oktatás;érettségi;történelem;

2021-02-28 22:03:05

Érettségi: elfogadhatatlannak tartja a tervezett változtatásokat a Történelemtanárok Egyesülete

Elvárják, hogy munkaanyag szinten történjen meg a koncepció szakmai vitája, majd azt követően a szakma széles köre által elfogadható, korszerű anyag kidolgozása.

„Elfogadhatatlanak tartjuk, hogy az új, 2024-től érvényes érettségi szabályozásról, annak tartalmi tényezőiről sem történik valamennyi szakmai szervezet véleményét kikérő érdemi egyeztetés. Szervezetünk meg sem kapta véleményezésre ezt a fontos szakmai anyagot” – hívja fel a figyelmet a Történelemtanárok Egyesülete.

Vasárnapi közleményükben hangsúlyozzák:

Arra is kitérnek, hogy az emelt szintű új elvárások nem csupán a 12. évfolyamon emelt szinten vizsgázók számára jelentenek plusz követelményt, hanem befolyásolják a középiskolai tanítás-tanulás egészét. Egyrészt a diákok nem 9-10. osztályban döntenek arról, hogy milyen szinten fognak érettségizni. Másrészt a középiskolai tanulmányokat a kerettanterv szabályozza, ennek alapján készültek az iskolák helyi tantervei és a tankönyvek is.

Emellett kifogásolják a politikatörténeti témák arányának növelését, mivel úgy vélik, ez ellentétes a korszerű történelemtanítás trendjével, egyszersmind az életmódtörténet visszaszorulása megnehezíti a múltban élt emberek életének megismerését, megértését.

A Történelemtanárok Egyesülete közleményében leszögezi, hogy

Mindemellett hangsúlyozzák, hogy az érettségi témakörök egyes változásait támogathatónak tartják (például az egyházszakadás és hűbériség középszintről átkerült emelt szintre, illetve az Amerikai Függetlenségi Nyilatkozat és az amerikai politikai rendszer emelt szintről visszakerült közép szintre). Ugyanakkor kérdéses, hogy miért maradt ki a bethleni konszolidáció (csak résztémái szerepelnek több tételben szétszórva) és az ENSZ létrejötte, működése.