Tudomány;robot;szociális;

Idősek és betegek gondozásában segíthet Sophia, a szociális robot

Maga mondta el: kommunikációra képes és kezelni is tud.

Idősek és betegek gondozásában nyújthat segítséget Sophia, a humanoid robot, amelynek tömegtermelését idén kezdi meg a hongkongi Hanson Robotics vállalat. 

Mint a vállalat laboratóriumában szervezett bemutatón Sophia elmondta: az olyan szociális robotokat, mint ő, a betegek és idősek gondozásába lehet bevonni. A kommunikációban és a kezelésekben is segíteni tud, emellett „társadalmi stimulációt képes nyújtani nehéz körülmények között is” – tette hozzá.

Azok számára, akik esetleg tartanak az érzékeny feladatok ellátásában dolgozó robotoktól, Sophia Roosevelt amerikai elnök ismert mondását idézte: „Az egyetlen dolog, amitől félnünk kell, az maga a félelem”.

David Hanson, a vállalat alapító igazgatója hangsúlyozta: a koronavírus-járvány megmutatta, hogy szükség van a nagyobb mértékű automatizálásra az emberek biztonsága érdekében. A robotok nemcsak a pandémia idején az egészségügyben szolgálhatnak megoldásokkal, hanem a kereskedelemben és a légitársaságoknál is a vásárlók segítségére lehetnek. Mivel Sophia és a cég más robotjai is humanoid külsejűek, az ilyen időszakokban, amikor az emberek elmagányosodnak és társadalmilag elszigetelődnek, különösen hasznosakká válhatnak – mutatott rá az igazgató. A vállalat már idén sok ezernyi, különböző méretű robotot akar eladni, a pontos adatokat azonban nem hozták nyilvánosságra. A Hanson Robotics idén egy Grace nevű robotot is bemutat, amelyet kifejezetten az egészségügyi szektor számára terveztek.     

Johan Hoorn professzor, akinek kutatásai egyebek mellett Sophia létrehozásához vezettek, elmondta, hogy miközben a technológia még gyermekcipőben jár, a pandémia felgyorsíthatja az emberek és robotok közötti kapcsolat fejlődését. A hongkongi Politechnikai Egyetem professzora szerint a világjárvány hozzájárul, hogy hamarabb a piacra kerülhessenek a robotok, mert az emberek felismerik, hogy nincs más lehetőség.

Az ágazat más nagy szereplői is segítettek a pandémia elleni küzdelemben. A SoftBank Robotics vállalat Pepper nevű robotját a maszkviselés ellenőrzésére fejlesztették ki, Kínában pedig a CloudMinds vállalat segítette egy robotvezérlésű kórház felállítását, amikor a járvány kitört Vuhanban.

A robotok alkalmazása már a pandémia előtt is felszálló ágban volt. A Nemzetközi Robotikai Szövetség jelentése szerint 2018 és 2019 között a professzionális szolgáltatórobotok értékesítése 32 százalékkal nőtt, és elérte a 11,2 milliárd dollárt (3 289 milliárd forintot).