vonat;

- Elszigetelték a várdaiakat a Fonyód-Kaposvár vonal új menetrendjével

A MÁV és a Volán összeolvadásával új menetrend is készült a Fonyód-Kaposvár vonalon, és ezzel a várdaiakat is sikerült jobban elszigetelni.

Várda a vasúti menetrend szerint 14 kilométer Kaposvártól, a vonat 14-15 perc alatt ér a somogyi megyeszékhely agglomerációjának félezres falujába, a teljes árú menetjegy 310 forint. Naponta többször mégis 33 kilométeres utat ír a menetrend, 650 forintos jeggyel, jobb esetben 40, rosszabban 133 perces menetidővel. A MÁV a tavaly év végén ugyanis úgy változtatta meg a menetrendet, hogy a Kaposvár-Fonyód vonalon több szerelvény nem áll meg a megyeszékhelytől második megállónak számító településen, hanem két faluval tovább, Osztopánig kell utazni, majd ott átszállni a Fonyód felől, ugyanazon a vonalon szemből érkező járatra, mely megáll aztán Várdán is.

- Az évtizedekkel ezelőtti állapotokhoz képest már az elmúlt években is rosszabb volt a helyzetünk – mondta Varga András várdai polgármester –, hiszen a korábbi tucatnyi vonat helyett Fonyód felé már csak napi nyolc, Kaposvár irányába pedig kilenc vonat állt meg. Igaz, emellett még ott voltak a buszok is, így a faluból egész nap el lehetett jutni nemcsak a Balatonhoz vagy a városba, de még Pécsre, illetve Hévízre is. A MÁV és a Volánbusz összeolvadása viszont teljesen új menetrendeket hozott, s így a vonat reggel háromnegyed hét és délután háromnegyed egy között, míg busz reggel nyolc és háromnegyed tizenkettő között egyik irányba sincsen. Így például, aki reggel átmegy a háziorvoshoz a szomszédos Somogyjádra, csak kora délután tud hazajönni, de ugyanez igaz a városba dolgozni, tanulni járókra is. Vonattal ráadásul délután háromnegyed öt és éjjel háromnegyed tizenegy között megint csak nincs vonat Kaposvárról.

Legalábbis közvetlen, ugyanis a menetrend a 18:09-es viszonylatot ajánlja, igaz, a 33 kilométeres verziót. Amihez azonban Osztopánban nincs azonnal szemből érkező „csatlakozás”, csak egy és háromnegyed óra múlva, ami azt jelenti, hogy az elvileg 14 kilométeres, negyedórás út közel két óra 15 percig tart.

- Nem is tudom, sírjunk vagy nevessünk ezen – jegyezte meg Varga András. – Érthetetlen a helyzet, négy éve lett kész 15 milliárdért az új pálya, ráadásul nekünk áthelyezték, közelebb hozták a megállónkat a faluhoz, s ezek után nem állnak meg a vonatok. Írtam a MÁV régiós közlekedésszervező irodájának, megígérték, egyeztetnek majd az ügyről, remélem, átérzik a problémánkat. Itt vagyunk a város mellett, mégsem lehet hozzánk eljutni, pedig talán, ha két perccel nőne a menetidő, ha nem csak átrobognának rajtunk a vonatok és a buszok.

A vonalon minden állomáson és megállóhelyen megálló vonatokkal tudnak utazni az utasok, azokat a járatokat a munkába, iskolába utazásokhoz igazították, munkanapokon Kaposvárról öt, oda négy vonat áll meg Várdán – felelte a menetrenddel kapcsolatos megkeresésünkre a MÁV. A vasúttársaság hozzátette, a Győr–Balatonszentgyörgy közötti InterRégió vonatok közlekedését Kaposvárig – illetve néhány vonat erejéig Pécsig – kiterjesztették, ezek kétóránként közlekednek. Igaz, Várdán nem állnak meg, megállási helyeit ugyanis az utasforgalmi adatok alapján alakították ki, ami Várdán alacsony, napi 2-5 fő, de nem állnak meg Kaposfüreden, Tatárváron és Pusztaberényben sem.

Varga András erre úgy reagált, utóbbi kettő nem önálló település, hanem Öreglak, illetve Lengyeltóti része, s az anyatelepüléseken megállnak a szerelvények, míg Kaposfüred Kaposvárhoz tartozik, s oda helyi járatú buszok járnak. A váradi utasforgalommal kapcsolatban pedig elmondta, ez a fizető utasok száma, ám mivel a falu negyede nyugdíjas, így nekik nem kell jegyet váltaniuk, s közülük a menetrend megváltozásáig sokan használták a vonatokat. A MÁV szerint ráadásul Várdára tíz busz is jár, azaz aki akar, tud utazni. Hogy erre órákon át nincs semmiféle lehetőség, arra nem tértek ki.  

Mészárosék csaknem dupla áron újították fel a vonalatAz 51 kilométeres Kaposvár–Fonyód vasútvonalat 1896. július 15-én nyitották meg. Komolyabb felújítást 1963-65 között végeztek, ekkor tették alkalmassá a 80 kilométer/órás pályasebességre, ám az ezredforduló utánra annyira leromlott a pálya állapota, hogy 60 kilométer/órára csökkentették a sebességet, s több helyen 30 kilométer/órás korlátozást kellett bevezetni. A balatoni déli vasút felújításához csatolva – az unió felé elővárosi vonalként lejelentve – 2016-ban kezdődött meg a teljes felújítás. A kivitelezést a Mészáros Lőrinc-féle R-Kord Kft.-t is magába foglaló Déli-part 2016 Konzorcium végezte, mely eredendően nettó 7,8 milliárd forintért nyerte el a munkát, ám egy kormányhatározat még 2016-ban ezt 7,2 milliárddal megtoldotta, így nettó 15 milliárd forintért újult meg a vonal, mindezt úgy, hogy nem új, hanem máshol elbontott, használt síneket építettek be. 

Az egyik török vakcina klinikai kísérletében magyar szakemberek is részt vesznek.