Sebastian Vettel;Forma-1;autóversenyzés;

Hazájában a túraautó-bajnokságban rója a köröket

- A juniorversenyző, aki gyorsabb volt Vettelnél

A most 34 éves Matías Milla fiatalon bekerült a Red Bull juniorprogramjába, mégsem tudta megvalósítani az álmát.

Egyetlen argentin növendéke volt a Red Bull Forma-1-es istállónak Matías Milla személyében. Az energiaitalosok 2005-ben debütáltak a királykategóriában, de már 2001-ben elindították juniorprogramjukat, amelyből olyan kiválóságok kerültek ki, mint a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel vagy Max Verstappen.

Milla 2003-ban nyerte meg pánamerikai gokartbajnokságot, ezt követően került be az energiaitalosok juniorprogramjába. Eleinte álomszerűnek találta, hogy lehetőséget kapott, ám a történet rémálomszerűen végződött.

„Mindent megadtak a versenyzéshez, de magadnak kell fizetned a szállásod és az étkezésed – emlékezett vissza Milla az argentin Fenix951-nek. – Egyedül éltem egy lakásban, néha nem volt pénzem ételre sem. Abban az időben nehéz volt heti 100 euróból megélni, ennyi összeggel tudott a családom támogatni. Akkoriban nem volt még Facebook, a kommunikáció nagyon nehezen ment, nem volt mobiltelefonom. Ahhoz, hogy beszélni tudjak a családommal, el kellett mennem egy nyilvános telefonhoz. Mivel nem volt pénzem, a csapat kamionjával utaztam a versenyekre, míg mások odarepültek” – jelentette ki az autóversenyző, akinek a legnagyobb problémát az jelentette, hogy nem beszélt angolul.

„Anélkül költöztem Európába, hogy beszéltem volna angolul. Hétfőtől péntekig napi négy órában jártam egy nyelvi intézetbe, de rendkívül költséges volt. 18 éves voltam, körülbelül 50-100 versenyző volt a szintemen, ők viszont három nyelven beszéltek. Én bezárkóztam a szállodában, nem beszéltem senkivel. Szégyelltem lemenni enni, mert a többiek más nyelven beszéltek és rajtam élcelődtek.”

Annak ellenére, hogy az európai élete nem indult zökkenőmentesen, egy teszt során a Formula Renault autójában többek között Sebastian Vettel ellen kellett helytállnia, és visszaemlékezése szerint két tizeddel gyorsabb volt német riválisánál.

„A következő évben szerződést hosszabbított velem a Red Bull, de nem versenyezhettem a Formula Renault sorozatban, a német bajnokságba kerültem, ahol csak négy versenyen állhattam rajthoz. Helmut Marko (a Red Bull tanácsadója – szerk.) többször elmondta, hogy nagy potenciált lát bennem, de sajnos nem beszéltem angolul. Megkövetelte, hogy tanuljak meg, de nem voltam felkészülve erre. Nem bírtam tovább, és úgy döntöttem, visszamegyek Argentínába. Később persze megbántam, amikor láttam, milyen sikereket ért el a Red Bull” – összegzett Milla, aki hazájába visszatérve folytatta gokartkarrierjét, s további bajnokságokat nyert. Később oktatóként is dolgozott, jelenleg az argentin túraautó-bajnokságban a Renault istálló versenyzője.

Nem könnyű bekerülniA Red Bull juniorprogramjában jelenleg hat versenyző található, további három élvezi az istálló támogatását. Közülük 2021-ben hárman: Jüri Vips, Liam Lawson és Jehan Daruvala szerepel a Forma-2-ben. A 2001-ben alapított tehetségprogramból ez idáig nyolcan (Christian Klien, Sebastian Vettel, Vitantonio Liuzzi, Daniel Ricciardo, Daniil Kvjat, Alex Albon, Max Verstappen és Pierre Gasly versenyezhettek) a Red Bull színeiben az F1-ben. Hatan (Scott Speed, Sébastian Buemi, Jaime Alguersuari, Brendon Hartley, Jean-Éric Vergne és Carlos Sainz Jr.) a fiókcsapatnak számító AlphaTauriban bizonyíthattak, hozzájuk csatlakozik idén a japán Cunoda Juki. Rajtuk kívül az elmúlt 20 évben összesen 62-en voltak tagjai a juniorprogramnak, köztük Milla is.

Az olasz Internazionale és a spanyol Barcelona labdarúgócsapata is komoly anyagi gondokkal küzd a koronavírusos időszakban.