Előfizetés

Rendellenes esemény történt Pakson a Kiégett Kazetták Átmeneti Tárolójában

Népszava-MTI
Publikálás dátuma
2021.02.17. 22:12

Fotó: Népszava
A Nemzetközi Nukleáris és Radiológiai Esemény Skálán (International Nuclear Event Scale - INES) 1-es szintű esemény történt Pakson, a Radioaktív Hulladékokat Kezelő Kft. Kiégett Kazetták Átmeneti Tárolójában – közölte az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) honlapján szerdán.
A tárolóban február 12-én az egyik tárolócsőcsoportnál a lecsökkent védőgáznyomás helyreállítása során az üzemeltető személyzet eltért az Üzemeltetési Feltételek és Korlátok előírásainak műveleti sorától – ismertették. A Telepaks paksi hírportál közösségi oldalán azt közölte: az előírások szerint ilyen esetben négyszer lehet utántöltést végezni, ami ezúttal eggyel többször történt meg. A hivatal közleményében hangsúlyozta: az esemény nem gyakorolt hatást a környezetre és a személyzetre, az OAH felügyeli az esemény kivizsgálását. INES-skála: 

Veszteségbe fordulhatott a Mol

M. I.
Publikálás dátuma
2021.02.17. 19:37

Fotó: Népszava
Tavaly – közel három évtizedes történelme során harmadszor – nettó veszteségbe csúszhatott a Mol.
Tavaly 25 milliárd forint adózott veszteséget érhetett el a Mol – jósolja a pénteken várható gyorsjelentés előtt az Erste Befektetési Zrt. Magyarország legnagyobb cégcsoportjának ugyane – nemzetközi számviteli szabályok szerinti – mutatója 2019-ben még plusz 223 milliárd forintra rúgott. Megjegyzendő, hogy történelme során a Mol eddig mindössze kétszer zárta nettó veszteséggel az évet. (Igaz, ebben a rekord a 2015-ös mínusz 257 milliárd.) Az elemzőcég ugyanakkor a befektetők által jobban figyelt, különböző levonások előtti úgynevezett EBITDA-eredményt közel plusz 600 milliárdra várja. Ez csak kevesebb mint százmilliárddal maradna el a tavalyelőtti szinttől. Az Erste szerint ezzel a Mol valószínűleg teljesíti a tavalyi évre kitűzött – igaz, év közben csökkentett – 1,9 milliárd dolláros EBITDA-célt. Emellett az olajcég éves árbevétele 5,3 ezermilliárdról 4 ezermilliárdra eshet. Elemzők szerint – amiként arra az Erste is utal - az éves szintű zuhanás egyértelműen a tavalyi koronavírus tovagyűrűző hatása, ami például az olajárak időleges zuhanásával is együtt járt. A befektetőcég mostani tanulmánya ugyanakkor főképp az utolsó negyedévre összpontosít. Eszerint a csoport pénzügyi adatai tekintetében a „kiváló” harmadik negyedév után az év végére már nem várható számottevő fordulat. Bár az évszakhatás miatt a kereslet, a termelés és a finomítói haszonkulcs is visszaeshet, a petrolkémia és a fogyasztói szolgáltatások még hozhatnak kellemes meglepetést – véli az Erste. 

Sztrájkoltak a makói gumigyárban

V. A. D.
Publikálás dátuma
2021.02.17. 16:57
Continental AG - Annual Figures
Fotó: Christophe Gateau / AFP
A pandémiás helyzet miatt a sztrájkolók nem tudtak egy közös helyiségben gyülekezni, így csak hátraléptek a gépektől.
Kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak szerda délben a dolgozók a Continental AG Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. makói gyárában, az épp műszakban lévő 400 munkavállaló mintegy fele szüneteltette a munkavégzést. A pandémiás helyzet miatt a sztrájkolók nem tudtak egy közös helyiségben gyülekezni, így csak hátraléptek a gépektől – tudtuk meg Radics Gábortól, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnökétől. Mint mondta: a dolgozók elsősorban a tarthatatlan munkakörülmények ellen tiltakoznak. A makói gumigyár cégvezetése ugyanis nyáron a járványra hivatkozva egyoldalúan felmondta a többletmunka elrendelését is szabályozó kollektív szerződést, és ezzel szabad kezet kapott a még a gyárban maradt munkások korlátlan túlóráztatására. A telephelyen most mintegy 1700-an dolgoznak, miután tavasszal sokan kiléptek a cégtől, mert nem vállalták a vezetőség által egyoldalúan bevezetett új munkarendet. A maradókat pedig azóta egyre jobban hajszolja a cégvezetés, hogy a megrendeléseket a kisebb létszámmal is teljesíteni tudják. Új dolgozókat ugyanis nem igazán tudnak fölvenni, pedig pár éve még sorban álltak itt a munkáért az emberek – sorolta a problémákat Radics Gábor. Hozzátette: eközben a régebb óta a gyárban dolgozó munkavállalóktól a cég elvenné a pluszjuttatásokat, hogy abból fedezze az újak bérét, ami igazságtalan a válságban is kitartó dolgozókkal szemben. Az új kollektív megállapodásról decemberig folytak a tárgyalások, de a felek nem tudtak egyezségre jutni. A szakszervezeti vezető hangsúlyozta: tisztában vannak azzal, hogy a pandémia és az autóiparban zajló folyamatok sok problémát okoznak a cégnek, de azt szeretnék, ha a dolgozók helyzete nem válna még rosszabbá, mint eddig. Ezért azt szeretnék elérni, hogy amíg a céggel közösen ki nem dolgoznak egy új, kompromisszumos kollektív szerződést, addig maradjon érvényben a régi.  A cég MTI-nek kiadott közleménye szerint munkáltató elkötelezett amellett, hogy megállapodjon egy új, versenyképes kollektív szerződésről, és törekszik arra, hogy a munkavállalókkal együtt tudja a makói telephely versenyképességét javítani, és ezzel a gyár hosszútávú jövőjét biztosítani. A sztrájkbizottság követeléseivel kapcsolatban jelenleg is folynak az egyeztetések.