Előfizetés

MTI
2021.02.23. 15:50
Képünk illusztráció
Fotó: Shutterstock
A 30 centiméteres űrkőzetrész lehet a november 7-i becsapódás fő darabja.
Tizennégy kilogrammos vasmeteoritot talált két geológus a Stockholmtól északnyugatra található Enköping település közelében – közölte kedden a svéd Királyi Természettudományos Múzeum. A szakértők szerint az űrkőzet a november 7-i meteoritbecsapódás fő darabja lehetett. A múzeum szerint több mint hatvan éve ez az első alkalom, hogy egy légkörbe lépéskor megfigyelt meteort meg is találtak Svédországban. November 7-én sokan figyeltek meg az égen egy tűzgolyót, amely mintegy három másodpercig megvilágította a mennyboltot.
Andreas Forsberg és Ander Zetterqvist
Eric Stempels, az Uppsalai Egyetem csillagásza kiszámította a hullócsillag hozzávetőleges becsapódási helyét, ahol később kisebb darabkákat találtak a vasmeteoritból. A most meglelt fő darab mintegy 30 centiméter hosszú, és valószínűleg a legnagyobb töredékdarabja lehet a Stempels becslései szerint a légkörbe lépéskor kilenc tonnás meteoritnak. Feltételezések szerint a meteor több kisebb szilánkját még nem találták meg.

Egészséges táplálkozással az immunrendszer megfelelő működéséért

nepszava.hu
2021.02.23. 15:14
Fotó: ANNETTE RIEDL/dpa Picture-Alliance / AFP
Közös tájékoztató kampányt indított a Magyar Vöröskereszt és a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége.
A hosszú téli hónapok és a járványhelyzet elhúzódása miatt kiemelten fontos, hogy az immunrendszerünk megfelelően működjön, és ebben jelentős szerepe van az egészséges táplálkozásnak – olvasható a Magyar Vöröskereszt honlapján. A szervezet a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségével (MDOSZ) közös tájékoztató kampányt indított a megbetegedések megelőzése érdekében. Hat olyan ajánlást fogalmaztak meg, amelyek betartásával természetes forrásokból juttathatjuk a szervezetbe a betegségek megelőzéséhez is elengedhetetlen vitaminokat és tápanyagokat, ellenállóbbá téve ezzel a szervezetünket a télvégi időszakban. Mint írták, a vitaminokban gazdag, szezonális zöldségek és termények fogyasztása, a rendszeres és változatos étkezés, valamint a megfelelő folyadékbevitel is hozzájárulhat a szervezet optimális működéséhez.
  • C-vitamin-bevitel
  • E-vitamin-bevitel
  • Változatos táplálkozás

Vitaminban és tápanyagokban gazdag, szezonális zöldségek fogyasztása

• Alapanyagok megtisztítása
  • Folyadékfogyasztás

„Biológiai antibiotikumot” fejlesztettek a tuberkulózis ellen

MTI
2021.02.23. 14:20

Fotó: KATERYNA KON/SCIENCE PHOTO LIBRA / AFP
Az eljárás megoldja a hatóanyagoknak ellenálló baktériumok problémáját.
Kínai és izraeli tudósok kifejlesztették az első biológiai anyagot, amely a kémiai antibiotikum-terápiát helyettesítheti a tuberkulózis kezelésében – közölte a Tel-avivi Egyetem (TAU). Az új kezelés alternatívát kínál a hagyományos terápiával szemben, megoldva ezzel a hatóanyagoknak ellenálló baktériumok problémáját. „Ez az első alkalom a történelemben, hogy kutatóknak sikerült kifejleszteniük egy »biológiai antibiotikumot« és demonstrálni, hogy az emberi antitestek képesek a hagyományos kémiai antitesteket helyettesíteni” – közölte az egyetem. A TAU és a Csinghua Egyetem vezette kutatás eredményeit a Nature Communications című tudományos lapban mutatták be. A szakértőknek egy-egy sejtből származtatott monoklonális antitesteket sikerült izolálniuk, amelyek megakadályozták a tuberkulózist okozó baktériumok növekedését laboratóriumi egerekben. A humán antitestek proteinek, amelyeket az emberi szervezet természetes módon létrehoz a testnek egy fertőzésre vagy oltóanyagra adott immunválaszaként. Rengeteg előnyük van, például a specifikusságuk, a stabilitásuk és a biztonságuk. A tanulmány sikerén elindulva a kutatók most azt vizsgálják, kiterjeszthető-e a biológiai helyettesítő anyag más antibiotikumokra is, például azokra, amelyek olyan betegségeket kezelnek, mint a tüdőgyulladás vagy a staphylococcus fertőzés.