentek be, csak a kórház udvarán látták az állatokat. Az egyik rókát elfogták, a másik elmenekült. Megkeresésükre a kórház orvos igazgatója, Bodzay Tamás közölte: a kórház udvarán valóban rókákat láttak. Az ügyben a szükséges lépéseket megtették, az esetet jelentették a VIII. kerületi önkormányzat felé.

Havazás, ónos eső és viharos szél miatt adtak ki figyelmeztetést

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2021.01.13. 17:15

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
A legmagasabb nappali hőmérséklet -1 és +5 fok között várható csütörtökön.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint szerda estig a felhőátvonulásokból csak néhol valószínű hózápor. Éjjel észak felől csaknem mindenhol beborul az ég, több helyen várható havazás, hózápor, délen, délnyugaton elvétve havas eső, ónos eső sem kizárt. Csütörtökön egyre többfelé vékonyodik, szakadozik a felhőtakaró, de főként az északkeleti megyék fölé még érkezhet vastagabb felhőzet is. Napközben egyre kevesebb helyen, főként a keleti megyékben várható havazás, hózápor. Az ország nagy részén erős, a Dunántúlon sok helyütt viharos lesz az északnyugati szél, csupán az északkeleti tájakon maradhat mérsékelt a légmozgás. Az erős szél miatt a fővárosra és Pest, Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Somogy, Vas, Veszprém és Zala megyére is elsőfokú figyelmeztetést adtak ki.
Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyében havazás, Somogy és Zala megyében ónos eső miatt figyelmeztetnek.
A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában -1, -7 fok között alakul, az átmenetileg kevésbé felhős tájakon ennél hidegebb is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet csütörtökön -1 és +5 fok között várható.

Nincs felső határa a mozgásnak, ha a szív egészségének javításáról van szó

MTI
Publikálás dátuma
2021.01.13. 16:03

Fotó: CAIA IMAGE/SCIENCE PHOTO LIBRARY / AFP
Egy tanulmány eredményei alátámasztják a WHO ajánlását, amely szerint az embereknek legkevesebb 150-300 percnyi, a mérsékelttől az erőteljesig terjedő aerob edzést kellene végezniük hetente.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a szív- és érrendszeri betegségek alkotják a vezető halálokot világszerte, évente csaknem 18 millió ember halálát okozva. A PLOS Medicine című folyóiratban publikált, friss tanulmány öt év alatt, több mint 90 ezer ember bevonásával készült, akiknek fizikai aktivitását a csuklójukon viselt mérőeszköz rögzítette. Az eredmények szerint az erőteljes testmozgást végzők felső 25 százalékánál volt a legalacsonyabb a szívbetegségek kockázata, esetükben átlagosan 54-63 százalékos volt a kockázatcsökkenés. A mérsékelttől az erőteljesig terjedő testmozgást végzők legfelső 25 százalékánál átlagosan 48-57 százalékos volt a kockázatcsökkenés. „Ez megdönti azt a nézetet, hogy van egy bizonyos pont, amelyen túl nem kellene edzeni” – mondta Rema Ramakrishnan, az Oxfordi Egyetem kutatója, aki a tanulmány egyik vezető szerzője volt. Hozzátette: „a fizikai aktivitásnak nincs felső határa, ha a szív egészségének javításáról van szó”. Aiden Doherty, az Oxfordi Egyetem professzora szerint a tanulmány eredményei alátámasztják a WHO ajánlását, amely szerint az embereknek legkevesebb 150-300 percnyi, a mérsékelttől az erőteljesig terjedő aerob edzést kellene végezniük hetente. A kutatók szerint az eredmények a férfiak és a nők esetében is hasonlóak, noha az erőteljes testmozgás jótékony hatásai a nőknél különösen látványosak voltak. Bár a több testmozgást végző emberek nagyobb valószínűséggel nem dohányoztak, egészséges tartományban volt a testsúlyuk és mérsékelt mennyiségű alkoholt fogyasztottak, ezen tényezők figyelembe vételét követően is megmaradt a jelentős összefüggés a fokozott testmozgás és a szívbetegségek alacsonyabb kockázata között. 

Járvány idején is

Bár, mint megírtuk, a koronavírus-járvány idején bezártak a fitnesztermek, nincsenek csoportos edzések, elmaradnak a közösségi futások, mozogni a szabadban és otthon is lehet. Az interneten sok és különböző típusú videót vagy online lehetőséget lehet találni. Bár a lakásunk nem feltétlenül konditerem, kis kreativitással sporteszközként használhatjuk nemcsak az ásványvizes palackokat, hanem a falakat, a székeket, a lépcsőket is. Nyáron az Egészségügyi Világszervezet magyarországi Facebook-oldala is otthoni mozgásra buzdított, mert, mint írták, mozogni, sportolni, izmokat növelni, egyensúlyt fejleszteni úgy is lehet. Online tréningek mellett táncolást, ugrálókötelezést is ajánlottak. A testmozgás áldásos hatásainak érvényesüléséhez és a sérülések elkerülése érdekében fontos, hogy a mozgást fokozatosan kezdjük és rendszeresen végezzük.